Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nastávající šestnáctiletá dívka Samantha Baker (Molly Ringwald) na jejíž narozeniny zapomněla většina příbuzných z prostředí americké školy, touží, jako mnoho dalších po chlapci jménem Jake Ryan. Na školním večírku se snaží upoutat jeho pozornost, ale místo toho se spíše stane obětí sázky. A navíc zjistí, že Jake má jinou dívku, která se na něj lepí jako klíště. Aby toho nebylo málo, tak domů na návštěvu jí přijeli prarodiče a na výměnný pobyt Číňan Long Duk Dong. (Lenarek)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (83)

Madluska 

všechny recenze uživatele

No tak toto bylo opravdu krušné... Vlastně se stydím, že jsem se na ono "dílo" dívala až do konce. (Záměrně nepíšu film.) Zpočátku jsem měla obavy z toho, jak bude osmdesátkový snímek vypadat. Bohužel realita předčila všechny moje hororové vize. Kromě obzvlášť odporné dobové hudby a kostýmů mě neskutečně iritovali přehrávající nesympatičtí herci, bezduchý příběh i tolik chtěné "vtípky". Celou dobu jsem si ťukala na čelo, jak něco takového může mít na čsfd 72 %. Důvod jsem po 93 minutách neobjevila ani jeden. Jednu hvězdu dávám snad jen za kazoo předvedení Brahmova Uherského tance č. 5 a za vtípek s "kmotrovským" hudebním motivem během rodinného oběda, to jsem se i zasmála, jinak mi bylo spíš do pláče. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Johna Hughese díky generační kultovnosti jeho filmů a jejich významu v rámci vývoje filmů o dospívání obchází aura nadčasového klasika, což pak v dnešní době může divákům nemilé překvapení nad problematickými aspekty jeho filmů. Na druhou stranu to zpřítomňuje fakt, že každý film je dílem své doby a nevyhnutelně jej budeme v jiných časech vnímat vlastně vytržený z jeho kontextu a naopak ryze aktuální optikou. Dnes tak mohou zasloužené pozdvižení vyvolávat zapouzdřenost v bělošské suburbii, klišovité motivační prvky hlavních postav a obzvláště pak genderová konzervativnost i krajně povážlivé vystupování mladíků vůči dívkám. Nicméně navzdory občasným diváckým rozpakům si Hughesovy filmy uchovávají svůj šarm, náboj a především empatičnost vůči postavám. Právě díky tomu zůstávají stále zábavné a divácky ohromně vděčné, což rozhodně nemůžeme říct o většině teenagerských filmů, které přišly před, souběžně s i po těch Hughesových. "Sixteen Candles" bylo prvním Hughesovým realizovaným scénářem na téma dospívání a ještě viditelně vychází z dobového trendu teenagerských komedií typu "Porky's". Ty byly postavené na klukovsky puberťácké optice, frathouse fórcích, sexuálních narážkách a fetišizaci ženských těl. Hughesův režijní debut představoval záadní revoluci v žánru, neboť na jedné straně zachoval strukturu epizodních gagů i rámec nezřízeného večírku, ale namísto obvyklých rozjívených a sebejistých borců celé vyprávění vystavěl kolem dospívající dívky a jejího světa tvořeného současně školou i rodinou. Především ale již tento film stojí na základních pilířích veškeré následující Hughesovy tvorby, kterými jsou empatie vůči všem postavám a především odhalování osobností za schematickou fasádou škatulky na třídním sociálním žebříčku. Hierarchie kolektivu a jeho jednotlivé kasty sice v dnešní době už v lepším případě už zanikají, respektive studenti a studentky si více dávají záležet na tom, aby alespoň vnějškově více zapadaly do uniformní masy a veřejně tak méně vyčnívaly, ale v minulých dekádách naopak tato dynamika představovala alfu a omegu dospívání. Na rozdíl od jiných filmů, které škatulky jako asociální geek, hezounský jock, královna plesu či sportovní mužatka utužovaly a podporovaly demarkační linie mezi nimi, Hughes naopak ukazoval nitra postav za jejich povrchní slupkou. "Sixteen Candles" ve směru odhalování lidských charakterů, skrývajícími své pravé emoce, osobnosti, i soukromé životy za brněním přejímaných rolí, sice nezachází tak do hloubky jako jeho nadcházející milník žánru "The Breakfast Club". Ale to ani není možné, protože oproti komornímu minimalismu a sevřenému melodramatickému rámci nadcházejícího snímku, kde si kompletně vystačil se sedmi postavami, ve své autorské prvotině skládá v rámci žánru komedie až altmanovsky komplexní mozaiku takřka dvaceti postav, z nichž většině dopřeje možnost se ukázat v jiném světle, než jak si je zaškatulkujeme na začátku (což je dramaturgický princip, jenž od Hughese převzaly nejlepší moderní filmy o dospívání včetně "Whip It!" či "Booksmart"). To samé platí také o většině oněch problematických elementů filmu a projevů některých postav. --- SPOILER START --- Long Duk Dong sice nejprve působí jako děsivě stereotypní figura, ale v průběhu filmu dostane zásadně větší prostor a širší profilaci než ve většině jiných filmů a stane se dokonce proto-McLovinem. Vývoj večera a rána poté pro Caroline, Farmer Teda a Jakea zase sice chvílemi děsí nakládáním s dívkou jako věcí a jejím zneužíváním, ale současně dostává empatické vyústění v jejich finálním vyříkání si všeho. --- SPOILER KONEC --- Středoškolské filmy sice nevyhnutelně stárnou, ale ty nejlepší z nich ve svém jádru odolávají zubu času a mohou tak být pohádkovým obrazem moderní civilizace, která nikdy nebude bezchybná, ale postupně se učí být lepší. V případě Johna Hughese se pak o to více zpřítomňuje smutný fakt, že i ti nejcitlivější z nás, obzvláště v době kdy se sami ještě hledáme (byť si myslíme, že už jsme ohromně vyzrálí), mohou chvílemi vyvádět neskutečné hovadiny a být velmi necitliví. Bylo by sice hezké je vůbec nedělat, ale tak lidé nefungují, a tak záleží hlavně na tom, jestli se z těch chyb poučíme jako civilizace i jednotlivci. Hughes připravil pole pro aktuálnější a ještě citlivější portréty středoškolského dospívání a sám k "Sixteen Candles" složil reparát ve filmu "Pretty in Pink". () (méně) (více)

