Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je dusné vedro červencového dne 1346. Poblíž města Rhens se scházejí kurfiřti římské říše k volbě nového krále. Jediným kandidátem je markrabě moravský Karel (Kryštof Hádek), který v přestrojení sleduje volbu spolu se svým věrným dvořanem Buškem z Velhartic (Petr Jeništa). Každý z volitelů má důvody, proč Karlovi hlas dát i nedat. Nevyzpytatelným jazýčkem na vahách je Karlův otec – český král Jan Lucemburský (Stanislav Majer), dlouholetý spojenec dosavadního císaře Ludvíka Bavora (Petr Štěpán), proti kterému je volba namířena.

Spletité intriky nejrůznějších zájmových skupin ovlivňují Karlův osud již od narození. Mladý Lucemburk je izolován od své matky Elišky Přemyslovny (Hana Vagnerová), stává se poslušnou loutkou v otcových diplomatických hrách. Postupně však díky zkušenostem vojenským i politickým dozrává ve zdatného oponenta svého otce, ale i nebezpečného soka císaře Ludvíka. Rozehrává svou vlastní politickou hru, jejíž překvapivé rozuzlení mu nakonec otevře cestu k říšskému trůnu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (193)

salahadin 

všechny recenze uživatele

Film trpí nešvarem, který je vlastní snad všem podobným novodobým českých histofilmům - je totálně bezkrevný a otrocky přepisuje tlustou vědeckou bichli o Karlovi. Mám dojem, že si filmaři myslí, jak se velké dějiny odvypráví samy, bez filmařské nápaditosti. Prostě jen navlečeme pár lidí do hader, které se už dnes nenosí, a necháme je říkat věci, které se dnes už neříkají. Do toho nějaké to jméno, co znají všichni, kdo úspěšně završili devítiletou základní školu. Herci, mimochodem titíž, co hráli v Husovi apod., se snaží odříkávat zpaměti své škrobené repliky a nepůsobit moc škrobeně. Film v podstatě tvoří jenom repliky, a to nezáživně podané. Režijní invence u nás přestala býti znakem dobrého filmu. Ocenit lze výpravu a kameru, plejáda nejhezčích hradů, které sice do doby Karla moc nespadají, ale čert to vem. Koho by zajímalo, že Ludvík Bavor vede dialog s Karlem na dřevěném mostku, který vznikl v 19. století. Jedna hvězda za Jana Lucemburského, který vypadal fakt jako král. Mínus deset hvězd za Hádka - opravdu nemáme jiného herce pro historické filmy? Chceme mít ve filmu všechno, a tak se mluví a mluví, vedou se vážné dialogy, vážné intriky, vážné myšlenky. Vážná nuda. Takové video Pavla Zuny z pořadu Slavné dny je mnohem napínavější. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Technická stránka tohto historického snímku o najvýznamnejšom českom kráľovi a období tesne pred zlatým vekom českého kráľovstva síce vyznieva hrozne inscenačne a televízne, ale po obsahovej stránke to nebolo vôbec zlé, dokonca ani výprava nebola najhoršia. Páčila sa mi aj koncepcia podania príbehu divákovi, v ktorej sa umne striedala minulosť s prítomnosťou, čo dejovú linku príjemne oživilo. Na druhú stranu si to však užijú len diváci, čo sa histórii trocha venujú a o tomto období českých dejín niečo vedia. Tí ostatní môžu mať z toho tak trochu guláš. Silný priemer. 65/100 ()

Reklama

Helo 

všechny recenze uživatele

Scénář nebyl úplně blbej a z širšího pohledu měl možná i nápad, ale v detailech obsahoval chyby a zbytečnosti, který pak u některých méně znalých lidí mohly vyvolat zmatenost. Rozhovory působily dobře a celý to díky nim působilo docela velice a tak pořád čekáte na nějakej pohled na obří armádu nebo něco, ale ono to nepřijde. O bitvách se prakticky jen mluví nebo je ukázaná jen malá potyčka, apod. Na stranu druhou se tvůrci neostýchali rozlejt litry krve a ukázat pár podříznutých krků. Celkově se pak nebáli to pojmout trochu dospěleji, takže i nahý ženský, smilnění a jedno sprostý slovo se ukáže. Exteriéry super, ale interiéry poněkud nedomrdlý a na císařovo majestát dost chudý. Ani hudba se moc nepovedla. Ne že by byla vyloženě špatná, ale její použití se moc nepovedlo. Za co tvůrci zaslouží asi největší pochvalu je výběr herců, páč ti to vytáhli hodně nahoru - hlavně teda Jan Lucemburskej, kterej byl perfektní, kterýžto závěr s ním dokázal pohladit na duši. Achjo... mohlo to bejt o dost lepší... tenhle příběh by si rozhodně zasloužil velkolepější zpracování (sakra, když můžou Holanďani za pár peněz natočit dvou a půl hodinovej velkofilm s monstrózníma námořníma bitvama o nějakým admirálovi, tak proč nemůžeme my natočit velkofilm o jednom z největších českých vládců jehož příběh je daleko zajímavější?) Ale budiž, je to TV film, tak se to tak musí asi brát... ()

