poster

Koleje osudu

  • Austrálie

    The Railway Man

  • Velká Británie

    The Railway Man

  • Slovensko

    Koľaje osudu

Drama / Životopisný / Romantický / Válečný

Austrálie / Velká Británie, 2013, 116 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • erased
    ***

    Přiznám se, že za rozčarování na mé straně stojí hlavně očekávání zahraniční verze domácího Aloise Nebela. A právě proto jsem taky v prologu o vznikajícím vztahu vláčkařského podivína vrněl blahem. Když ale úvod skončil a výhybka přeskočila na převážně válečné drama, já už dávno mířil jinam. Jenže nejen proto mi The Railway Man nesedl. Hlavním důvodem totiž je to, že obsah kromě formy sdělení nic moc nového neřekne, ba ani nenaznačí, a tak je vývoj ústředního vztahu dvou válečných veteránů od jeho nakousnutí naprosto předvídatelný - a to včetně neasertivního posunutí viny a odpovědnosti na "ty nahoře." Díky onomu úvodu, kterému s přehledem vládne odzbrojující Stellan Skarsgård, spolu s lekcí nikterak známé historie film za zhlédnutí rozhodně stojí. Rozčarování nad zbytkem, jenž už už je bohužel jen příjemně obíhajícím a řemeslně zvládnutým dramatem, ale nesmaže.(24.5.2014)

  • PinokKio
    ***

    Podle názvu jsem očekával spíše romatickou slaďárnu pro starší a pokročilé, jenže se z toho vyklubalo nemastné neslané vzpomínání na válečné útrapy kousek od slavného mostu přes řeku Kwai. Snad proto, že na tohle místo hrozně rád vzpomínám, nechal jsem se tím vláčkem nostalgického filmového vyprávění dokodrcat až do cíle (jejich) cesty bez úhony ..(1.8.2014)

  • castor
    ***

    Občas se k tomu hrnci, i když se v něm vaří samé kvalitní produkty, musí přistupovat s větším zápalem a péčí. Aranžování na talíř je pak taky hodně důležité, stejně jako správný servis na stůl. Jsou cíle a jsou ambice, jenže každý nemá na to jich dosáhnout. Colin Firth bojuje s válečným traumatem, Nicole Kidman ho miluje a my vlastně ani nevíme proč. Protože nemáme moc možností uvěřit, proč se do něj zamilovala. Její vyvolený navíc roky po válce, kdy se podílel coby zajatec na stavbě železnice kolem slavné řeky Kwai, nedokázal zapomenout na mučení v zajateckém táboře, teď to vše nějak vyvřelo, navíc se dozvěděl, že chlapík s tváří výborného Hiroyuki Sanady, jenž se na jeho strádání podílel nejvíc, stále žije. Lze dlouhodobě žít s velkou nenávistí v srdci? Tvůrci se až moc spoléhali na to, že téma je silné samo o sobě, jenže námět, který má být dojemný, se proměnil v chladný film. Pokusy o emocionálně vyhrocené scény příliš nefungují, k hrdinům se obtížně dostáváme a snad jen právě závěrečné „zúčtování“ přichystá nějaká ta dilemata a emoce. Ostatně i hrůzné scény mučení nechávají diváka v klidu. A to je tak trochu špatně. Herecky je tahle látka v rámci možností zajímavá, ale samozřejmě všichni dobře víme, že od tria Firth, Kidman, Skarsgård se dá získat mnohem mnohem víc.(14.8.2014)

  • nirvanafan
    ***

    Colin Firth a Nicole Kidman si od pohledu nesmírně herecky sedli a není tudíž ani divu, že společně připravují další dva filmy. Chemie mezi nimi funguje náramně a úvodní seznámení je tou nejlepší romantickou pasáží, jakou jsem viděla za hodně dlouhou dobu. Vzápětí se zvážní a tempo zvolňuje. Ve flashbackové části mě příjemně překvapil Jeremy Irvine. To je vážně stejný člověk, který ve War Horse hrál pomalu hůř než ten kůň? Každopádně za tenhle výkon dávám palec nahoru. Hlavním neduhem, kterým Koleje osudu trpí, je předvídatelnost. Jediný překvapivý zvrat je ještě ke všemu stejně šokující jako nedůvěryhodný. Chtělo to pravděpodobně méně kecání a větší péči vedlejším postavám. Závěrečné vyznění mě samozřejmě nesmírně potěšilo, ačkoliv mi došlo už asi tak v první třetině oné vypjaté scény. Škoda pak zbytečně slzopudného dovětku, který doplnily titulky, bez nichž by hloupý divák opět nic nepochopil. Byla bych pro titulky a omezené citové výlevy, bez kterých by se možná povedlo brečet i těm na druhé straně obrazovky. Takhle to bylo ve výsledku poněkud britsky chladné.(2.7.2014)

  • kingik
    ****

    Jak Colin Firth skrze trýznivé mučení v zajateckém táboře za 2.světové války našel o několik let později šikmookého kamaráda na zbytek svého života. Moudřejší ustoupil a mlácení i vodní kloktání bylo vítaným předělem do druhé životní fáze, kde už je jen odpuštění, penzijní fond a valorizace důchodů válečných veteránů. A kdyby se to nestalo ve skutečnosti, tak by to působilo silně nevěrohodně. Film má ovšem spolehlivého Colina Firtha, který trauma umí podat hezky sugestivně. A ani ostatní herci z toho nevyšli marně. Jeremy Irvine je coby o 40 let mladší Colinova verze celkem přijatelný. Jeho protipól, uvědomělá svině Tanroh Ishida, fungoval znamenitě, jeho starší verze, ztvárněná Hirojuki Sanadou, mě už tolik nerozcupovala, přece jen změna charakteru byla natolik zásadní, až se vytratil patřičný efekt. Nicole Kidman a zbytek herců v mírném pozadí, ale nic proti nim. Závěrečná konfrontace obou nepřátel je tedy nejslabším úsekem snímku, měla zahrát na city, kdo chce zmáčet kapesník, má možnost. Příběh Erica Lomaxe našel oporu v hereckém obsazení, jeho příběh byl mnohdy působivě veden, od finálního setkání obou protivníků jsem čekal větší katarzi a režijní ráz prolínání minulosti s přítomností (osmdesátá léta) neprobíhal nikterak rušivě. Celkově poutavé drama s pořádnou dávkou deprese. 8/10(27.11.2018)

  • - Most, kde Eric (Colin Firth) stojí na konci filmu, je slávny most cez rieku Kwai v Thajsku.
    (misterz)

  • - Eric Lomax svou knihu, podle které je film natočen, napsal na základě vlastních zážitků z barmského pracovního tábora. (Terva)

  • - Natáčanie filmu prebiehalo na mnohých miestach vo Veľkej Británii, Austrálii a Thajsku. (MikaelSVK)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace