poster

Sabotáž

  • anglický

    Sabotage

  • slovenský

    Sabotáž

    (festivalový název)
  • anglický

    The Woman Alone

Drama / Thriller

Velká Británie, 1936, 76 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • classic
    ***

    Ranný ešte britský Hitchcock,ktorý sa pomaličky rozbieha bez povestných maličkých úlohách,ktoré prídu neskôr,a tak rozohráva príbeh z predvojnového Londýna,ktorý sa ocitá v de-facto smiechu,lebo sabotéri spôsobili výpadok prúdu večer,taký blackout,ale všetci majú z toho neuveriteľnú PASIU,títo sú teraz na smiech,tak sa chcú pomstiť a prísť s niečím väčším,napríklad výbuch v metre,čo malý brat hlavnej hrdinky,ktorá pracuje v kine nestihne,nevedomky má doniesť bombu do metra,nestíha to,z čoho exploduje autobus,v ktorom sa chce dopraviť na miesto.Zahynie tak ako všetci ostatní v buse. Tento malý chalan nie je terorista,vezmite si,že skutočnú pasiu majú skutoční teroristi,ktorí sa do cela inšpirujú? Teroristické útoky v Londýne v roku 2005? Vlastne filmári im všetkým pekne nahrávajú... Krátky film,ktorý nie je od veci vidieť,Homolka podáva dobrý výkon,nenudíte sa,ale niečo mi na tom vadilo... Dve scény sú mimoriadne: spomínaná cesta busom a finále,ktoré sa bude odvíjať úplne inak ako sa tesne predtým zdá...(4.7.2015)

  • NinadeL
    ****

    Tentokráte Charles Bennett adaptoval pro Hitche román Josepha Conrada z roku 1907 The Secret Agent: A Simple Tale, který se odehrává v roce 1886. Změny tedy byly skutečně značné a nebudu zřejmě první, koho napadlo při tom strhujícím finále, že jde jen o novou (leč výbornou) variaci na Blackmail (první setkání Bennetta a Hitche, 1929). V pozdějších adaptacích se filmaři znovu vrací s dějem do 19. století, je to zkrátka otázka pojetí. Každopádně nijak zvlášť nelituji, že tentokráte Donat nemohl a hlavní roli vytvořil jiný Kordův oblíbenec, Loder (pozdější manžel Hedy Lamarr). Parádní výkony podávají Rakušan Homolka s Američankou Sidney. A samozřejmě ten malý klučina Desmond Tester je též velmi autentický. Nebudu nicméně zakrývat, že mi bylo zdaleka nejlépe v prostorách toho průchozího komorního kina na rohu. Velmi chytře bylo zakomponováno do děje i atmosféry. Na závěr se mohu jen podivovat nad těmi výkyvy kvality, které stíhaly ve 30. letech všechny ty špionážní filmy dělané sériově jak Baťovy cvičky. Inu, byl to trend a jako takový se musel nasytit. Jedno byl výsledek jako zde velmi dobrý, jindy laciný. A to za kamerou i před ní mohli často stát titíž.(9.1.2019)

  • EdaS
    *****

    Hitchcockovy britské filmy jsem dřív považoval za takový rozjezd před skvostnou americkou kariérou, ale dva snímky z roku 36 (kromě Sabotáže ještě Secret Agent) mě vyvedly z omylu. Vizuálně ještě ne tolik vypiplané, ale už tehdy velmi rafinované, napínavé a nejednoznačné podívané. Mám dojem, že leckteré dějové zvraty by jednoduše v Americe neprošly.(8.4.2007)

  • Trellíno
    ****

    I s přihlédnutím k dost krátké stopáži svižná, hodně úderná a překvapivě nikterak odlehčená jednohubka s libovou a pekelně napjatou scénou převozu filmu s vyvrcholením, které by si dnes už asi dovolil natočit málokdo (spíš nikdo). Pro mě zatím společně s Lady Vanishes nejlepší meziválečný Hitchcock.(17.3.2011)

  • Havenohome
    ****

    Ten Hitchcock, to ti je ďalší človek, čo sa mu pán Boh po nociach zjavoval. Neviem si ináč vysvetliť, ako na toto mohol v 36. roku prísť. Bomba nie je tentokrát pod stolom, ale nesie ju chlapec pod pazuchou. Divák vie viac ako postava a ide od strachu zomrieť. Hitchcock prikladá polená pod kolená a nechá diváka v očakávaní, či sa podarí chlapcovi bombu pred výbuchom dopraviť na miesto určenia. Teda thriller. Scéna, keď nastupuje chlapec s bombou do električky (myslí si, že nesie kotúč filmu), sa ocitla aj v Tarantinových Bastardoch.(25.6.2012)

  • - Film je volně inspirován románem „Tajný agent „Josepha Conrada. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)

  • - Do role Verloca byl původně obsazen Robert Donat, který ale dostal těšně před začátekme natáčení těžké astma, což znemožnilo jeho účast. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)

  • - Záběr, ve kterém nechce revizor malého chlapce pustit do tramvaje s filmovým pásem, byl použit ve filmu Hanební pancharti (2009). (For Fun)