Režie:
Dan GilroyScénář:
Dan GilroyKamera:
Robert ElswitHudba:
James Newton HowardHrají:
Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Kevin Rahm, Michael Hyatt, Ann Cusack, Michael Papajohn, Marco Rodríguez, James Huang, Leah Fredkin (více)Obsahy(3)
Sociopat Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) je reportér na volné noze, který natáčí videa trestných činů v jejich syrovosti pro zpravodajskou stanici v Los Angeles. Lou stírá hranice mezi účastníkem a pozorovatelem, aby se stal hvězdou svého vlastního příběhu. Jak daleko je ochoten zajít ...? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (7)
Recenze (1 014)
Sociopat dělá kariéru. A je v tom dobrej. Slídil sleduje výrazně negativní postavu, nikterak ji neglorifikuje, nepřináší divákovi morální satisfakci a přesto svou pozitivní úlohu splňuje - jednoduše proto, že se mu daří celou dobu výhružně šeptat "na tyhle lidi si dávej bacha". Rovina s mediálním hyenismem je až ve druhé řadě, jelikož produkty hyenismu uspokojují zase jen hyeny a těch jsou v savanách civilizace stamiliony. Výrazně děsivější je linie o bratrství sociopatie s ryzí posedlostí; když touha po čemkoliv ztratí zábrany, končívá to masakrem nepřipravených. Gilroy, Howard a Gyllenhaal se starají o diváckou atraktivitu, adaptabilní xindlovství s mediálně kritickým přesahem zase o dostatečně výrazné sdělení, po němž slabší povahy moc dobře spát nebudou. Ve zkratce: vždycky se najde někdo, kdo se místo snahy pomoci raději ujistí, zda mu svou krvácející mrtvolou nezasviníte kameru. ()
Jake! Opět jeden z mimořádných mužských hereckých výkonů, který vévodí filmu s tématikou ne zcela otřelou, ačkoliv hyenismus v médiích není novinkou. Ten tady ale vnímám spíše jako pozadí, v centru je Slídil a jeho schopnost chladně manipulovat. Je dlouze a dobře připraven, jako šelma číhající na svou kořist, a když vystartuje, z mentorů se stávají jeho loutky. Hodně dobrý film. ()
Je to jak epizoda gétéáčka, ze který někdo vypreparoval humor a většinu nadhledu. Jake se do své "zhubni a dostaneš cenu (útěchy)" obul bohužel ve stylu full retard a výsledkem je postava úchyláckého Forresta Gumpa. Šlo by to ustát, kdyby se Dan Gilroy nesnažil o perverzně seriózní obraz mediálního hyenismu. Pár humorných okamžiků to zvedá, ale těžko to vyváží celou řadu míst, kde Gyllenhaal přidává plyn hluboko pod podlahu a výsledkem je škleb místo mrazení. Problém mám i se strukturou. První 2/3 stojí z velké části na snaze pohltit diváka neonovou tmou LA, ale kombinace postavy za hranou uvěřitelnosti a opakujících se situací není hypnotická, spíš otravná. Šok a vykolejení se nějak přes fotogenicky přeexponované noční sety ven nedostávají. Poslední třetina se díky zápletce rozjede, ale spíš jsem se nechtěně přistihl, že Nightcrawlera sleduju s podobně mělkým zaujetím jako reality cop shows (je mi v jádru fuk, komu se to děje, hlavně že se to děje), přičemž Gilroyovo matro je mnohem víc cool, spousta úhlů, prostřihů, hudby a tak... jestli má být tenhle film svůdně pokřiveným obrazem, moc se mu to nepovedlo. Protože nakonec svádí diváka spíš k tupému zírání než k hluboké kritické reflexi posedlosti mediálním snuffem. Sexuální vzrušení Jaka a jeho ladyfriend v závěru je snad nejvíc falešný moment Nightcrawlera, který slídí s nasazením, ale podstata kompozice mu uniká. Snaživý určitě. Uhrančivý? Ani omylem. ()
"I CAN'T JEOPARDIZE MY COMPANY'S SUCCESS TO RETAIN AN UNTRUSTWORTHY EMPLOYEE." --------- Pôvodne som mal v pláne do komentáru napísať nejakú trápnu vsuvku, niečo v zmysle, že TMZ je drahšie, než celý Hollywood dohromady, ale nakoniec ma ten film tak dostal, že tú trápnu vsuvku predsa len nevinne nepíšem. To všetko vďaka Gyllenhaalovi, dlhým nociam a faktu, že scenár zostal nízko pri zemi a nezašiel ani v závere do nejakých extra nerealistických situácií. ()
Proto se nedívám na zprávy. Moderní převyprávění amerického snu a jeden z filmů roku. Dany Gilroy trefil hřebíček na hlavičku v neotřelém zrcadle dnešní společnosti, kterým NIGHTCRAWLER úmyslně chce být. Dokonalá sebeprezentace při hledání zaměstnání, naučené univerzální pravdy, bezohlednost, přetvářka, nenávist k ostatním lidem = dnešní model úspěšného člověka. Parádní práce s kamerou, skvělá atmosféra, přesný Jake Gyllenhaal. Je mrtvej. Pojď točit! ()
Galerie (38)
Zajímavosti (35)
- Jake Gyllenhaal (Lou Bloom) sa celý film naučil naspamäť ako divadelnú hru. (Da_reba)
- Vo Francúzsku bol film uvedený pod názvom Night Call. (MikaelSVK)
- V polovině filmu je scéna, kdy Lou (Jake Gyllenhaal) vchází do domu, ve kterém se střílelo. Po záběru na zbraň kamera namíří na jeho obličej, za nímž je vidět nějaký člověk (pravděpodobně člen štábu). (orionn12)
Reklama