Nastala chyba při přehrávání videa.
  • lamps
    ****

    Brilantní životopisné drama, hezky po britsku decentní ve zveličování ústřední postavy, kterou máme navzdory nepopiratelné genialitě a smutnému fyzickému postižení možnost vnímat coby citlivého, vtipného a láskyplného člověka. A hlavně máme po celé dvě hodiny příležitost naplno pociťovat nesmírnou sílu a upřímnost vztahu, který navzdory menším konfliktům mezi hlavními protagonisty panuje. A Eddie Redmayne si svého Oscara více než zasloužil, neboť podává naprosto úžasný výkon. Podruhé mi sice film, kromě svého formálního mistrovství, asi nic moc nenabídne, ale tohle je zkrátka kvalitní práce, která se musí cenit..(26.2.2015)

  • flanker.27
    ****

    Je velká škoda, že film o takové osobnosti jako je Hawking jen zlehka našlapuje okolo čehokoli spojeného s poznáním a střetu vědy a racionality s náboženstvím a vírou. A to nejen v domácnosti Hawkingových. Hawking se v 80. letech setkal i s papežem, který vědcům doporučoval "nezkoumat" okamžik počátku vesmíru, neboť jde o dílo boží, což Hawkingovi dle vlastních slov připomnělo Galilea. To ve filmu téměř nevidíme a když už se takové téma nakousne, obvykle to nepřesahuje rámec "každý hledáme pravdu jinde, ale dokážeme se dohodnout". Je to škoda, protože film jinak zdaleka není jen cukrová limonáda o tom, jak se s láskou dají překonat všechny obtíže s úsměvem, někdy dokáže sekat pěkně do živého a zvláště počátky projevů Hawkingovy choroby jsou pojaty velmi mrazivě. Stejně tak samotné rodinné drama je velmi působivě ztvárněné a podtržené perfekním převtělením Eddieho Redmayna do Hawkinga (přičemž si nemyslím, že by šlo o vyloženě vděčnou roli "pro ocenění", z čehož jej teď mnozí obviňují). Film je však natočen především dle memoárů postavy, kterou ztvárňuje Felicity Jones, což je asi taky důvod, proč tak málo brousí do vědy a poznání, na druhou stranu to činí z Jane Hawking minimálně stejně důležitý pilíř příběhu. Felicity Jones je tu opravdu krásná, na druhou stranu jsem měl přecejen pocit, že ve vyhrocených chvílích trochu ztrácí (resp. nevšímal jsem si toho, dokud byla její postava mladá, s přibývajícím věkem její postavy ale bylo trochu vidět rozdíl mezi postavou a herečkou, která ji ztvárňuje). Pochvalu zaslouží bez výjimky vedlejší předsatvitelé vedlejších postav, David Thewlis, Harry "Viserys" Lloyd či Simon McBurney. Také hudba Jóhanna Jóhannssona film dobře podtrhávala. Celkem vzato 4 kousky, byť kdyby se autoři nebáli pustit do lidí trochu vědy, bylo by to za pět.(28.2.2015)

  • novoten
    ***

    Jako když mě scénárista jen nechává nahlédnout do životopisu a ve chvíli, kdy se začtu, tak mi přeskočí několik stránek. Za srdce pak nechytne instantně působící romantická linka a už vůbec ne střípky vědeckých debat. Všechna čest Eddiemu Redmayneovi, ve kterém jsem toho plakátového hezouna z Bídníků neviděl byť jen na vteřinu, ale s takovouhle příběhovou strohostí Teorii ani on, ani Jóhanssonův adekvátně citlivý soundtrack nemají šanci dotáhnout kamkoli výš.(23.1.2015)

  • Dr.film
    ****

    Tento pohled na život jednoho z nejvýznamnějších vědců současnosti byl ušit na míru hollywoodským měřítkům oscarového dramatu, ale podotýkám, že v tom nejlepším slova smyslu. Převést na plátno osobnost tohoto britského fyzika slibovalo mnohé, ale mě samotného mile překvapilo, že se zde nejednalo o klasickou vědeckou dikci, ale naopak, že režisér James Marsh do filmu vnesl příjemnou milostnou romanci. Knižní předloha, ze které snímek vychází, zobrazuje nejosobnější roviny života slavného vědce – autorkou této biografické knihy je Hawkingova manželka Jane. Sama vstupuje do příběhu jako plnohodnotný Hawkingův protipól, a je možné tak sledovat nejen s nemocí bojujícího vědce, ale i příběh ženy, která obětovala celé mládí, aby mohl její manžel se svou nemocí žít v rámci možností plnohodnotný život. Teorie všeho je přinejmenším velmi vkusně natočená látka a pokud si odmyslíte, že film zobrazuje osobnost světového významu, lze tento Marshův čtvrtý celovečerní film vnímat i jako drama jednoho civilního vztahu, do něhož zasáhlo agresivní onemocnění.(22.5.2015)

  • POMO
    ****

    Z trojice aktuálne oceňovaných životných príbehov Teória všetkého / Kód Enigmy / Americký sniper je ten Hawkingov najinšpiratívnejší a najkúzelnejší, ale aj najpresladenejší. Nie je to film pre Hawkinsových obdivovateľov, ale pre slzy roniace vyhľadávačky životných tragédií, zložitých ľudských osudov, dlhotrvajúcej partnerskej oddanosti a vernosti, atď atď. Hĺbku vesmíru nám tu najlepšie zobrazuje vo veľkom celku záber na záhradný ohňostroj, na ktorého popredí stojí za ruku sa držiaca zamilovaná dvojica... Síce sa film nikdy neprehúpne do gýču, ale tiež nikdy nedosiahne poetického drajvu a vzťahovej realističnosti Zápisníku jednej lásky. Je to skôr učebnicovo krásne nakrútená a zahraná šablóna s idealisticky vyznievajúcou story o dobrých či výnimočných ľuďoch.(17.2.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace