Režie:
Paul GreengrassScénář:
Billy RayKamera:
Barry AckroydHudba:
Henry JackmanHrají:
Tom Hanks, Catherine Keener, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Michael Chernus, David Warshofsky, Corey Johnson, Chris Mulkey (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Kapitán Philips je komplexní studií přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009. Režisér Paul Greengrass nám v něm svým unikátním pohledem nabízí kombinaci napínavého thrilleru a pohled na širokou škálu důsledků globalizace. Film se zaměřuje na vztah mezi velícím důstojníkem Alabamy, kapitánem Richardem Phillipsem (dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks), a kapitána somálských pirátů Museho (Barkhad Abdi), který ho unese jako rukojmí. Phillips a Muse proti sobě čelí v okamžiku, kdy Muse se svou posádkou zamíří na Phillipsovu neozbrojenou loď. V souboji vůle a odhodlání, který následuje 230 km od somálského pobřeží, jsou oba muži vydáni na milost osudu, který je zcela mimo jejich kontrolu. (Falcon)
(více)Videa (7)
Recenze (1 382)
Kdo má strach, že bude chybět Greengrassova roztřesená kamera a zrnitý obraz, buďte v klidu. Je to tu zase a je toho dost. Navíc reklamu na USS NAVY neumí nikdo tak sofistikovaně a nenápadně, jako právě Paul. A civilní Hanks rovněž vynikající. Nemá to takový spád jako United 93 (větší osudovost), nebo Bourne (atraktivnější, akčnější téma), ale pořád je to neotřelý film, plný strhujících momentů a výborně zahraných scén. ()
Kapitán Phillips se dá brát jako další příklad toho, jak Greengrass minimálně od Bournova mýtu používá nejrůznějších formálních prostředků k zpřehlednění svého zdánlivě nepřehledného hyperkinetického stylu. Tentokrát si k tomu dokonce bere na pomoc i několik typů kamer a kontinuálně střídá záběry z 16mm a 35mm filmu. V úvodu se zdá, že tímto způsobem bude rozlišovat mezi Somálci (zrnitější look "šestnáctky", bližší rámování, víc roztřesené záběry) a Američany ("pětatřicítka", vzdálenější rámování, klidnější kamera), ale v průběhu filmu - poté, co se situace zásadně změní a vyprávění nabere nový směr - tyto techniky kombinuje i v jiných souvislostech, hlavně v závislosti na prostoru. Nedochází tak k tomu, že by se černošským pirátům "rasisticky" přiřadila diametrálně odlišná stylistická strategie než "hodným" Američanům, ale obojí se prolíná. Podobnou funkci jako rozdílné formáty tu mají i barvy, které pomáhají rozlišovat mezi různými typy prostředí, takže interiér válečné americké lodi je převážně nasvícený sytě modrou, ve strojovně je oproti kapitánské kajutě tma, a tak dále. Stejně tak se v závislosti na velikosti prostoru využívá typů rámování, kdy například skoro celé scény v záchranném člunu jsou snímané v detailech a velkých detailech, v prostornějších lodních místnostech zase dominují polocelky. Je to všechno nesmírně precizní a Greengrass opět dokazuje, že je mistr ve zpřehledňování nepřehledného, akorát je trochu škoda, že tohle všechno nemá tak dobrou oporu ve vyprávění - v některých scénách (a že je jich celkem dost) jako by film vytvářel napětí jen stylem. Čekal jsem to prostě opojnější, ale celkově spokojený jsem, i díky dobře zvládnutému závěru, kde happyend dost narušuje strojová, šokující exekuce pirátů a následná posttraumatická stresová reakce. ()
Po nevýraznej Zelenej zóne ďalší Greengrasov masterpiece. Najväčším problémom je hudba pretože Zimmerovi minioni sa neserú. V kapitánovi phillipsovi sa im už nechcelo ani kopírovať takže asi polovica hudby je z united 93. nie kópia, priamo tá hudba napr. počas finále hrá toto http://www.youtube.com/watch?v=YZXjdKKa3jw . veľké mínus inak fantastického filmu, ktorému budem na oscaroch fandiť asi najviac.všetci do kina! ()
Skvělě dynamická ruční kamera a "akčně-dokumentární" přístup Greengrasse navozuje napětí již od samého počátku. Navíc jsou poodhaleny i motivace pirátů, takže nadcházející střet kapitánů nebude tak černobílý, jak by napovídalo spektrum jejich barvy pleti. K předúnosové fázi filmu nelze mít nejmenších výhrad - natočena je perfektně, napětí je na maximu, postavy jednají chytře a srozumitelně nás učí, jak bychom si v podobné situaci měli počínat. Boj proti ozbrojené přesile téměř připomíná Smrtonosnou past (nebo je to jen těmi střepy v bosé noze?). Druhá polovina filmu mi osobně přišla lehce monotónní, protože bylo vcelku jasné, kam to směřuje... 8/10 ()
Richard Philips je kapitánom nákladnej lode Alabama. Jedného dňa ma dopraviť náklad do Mombasy. Trasa plavby je naplánovaná okolo Somálskeho pobrežia s ktorou sú spojené určité riziká. V danej oblasti sú tamojšími pirátmi často prepadávané lode. Toto je príbeh jednej z nich. K filmu ako takému človek nemá čo dodať. Najlepší herecký výkon v tomto snímku podal Hanks v záverečnej 5 minútovke. A ak je rozuzlenie tohto príbehu naozaj podľa skutočnosti, tak potom klobúk dolu. ()
Galerie (106)
Zajímavosti (43)
- Vyjednávač na otázku, aké je jeho meno, odpovie, že sa volá "Nemo". Nemo v latinčine znamená "nikto". Kapitán Nemo je tiež známa fiktívna postava z námorníckych kníh autora francúzskej sci-fi Julesa Verna. (Astonko)
- Žiadny zo somálskych hercov vo filme nikdy predtým nehral. Štyria somálski herci boli vybraní podľa riaditeľky kastingu Debbie DeLisi, pretože to boli tí „vyvolení zo skupiny, ktorá na kastingu vyčnievala“. (Arsenal83)
Reklama