Režie:
Franz Josef GottliebScénář:
Franz Josef GottliebKamera:
Francisco MarínHudba:
Raimund RosenbergerHrají:
Lex Barker, Marie Versini, Ralf Wolter, Dieter Borsche, Wolfgang Lukschy, Chris Howland, Đorđe Nenadović, Werner Peters, Gustavo Rojo, Antonio Iranzo (více)Obsahy(1)
Padišáh hostí udatného Karu ben Nemsího za to, že zbavil zemi proradného bandity Žuta. Při té příležitosti se hrdina seznamuje s okouzlující Ingdžou, dcerou vůdce kmene Chaldejů. Záhy se Kara od svého věrného druha Halefa dozvídá, že jeho přítel Ahmed el Corda byl zajat a má být za vzpouru popraven velitelem tureckých vojáků Machredžem z Mossulu. Ten, ačkoli jedná z pověření pádišáha, sleduje vlastní záměry, a ani když zakročí Kara ben Nemsí, nehodlá od svých plánů na bohatství ustoupit. Dokonce se pokusí na hrdinu svalit vinu za napadení karavany, kterou cestuje Ingdža... Producent Artur Brauner, nadšený z kasovního úspěchu filmu Žut, nezahálel a jal se pokračovat v adaptacích románů Karla Maye z oblastí Orientu a Mexika, na které se nevztahovaly kontrakty konkurenčního producenta Horsta Wendlandta. Po realizaci dvoudílného projektu Poklad Aztéků a Pyramida boha Slunce se rozhodl také další část dobrodružství Kary ben Nemsího z cyklu Ve stínu pádišáha rozdělit do dvou snímků natáčených současně. S ohledem na neúspěch filmu podle románu "Pouští", který vznikl ve třicátých letech, se producent rozhodl tuto část vynechat a přistoupil rovnou k adaptaci románu "Divokým Kurdistánem".
Po letech strávených vytěžováním jugoslávských exteriérů se poprvé produkce mayovek měla přesunout do jiných lokalit, protože vyprávění si žádalo pouštní prostředí. Po neúspěšných obhlídkách v Turecku se produkce rozhodla pro natáčení ve Španělsku, konkrétně v andaluské provincii Almería s Tabernaskou pouští, kde se tou dobou točila řada evropských žánrových produkcí. Natáčení nicméně provázela spousta komplikací a konfliktů mezi Braunerem a španělským koproducentem firmou Balcazar, a kvůli tvůrčím neshodám dokonce došlo i na odvolání režiséra, takže ačkoli je pod filmem uvedený Franz Josef Gottlieb, část dotočil Paco Perez Dolz. Rozpory během natáčení vyústily v trojici žalob, které Braunera zaměstnávaly ještě několik let po dokončení výroby. Vedle soudu se zhrzeným režisérem Gottliebem a vymáhání kompenzace na Balcazaru byl nejvíce sledován spor s Lexem Barkerem, který se dožadoval navýšení honoráře, protože nebyl předem informován, že výsledkem jednoho natáčení mají být dva filmy... Jelikož stěžejní figury jsou stejné jako v případě Žuta, filmu opět dominuje herecké duo Lex Barker a Ralf Wolter jako Kara ben Nemsí a jeho věrný souputník hadži Halef Omar. Stejně tak si Dieter Borsche a Chris Howland zopakovali komediální party lorda Davida Lindsayho a jeho sluhy Archieho. Dokonce se, byť v roli jiné dívky v nesnázích, vrátila také Marie Versiniová. Hrdinného Ahmeda el Cordu ztvárnil španělský herec Gustavo Rojo, jenž se objevil již v předchozích mayovkách produkovaných Arturem Braunerem.
(Česká televize)
Recenze (76)
Opäť jedna z tých lepších mayoviek, ktorá je podľa mňa o niečo lepšia než predchádzajúci Žut. Príbeh ma zaujal, postavy sú také aké majú byť (odvážne, vtipné, nebezpečné). Len keby každá druhá scéna nebola s lordom a jeho sluhom, určite by ma to bavilo viac. Podľa mňa by im stačil nejaký menší výstup dva krát za film a bolo by vybavené. Takto to podstatne znižuje kvality inak obstojného dobrodružného filmu. 60%. ()
Kara ben Nemsí je hostem v paláci pádišáha, který pro něho přichystal oslavu, protože zbavil zemi zločince a vraha Žuta. Kara se chystá vrátit do své vlasti, ale ještě předtím navštíví Halefa. Od něho se dozvídá špatné zprávy, protože syna šejka Muhammada čeká poprava. Ahmeda zajal Machredž z Mossulu, který zneužil svého postavení a křivě ho obvinil ze vzpoury proti pádišáhovi... Divák navštíví nové lokace v příběhu, který není úplně přímočarý. Je to příjemná změna na rozdíl od slabších filmových adaptací z indiánského prostředí. ()
Asi nikdy nepochopím, proč v mayovkách většina žen slepě lne k vedlejším postavám, což jsou v lepším případě jen potížisti a podržtaškové těch skutečných Mužů (v horším případě je to Götz George). Co se mě týká, pokud by se ve stejné zeměpisné šířce vyskytoval Kara ben Nemsí, o nějakého Ahmeda, Omara nebo jak se všichni ti turbani jmenují, bych si neopřela ani koně. V orientální sérii jediná Ingdša zaměřila správným směrem - alespoň v Kurdistánu to tak vypadá. ()
Tak takhle si představuju orientální mayovku. Prostředí naprosto odpovídá očekávání, side-kick Halef je k užitku, Kara je konečně normálně ohaklej a i chováním odpovídá svymu westernovymu alter-egu. Do plnyho hodnocení mi brání zbytečná scéna s balónem, naprosto neepickej soundtrack a trochu plytký a nesmyslný motivy hlavního zaporaka. ()
„Na tej historke ale nie je nič neuveriteľné.“ – „To nie je. Ale je pravdivá.“ Prostredný diel kara-ben-nemsiovskej trilógie, kde Old Shattterhand pardon Kara Ben Nemsi fasuje parádneho vlčiaka. Koniec mi pripadal zarážajúco narýchlo spráskaný, proste koniec akčnej scény, hláška a bum, titulky. Čudné. Samozrejme nesmie chýbať dvojica anglických džentlmenov. ()
Galerie (13)
Photo © Bengala Film
Zajímavosti (19)
- Lex Barker musel být s natáčením hotov nejpozději 8. května 1965, neboť byl pak smluvně vázán jinde. Termín se však nepodařilo dodržet. Přestože zůstal ještě o 14 dní déle, některé scény musel dotočit Barkerův dvojník Giancarlo Bastianoni. (hippyman)
- Místa natáčení: Španělsko: Tabernas, Gergal, Cabo de Gata, Cuevas de Almanzora, Alhama de Almería. (hippyman)
- Ve filmu si zahráli také potomci maursko-arabského obyvatelstva. Velká část těchto obyvatel byla angažována do komparsu. Mnozí byli na svůj kostým tak hrdí, že ho údajně neodkládali ani na noc. (hippyman)
Reklama