poster

Wind River

  • Velká Británie

    Wind River

  • Kanada

    Wind River

  • USA

    Wind River

Drama / Krimi / Mysteriózní / Thriller

Velká Británie / Kanada / USA, 2017, 107 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ****

    Taylor Sheridan není tak dobrý režisér jako Denis Villeneuve, ale naučil se toho od něj hodně. Dobrého (práce s krajinou, prodlužování napětí na hranici snesitelnosti, šokující výbuchy násilí) i špatného („chtěnost“ a zbytečná doslovnost). Vyšetřování zločinu mu slouží především jako prostředek k vytvoření atmosféry zmaru a totální deziluze (jako ve filmech noir, v nichž je odhalení pachatele mnohdy také spíše dílem náhody než výsledkem poskládání jednotlivých indicií) a jako záminka k rozkrytí čehosi shnilého uprostřed jedné komunity. Tedy podobně jako v Top of the Lake nebo Pustině, ovšem na mnohem menší ploše, což nese svou daň v podobě přehnaných scén, které se toho snaží sdělit naráz příliš mnoho (žena sedí v ložnici, pláče a řeže se do ruky, uvidí ji jiná žena, beze slova zavře dveře a odchází). Realistický tón navíc narušují baladické dialogy o zmrzlém pekle a nevymýtitelném zlu (které by mnohem lépe vyzněly na stránkách knihy) a využívání westernových archetypů, posunující drama lidí ukotvených v konkrétní sociální realitě k nadčasovému podobenství o lovcích a predátorech a střetu dvou upadajících kultur. Spojení obou rovin vyprávění by mohlo být hladší, nakládání s ženskou hrdinkou ztracenou mezi muži, kteří mnohem lépe rozumí tomu, co se okolo děje, by nemuselo tolik připomínat Sicaria, a někdy by k řečení toho podstatného možná stačilo, kdyby postavy prostě jen seděly a mlčely, ale katarze, kterou Wind River ve finále přináší, je tak silná, že nepřesvědčivost jednotlivých částí drtivě přebijí. 75%(10.7.2017)

  • verbal
    ***

    Staré indiánské přísloví praví „Yansa wa'do unega awoyeni ta'li atsilahu!“, kteréžto moudro v odborném překladu znamená volně parafrázováno něco jako „Chcaním na tomahawk bizona dvakrát nepřesolíš!“. Vidíte! Tohle s rudochy, tedy abychom byli rasisticky korektní, tak Amerikoameričany, jen za pomocí korálků, ohnivé vody a později chechtavého prachu provedli zkurvení bílí kolonizátoři, patriotisticky se ohánějící Zemi svobodných se spravedlností pro všechny. Ti sice velkohubě zrušili otroctví, ale na indiánství tak nějak zapomněli, protože už tenkrát měli první obřízkové kliky vykolíkované grunty, Rothschildové s Rockefellery začínali pomalu lichvit a tahat za nitky, tudíž by byl podobný incident přinejmenším nekošer. A tak je jen tiše odsunuli do neobývatelných prdelí, které nikdo nechtěl, kde živoří dodnes, všichni ti Olčetrhendi je tam akorát jezdí píchat a okrádat, a oni jsou příliš hrdí, než aby parazitovali na uzurpátorech a otvírali si huby jako negři. Také o tom je tohle Šeridanovo dramatické lkaní nad rozkopaným týpím. Mimo to ještě čumíte na stupidně jednoduchou unylou detektivku, která se místy vleče snad pomaleji než inspektor Bárneby ve svém Vauxhólu z Kóstnu do Horních Pičovic (pro geografické hnědopichy Upper Cunterbery). Tudíž to rozhodně není adekvátní masivnímu cákání místních kapacypů, ovšem jisté kouzlo to určitě má. To spočívá zejména ve zvolených lokacích (jednomu z toho mrznou koule, i když je při produkci přilepený na radiátoru), překvapivě výbornému hraní všech zúčastněných (dokonce i jindy totálně kožená Ólsenka párkrát nakrabatila čelo), atmosférické režii a solidně zdramatizovanému scénáři s opravdu skvěle natočeným a roztomile rezolutním koncem. Takže skalpovaná čtyřka.(1.10.2017)

  • Thomick
    ****

    Film úměrně roste s tím, jak si je Sheridan coby režisér jistější v kramflecích, a poslední půlhodina (po bolestnym tápání při hledání toho správnýho tempa) vážně stojí za to - na scénu se koneckonců dostaví suspenze, tenze, katarze a všecky tyhlety fancy cizí slovíčka, takže co víc si přát, že jo? --- Renner si, hádám, se svym úspornym sympaťákem nenápadně kráčí za soškou. Ovšem roli Olsenky s tou Emily v Sicariu nejde podle mě srovnávat; tim náhlym "FBI vstupem" do macho hádky jako by pro mě Jane nepatřičně vystoupila z role. Nebo nevim... zkrátka jak se Coryho za užití relativního minima slov povedlo pěkně vykreslit, tak Jane se svou zcela zahalenou motivací ukrutně zaostávala.(25.9.2017)

  • predators
    ****

    Nejde o klasickou kriminálku, děj spíše vykresluje drsnou přírodu Wyomingu, několik málo postav a jejich životní osudy, které k nim nebyly zrovna přívětivé. I agentka FBI, která je zde vyslána, je pro tento případ menší omyl. Tento styl mi ale seděl. Pomalinku vás dovede k rozluštění případu...ten se nedá nijak vytušit dopředu a následné akční vyústění děje mělo hned několik nábojů. Renner jako strážce divočiny mile překvapil. Od plného hodnocení mě odrazuje jen krátká stopáž a fakt, že je zde málo "krimi".(29.9.2017)

  • Hild
    ****

    Taylor Sheridan je výborný scénárista. Jeho filmy mají jednu společnou věc, nikdy nepřekypují přehnaně nahuštěným dějem, nepřijdou ani šílené twisty, nebo různé dějové odbočky. Sheridan se vždy zaměřuje na jednu dějovou linku, jedno téma a to rozpitvává velice pomalu a do hloubky. Velmi mi jeho filmy sedí. Ve Wind River funguje vše na 100 %, hustá atmosféra, výborné charaktery, drsné momenty a film velice dobře funguje i po emocionální rovině. Taylor Sheridan je zkrátka tvůrce, kterého stojí za to sledovat.(28.9.2017)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace