Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Iva Janžurová ve své životní roli (přesněji řečeno dvojroli) ztělesňuje dvě povahově zcela rozdílné sestry. Zatímco jedna je vlídná a dobrá, druhá představuje ztělesněné zlo, chorobnou nenávist a závist. Zlá sestra se rozhodne odstranit svůj sourozenecký protějšek, ve kterém není schopna snést vlastnosti, jež právě sama postrádá. Její zrůdnost však záhy překvapí ji samotnou, když nabyde nečekaných rozměrů. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (186)

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Jsem asi příliš ovlivněn knižní předlohou, se kterou se filmová adaptace jen sem tam potkává v některých uzlových bodech děje, ale samotné vyprávění, dialogy a celkové vyznění příběhu jsou kompletně jinde. Co komu sedne víc je záležitost vkusu, pro mne je ovšem Alexandr Grin naprosto srdcová záležitost a jeho nádherný příběh, pojatý nesmírně romanticky jako oslava radosti ze života vzpírajícího se smrti, patří k mým nejoblíbenějším knihám vůbec. Herz naproti tomu v příběhu kladl důraz na hororové prvky, na vyprávění z pohledu zlé sestry. To by samo o sobě nevadilo, ale když k tomu ještě navíc většinu postav pojme spíš jako karikatury, které velmi rychle mluví a mezi sebou se vlastně neposlouchají, začne to celé působit příliš nepřirozeně (a to ne kvůli úchvatné výpravě Ester Krumbachové). Je zajímavé, že Herz, který ve filmu Panna a netvor a dalších pohádkách ukázal, že mu romantika vůbec není cizí, právě v příběhu podle jedné z nejromantičtějších knih vůbec na romantiku téměř úplně rezignuje a spíše ukazuje dekadenci a nesympatické lidi, aby vedle nich vynikla postava zlé sestry. Zajímavá výprava, hudba Luboše Fišera a výborná Iva Janžurová, jenže celek jako takový, přiznávám, se mi příliš nelíbil. ()

anderson 

všechny recenze uživatele

Raz mi jeden pamätník vyjavil, že keď Herz nakrúcal SLADKÉ HRY MINULÉHO LETA, namiesto scenára držal v ruke výtlačok Maupassantovej Mušky a jednoducho improvizoval priamo na pľaci. Nesedelo mi to s Herzovou precíznosťou až kým som nevidel Morgianu. Samozrejme netuším ako veľmi výslednému tvaru ublížili šialené podmienky nakrúcania v Bulharsku (ktoré Herz farbisto popisuje vo svojej autobiografii) či ústredný dramaturg Toman. Morgiana ale vo výsledku vyzerá presne ako akási avantgardná improvizácia snažiaca sa výtvarnou štylizáciou zakryť vratký obsah, len málo korešpondujúci s knižnou predlohou. Dosť som sa nudil, ale prežil som. Takže za "tři otrávená koťata". (9.1.2016) ()

Reklama

Mahalik 

všechny recenze uživatele

Rendez- vous se sestrami halucinogeního původu je na dlouhé lokte. Přesvědčují vás, že je všechno v pohodě, že černá vraždí jen z rozmaru, že oranžová hází očka jen proto, že místní vojáček je super, následně vás přesvědčí o opaku- zamíchají šejkrem, a divák se veze na drogovém odéru. Těžkou posoudit, jestli je to dobře nebo špatně, každopádně výkon Ivy Janžurové hraničí s geniální představou, že když má člověk práci, která ho baví, má ji dělat pořádně. A Iva se opírá s takovou vehemencí do rolí sester, že srdce každého milovníka divadla musí zákonitě vyletět z těla a explodovat! No jo, to ještě Herz neprocházel tvůrčí krizí.... ()

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Herecký koncert Ivy Janžurové, typické prvky Juraje Herze, obstojná atmosféra a napětí. Nejen kostýmy tolik podobné Petrolejovým lampám, lehce hororovou atmosférou blízké třeba Spalovači mrtvol. Vrchol režisérovy kariéry? Takže: vizuál nádherný, atmosféra děsivá, Janžurová brilantní, hudba taky skvělá... Ale. Zkoumání ženského psyché a lidské povahy mě překvapivě nebavilo až tak, jak jsem si původně myslela. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