VaHo 

všechny recenze uživatele

Je mi sympatická snaha točit podobnou látku. V českém prostředí to ale často dopadne polovičatě, ukázkou je Jan Hus z loňského roku a letošní Hlas pro římského krále. Intriky při získávání hlasů pro Karla jsou zajímavé a potřebovaly by minimálně minisérii. Stopáž jednoho filmu, která má 104 minut je opravdu nešťastná. Na diváka je vychrleno tolik informací, jmen a postav, že zorientovat se, je opravdu náročné. K tomu zrovna nepomáhá přeházený děj a flashbacky. Karel s Janem neustále cestují sem tam, v jednu chvíli jsou v Německu, pak v Čechách, potom zase v Itálii. Čtyři kurfiřti, kterak čekají na svého pátého kolegu, vypadají, že v tom stanu na břehu Rýna sedí snad už měsíc, až jsem si říkal, jestli vůbec chodí na záchod. Na domě, kde měl Karel sen, jsem si mohl prohlédnout plechové okapy, jednoho z pobočníků krále Jana, zase znám z reklamy na kakao. U bojové scény v Itálii jsem měl co dělat, abych se nesmál. Roztřesená kamera, zpomalovačky a rádoby cool hudba z repertoáru nějaké středověké rockové kapely. Tvůrci šli cestou nejmenšího odporu, a než složitě (a nákladně) vymýšlet alespoň trochu zajímavou bojovou scénu, tak si pomohli těmi nejlacinějšími triky. Na facku jsou dialogy, kdy postavy nemluví, ale proklamují, každou informací musí sdělit vážným a dramatickým přednesem, jak kdyby to byla divadelní hra. Nevím, jak se mluvilo ve středověku, ale tohle je k smíchu. Do vývrtky mě pokaždé dostanou kostýmy. Obleky ze 14. století vypadají, jak kdyby je na tom člověku ušili ten den. V českých historických filmech je to furt! Copak nemohou vypadat aspoň trochu obnošeně? Zapojení nadpřirozena v historickém filmu? Nechápu… Kryštof Hádek hraje dobře, ale typově se na roli nehodí, já mu prostě toho Karla nevěřil. Stanislav Majer naopak působil velmi autoritativně a majestátně. Nikdo snad nečeká Hru o trůny, v českých podmínkách a s českými penězi už vůbec ne, ale tenhle výsledek je rozpačitý. Přitom to v některých chvílích je opravdu zajímavé, ale těch scén je málo. Pořádný rozpočet je tady prostě potřeba, nedá se svítit. Nadšení ani velká představivost to nezvrátí. ()

tahit 

všechny recenze uživatele

Ke vzniku historického filmu jsou třeba značné náklady. Což je u nás určitě hodně obtížné sehnat. Takže první možný neúspěch tohoto dobře míněného filmu je především v mnohých menších finančních prostředcích s jakými disponoval režisér, oproti třeba megalomanské hollywoodské produkci. To je jako bych šel s kusem klacku a pár metry silonu s háčkem lovit velkého žraloka. Proto v současné době stojí před naším historickým filmem spíše otázka, jestli na to vůbec má? Na jedné straně to byl ambiciózní pokus, na druhé straně markantní důkaz, že opravdový historický film dějově zasazený do středověku uměli vystřihnout do věrohodné architektury asi nejlépe Otakar Vávra (byť z politických výšin upravený) a František Vláčil. Protože jejich díla byla výborně konstruována. Vůbec je zde na místě připomenout, že projdete-li jen seznam českých herců, kteří zde hrají, tak nedá se z toho vyvozovat, že to jsou druhořadí herci. Avšak ne každý snad může být jako Josef Kemr z Markéty Lazarové či Zdeněk Štěpánek z Jana Husa a podobně. Dnešní herecká garnitura by potřebovala zřejmě obrodit, ale kde najít lepší novou krev? Takže v hercích problém nemám. Potíž je však v tom, že stavbou děje je osud Karla IV. uzavřen do malého prostoru, který po formální stránce odpovídá přesně televizní realizaci. Díky tomu dostala historická ilustrace pořádně na frak. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (5)

  • Film se natáčel v mnoha historických objektech, kromě Švihova, na hradech Kost, Cuknštejn, Točník, Zvíkov, Pernštejn či v třebíčské katedrále, a vedle představitelů hereckých rolí se jej zúčastnilo téměř tisíc dalších účinkujících, tedy šermířů, kaskadérů nebo jezdců na koních. Pro snímek bylo navrženo a ušito kolem dvou set kostýmů. (rakovnik)
  • Svatba Karla IV.(Kryštof Hádek) s Blankou z Valois se točila v bazilice svatého Prokopa v Třebíči. Bazilika je zapsaná na seznamu UNESCO. (Spajda698)
  • Na prchlivé a nesmiřitelné povaze Jana Lucemburského (Stanislav Majer) se téměř jistě podepsal strach ze slepoty, který ho již od mládí provázel. Zrak se mu neustále zhoršoval a ač hledal pomoc jak se dalo, dopadlo to ještě hůř, protože při jednom nepovedeném léčení očí definitivně oslepl na jedno oko. (sator)

Reklama

Reklama