Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Konverzační komedie z novinářského prostředí je i na dnešní dobu dost jadrná. Klasický souboj pohlaví v hektickém odpoledni, ve kterém se bojuje o článek i o manželství. Cary Grant jako zkušený šéfredaktor tlačí na svoji bývalou ženu, která má za pár hodin opustit město a další den se znovu provdat (za hodného troubu, jak jinak), aby mu napsala článek o ostře sledované kauze trestu smrti pro neznámého chudáka. (Ferguson)

(více)

Recenze (141)

ZeroCZ1233 

všechny recenze uživatele

Když už jsem si myslel, že o klasickém Hollywoodu a jeho filmech díky škole a divácké zkušenosti něco vím a nemůže mě tudíž nic překvapit, tak se mi dostal pod ruku tento film a o tyto bláhové představy mě rázně připravil. Jeho dívka Pátek začíná vlastně nenápadně: žena vejde do redakce, pozdraví se s kolegy a míří svému bývalému manželovi/editorovi oznámit své zasnoubení a odchod ze světa žurnalistiky. Jakmile však přejde práh jeho kanceláře a zavře za sebou dveře, tak film nečekaně prudce sešlápne rychlostní pedál k podlaze a téměř si nenajde čas zpomalit. Od této chvíle totiž málokdo zavře pusu, neustále někdo mluví, postavy novinářů tu šermují se slovy ještě rychleji než se svými propiskami, rádi se překřikují a komentují vše, co se kolem nich děje, buď protože musí kvůli práci nebo čistě proto, že můžou, pokaždé však volí slova tak, aby jejich žvanění obsahovalo aspoň minimální humorné zabarvení. Od konverzační komedie ani nelze čekat nic jiného, avšak stále žasnu, s jakou mistrovskou grácií to tento film zvládá, všechno působí tak nenuceně i přesto, jak otevřeně přiznává svou absurditu a nezastavitelnou kadenci dialogů ještě dokáže okořenit slapstick komedií, která je občas tak nenápadná, že je divák při intenzivním čtení titulků rád, pokud si jí vůbec všimne. Za tohle nelze vděčit pouze scénáři, ale i hercům, kteří neskutečně obratně dokáží udržet otěže komediálního timingu, v čemž samozřejmě nejvíce exceluje hlavní herecká dvojice Rosalind Russell a Cary Grant v rolích Hildy a Waltera, u níž všechno ještě posouvá o mnoho řádů víš notná dávka neodolatelného charismatu. Po konci tohoto filmu bude divák konečně mít možnost se nadechnout a začne přemýšlet o tom, co to vlastně viděl. Věřím, že nakonec dojde ke stejným třem závěrům jako já: 1) chce to vidět znovu, protože by rád pochytil všechny vtípky a gagy, kterých si nestihl na první zhlédnutí všimnout, 2) zjistí, že to vlastně vůbec není komedie nevinná, ale komedie otevřeně zlá, plná zlých postav, které dělají pro své vlastní obohacení morálně velmi pochybné věci, jejichž důsledky jsou pro další postavy až nehezky fatální a život zničující, 3) uvědomí si, že chce za manželku stejně dokonale ironickou ženu jako je Hilda. Jeho dívka Pátek je vynikající, ostrovtipem napěchovaná, perfektně satiricky sžíravá a rytmicky dokonale vystavěná podívaná, bezpochyby jedna z nejlepších komedií, co jsem kdy viděl a po jejímž zhlédnutí nemám ani chuť vidět její další filmová zpracování, protože pochybuji, že mě uchvátí aspoň do stejné míry jako právě tahle. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Kdybych neznala Na titulní straně s Lemmonem a Matthauem, tak vyzpívám ódu na brilantní scénář, rychlý střih, zběsilou režii a Granta a bez milosti dám 5*, ale protože onu úžasnou verzi znám a dík výše zmiňovaným pánům zbožňuju, nejde to. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Až na to, že jim chybí páteř, jsou zdejší novináři celkem sympaťáci. Což neznamená, že by bylo lehké narazit mezi převažující mužskou částí osazenstva na někoho jiného než na podvodníky, zloděje, vrahy a ňoumy. Přítomnost jenom příležitostně vypočítavé ženské hrdinky je proto nesmírně příjemná a přejete si, aby Hildy nakonec učinila správné rozhodnutí a před stlaním postele dala přednost akčnější žurnalistice. Film v tomto ohledu nabízí pointu sice ne revoluční, ale poměrně uspokojující z pohledu obou pohlaví. Pravděpodobným záměrem tvůrců bylo odvést pozornost diváků od probíhající války, která je společně s jinými vážnými tématy zlehčována také přímo v dialozích. Scénář si na druhou stranu nedovoluje překráčet dobovou hranici vkusu a některé scény jsou pro vyvážení nevážného pojaty velmi seriózně. Hawks tohle „přepínání“ hravě zvládá a mistrovsky si přitom vypomáhá střihem. Místo hudby mu jako zvukový doplněk slouží samotná slova. Náhle utichnutí je jako zvážnění, dovede úplně pozměnit náladu. Jde-li o množství slov, His Girl Friday patří k filmům, u nichž divák neškolený v rychločtení nemá napoprvé šanci stíhat číst titulky i sledovat děj. Bonusem pro angličtináře je řada slovních vtípků zašifrovaných do již sdělením vtipných hlášek. Strhující tempo činí z His Girl Friday jasného kandidáta na nejlepší akční komedii všech dob. Přitom se odehrává v pár místnostech a záběry jsou povětšinou poměrně dlouhé. Něčeho takového si ale, unášeni proudem (vět), nemáte šanci všimnou. 90% Zajímavé komentáře: imf, mortak ()