A na nějakej ten českej klenot se přece jenom dá narazit až po mnoha letech- přesněji se musíme vrátit do roku 1972 s filmem Morgiana kde se Juraj Herz rozhodl zadaptovat román Alexandra Grina (nečetl jsem ale Herz si údajně se spoluscénáristou Vladimírem Borem hodně upravili) a natočit příběh o psychologickém souboji dvou sester- jedna hodná, jedná zlá/jedna oděná v bílém, druhá oděná v černém. Morgiana je dost pravděpodobně jeden z nejzajímavějších filmů, které kdy v dějinách Československa vznikli. Dost v tom hraje roli Herzův specifický styl (díky němuž vyniká nejen Morgiana ale i jeho ostatní filmy) a především šikovný kreativní tým, který si kolem sebe Herz dokázal nashromáždit. Morgiana dala dohromady velice kreativní tým v rámci Československé kinematografie 70. let- Režisér a scénárista Juraz Herz se spoluscénáristou Vladimírem Borem, kameraman Jaroslav Kučera (právě na něm stojí většiny Morgiany) nebo hudba Luboše Fišera. Schopnější kreativní tým by člověk v té době hledal jen těžko... Morgiana je silným psychologickým dramatem, které táhne nahoru především boží Iva Janžurová v hlavní dvojroli. Morgiana je jakýmsi mixem psychologické analýzy a horrové atmosféry. Kontrast bílé a černé sestry je fenomenální, zvláště když jsou následně obklopeni jakousi třetí sestrou zbarvenou v červeném. Morgiana klade většinu svého času důraz především na dvě barvy- černou a červenou. Nejsou to sice jediné barvy ve filmu, i tak je ale kladen důraz především na tyto dvě. Kamera Jaroslava Kučery skvěle pracuje nejen s kontrastem barev ale celou snahou experimentovat. U Morgiany se co se týče kamery experimentovalo hodně- psal se navíc roku 1972 a všemi dnes milovaný a používaný stativ ještě neznal své zlaté časy. Kučera tak musel se svojí kamerou pracovat od ruky a i když je to často znát, zážitek to nezkazí. Dost možná je to ještě zajímavější podívaná než současné kamery. A třeba scény, které jsou snímány především z pohledu kočky je jenom jedna z mnoha perfektních prací kterou Kučera u Morgiany provedl. Kostýmy výtvarnice Ester Krumbachové jsou nádherné a kreativní. Jsou do jisté míry extravagantní, to ale skvěle sedí k celé stylizaci Morgiany. Morgiana je psychologické drama, které dokáže sem tam fungovat jako temný horror. Má občas sice problém s napětím (po 80 minutách už to vlastně začne být celkem únavné a to chybí ještě 19 minut), rozhodně ale neomrzí. Finále se ve finále možná až příliš drží při zemi, je ale natočeno tak funkčně a přesvědčivě, že s tím není problém. Kromě Ivy Janžurové ve filmu jinak fungovala i Nina Divišková. Trochu líto mi ale přišel fakt, že místo aby více prostoru dostala postava Petra Čepka se více času dostává postavě Josefa Abrháma. Neříkám, že mě Abrahám nebavil, postava Čepka byla ale o hodně zajímavější a radši bych trávil trochu více času s ním než s Abrhámem. To je ale jen velmi malý detail.. Film, který si vás získá už specifickými úvodními titulky a i přes příliš protažené finále vás vlastně celou dobu nepustí. Dost pravděpodobně jeden z nejlepších kousků Československé kinematografie, který by se procpal do TOP 10. A jak tak hádám.... je na čase dohnat zbytek Herzových filmů! () (méně) (více)

Galerie (12)

Zajímavosti (15)

  • Filmovanie prebiehalo na Balčiku v Bulharsku. (dyfur)
  • Morgiana je v novele, podle níž byl film natočen, jméno jedné ze znesvářených sester, zatímco Juraj Herz tak ve filmu nazval kočku Viki Trenganové (Iva Janžurová). (Olík)
  • Iva Janžurová ve filmu hraje dvouroli, přičem dostala honorář pouze za jednou roli, přestože se s produkcí dohadovala o dvojnásobném honoráři. (Willy Kufalt)

Související novinky

Zemřela herečka Nina Divíšková

Zemřela herečka Nina Divíšková

21.06.2021

Ve věku 84 let dnes odešla česká filmová, televizní a divadelní herečka Nina Divíšková, již si velké množství diváků vybaví například jako babičku Bětu z populárního rodinného seriálu České televize… (více)

Juraj Herz 1934 - 2018

Juraj Herz 1934 - 2018

09.04.2018

V neděli zemřel režisér, scénárista a herec Juraj Herz. Jeden z hlavních představitelů československé nové vlny vystudoval fotografii na bratislavské UMPRUM, následně režii a herectví na loutkářské… (více)

Reklama

Reklama