lebowski 

všechny recenze uživatele

Výborná komedie později znovu natočená s Jackem Lemmonem a Waltrem Mattheu, pod názvem Na titulní straně, kdy výsledek je podle mě ještě lepší ()

imf 

všechny recenze uživatele

Kontrast mezi černou a bílou dokonale definuje přítomnost a nepřítomnost Caryho Granta. Jako uragán smete všechny v okolí... bez něj se děj zvrhne v lacinou moralitku a hořekování nad odsouzeníhodnými novináři, s ním pak mizí mantinely a zpoza rohu vykukuje báječná komedie s dialogy ostrými jako břitva. Grant tak funguje jako respirátor, jen díky němu se může Howard Hawks pořádně nadechnout a osvítit celuloid. Bez něj by byl ztracen. Škoda, že Cary tak často odbíhá mimo záběr, mohlo to být pět hvězdiček jako vyšitých, dokonce jsem mu odpustil i tu podlost, se kterou k sobě láká bývalou ženu. Jednoduše dokonalý mizera, s dokonalým sakem a bezedným talentem pro záchranu sebejistých dam i chatrných zápletek. ()

KarelR 

všechny recenze uživatele

Povšimněte si prosím, že i když je Cary Grant jenom na začátku a na konci, stejně strahává veškerou pozornost na sebe. Nejlepší šéfredaktor, co jsem kdy viděl. ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Keby sa výborné hlášky v tomto filme dali tesať na hollywoodsky chodník slávy, neostalo by už na ňom žiadne miesto pre mená známych hviezd mágie zvanej film - či už pred, alebo za kamerou... . ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Drahý Cary, jen vy umíte rozsvítit plátno pouhým úsměvem a zhasnout ho každým svým odchodem. Kéž byste nikdy neodešel, vy rošťáku... ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jedna ze 140 nejlepších komedií - 140 Greatest Comedy Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Energická komedie plná nekonečného pošťuchování mezi šéfredaktorem Cary Grantem a jeho bývalkou novinářkou Rosalindou Russellovou a jejím nastávajícím. Je to dobrý film o určitém druhu šílenství, kterému se říká novinařina. Trailer: http://www.rottentomatoes.com/m/his_girl_friday/trailers/10898968/ ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Konverzační komedie, kde není ani pět vteřin ticho. Všem jede huba, jako kdyby rok drželi bobříka mlčení. Cary Grant potvrzuje svůj komediání talent a společně s Rosalind Russel mi trochu připomínají Oldřicha Nového a Natašu Gollovou. Přesně typově dvojice: šarmantní svůdník versus mladá emancipovaná a inteligentní žena. Nejlépe by se hlavní postavy daly srovnat asi s filmem Roztomilý člověk. Není to komedie, u které by se člověk neustále trhal smíchy, ale rozhodně žádná nuda. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Pohoršují mne přímočaré lži bez užití fantazie, ale často s velkou chutí intrikuji, takže šéfredaktor Walter Burns mi po celou dobu dělal velkou radost svým podlým chováním. Rovněž jsem nadšen z toho, že cucání faktů z palce na levé na noze bude patrně stejně staré jako žurnalistika sama. A to nepřehlédnutelné jiskření mezi bývalými manželi ve mně zase vyvolávalo fantazie, že tato dvojice pravděpodobně vyrážela ráno na plac ze stejného karavanu. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Ostatním očividně zážitek zachránil Grant, u mě to ale tak snadné není, protože jsem jeho dvě herecké polohy (uražený a flirtující) nikdy nepovažoval za dostačující. Tenhle film mi skutečně přišel maximálně otravný, nepřehledný... ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) To byla úděsně statická podívaná. A potom nevím, jestli je to jenom mým okem, ale žádný z ústředních herců mi nepřišel jako komediální typ. Nejlépe z toho vycházel Ralph Bellamy alias nový snoubenec, ale to jen proto, že hrál troubu. Co se týče slečny Russellové, tak jsem celou dobu musela zírat jenom na to, jak má přemalovanou rtěnku mimo rty. A je celkem vtipné (v tom špatném slova smyslu), že většina filmu se odehrává za nepřítomnosti Caryho Granta. Nenacházím nic vtipného na sledu dvacetiminutových scén, ve kterých lidé postávají v kanceláři a bez rozmyslu mluví. A ještě horší je, že si dělají srandu z života, lásky, smrti a samých takových těch velkých věcí. ()

brit84 

všechny recenze uživatele

Jestli nemáte rádi ukecané filmy tak si tohle vůbec nepouštějte. Grant a Russelová tady melou pantem rychleji, než stihnete registrovat... A vlastně zápletka je taky docela průšvih. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Kulometně rychlé dialogy jsou hlavní předností této spíše satiry než komedie jako takové. Po celou dobu jsem se totiž hlavně usmíval, nikdy mě žádná hláška nedokázala uzemnit natolik, že bych se vyloženě od srdce zasmál (nebo se mi je jen v tom tempu nepodařilo náležitě vychutnat/pobrat), na druhou stranu mi to až tak moc nevadilo. Úvodní herecká dvojka je opravdu fajn, přesto až příliš často mi přicházelo na mysl, že Cary Grant pořádně přehrává (i když s šarmem jemu vlastním). Vyloženě hluchých míst tu také moc není a líbil se mi konec. Napoprvé hodnotím slabšími 4* s tím, že v budoucnu dám filmu znovu šanci mě ohromit (ještě) víc. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Hawks to může mít v ruce sebevíc, smršť dialogů může být seberychlejší, ale jakmile Cary zmizí z plátna, spadne tomu řetěz takovým způsobem, že se letí přes řidítka. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Staré dobré konverzačky umí být až překvapivě akční. Film z posledního meziválečného období USA stojí a padá nejen s výkony zběsilého a skvělého Gary Granta, ale i neméně dobré a strhující, pro mě zcela neznámé Rosalindy Russellové. Výpověď o době svého vzniku, kterou film nabízí, se jakoby mimochodem dotýká i podstatných otázek života americké demokracie. Robinsonovská inspirace, lehce patrná v názvu, není prosta ani slabších míst. Ale i tak zůstává svěžím, oddychovým dílem, které nabízí nejen kvalitně zvládnuté filmařské řemeslo, ale i pohodu, klid a úsměv. Tedy věci, které zkrášlují život. Věci, kterých není nikdy dost. V žádném čase. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Úžasne vtipná, bláznivá konverzačka, ktorá sa ani sekundu nezastaví a diváka úplne ponorí do špinavého novinárskeho sveta:-) Postavy, hlavné aj vedľajšie, pohotovo melú jedna cez druhú, hlášky lietajú na všetky svetové strany a dvojica Walter/Hildy nekompromisne spúšťa maratón komických situácií, ktoré vám hodinu a pol nedajú vydýchnuť. Skvele som sa bavila a Grant s Russell fičia na plné obrátky - perfektné výkony, ktoré túto dialógovú komédiu povznášajú nad klasickú romantiku. Typický originálny wilderovský štýl. ()

Reklama

Reklama