Reklama

Jinny 

všechny recenze uživatele

Teenagerská komedie, která obsahuje všechny základní ingredience - touha po vztahu a sexu, večírky, šprty a hroznou rodinu. V tomhle případě jsou ty ingredience namíchané dobře a ani ti teenageři se nechovají tak, že byste si přáli, aby je v další scéně pokud možno někdo dekapitoval. Na rozdíl od komedií od puberťácích, které vznikly později, se v tomhle filmu mladé postavy chovají vlastně normálně a přiměřeně svému věku. Romantická část moc nefunguje, což přispělo k hodnocení "jenom" lepších tří hvězd. ()

Trifi 

všechny recenze uživatele

Takový předkrm od Johna Hughese před Breakfast Club... Místy neskutečně vtipné, po celou krátkou stopáž pak minimálně zábavné a příjemné. Silně nadprůměrná romantická komedie, která i po těch téměř třiceti letech bez námah smázne většinu dnešní produkce... A body navíc za úžasně přirozenou Molly Ringwald. S klidnou duší 85 %. ()

aLPaC 

všechny recenze uživatele

V komentáři z o rok starší sračky "Vesmírný lovec" jsem psal, že Molly Ringwald zatím nic moc a že její čas (jak herecky, tak fyzicky) přijde. No a rok se s rokem sešel a už je to tady. V 16 letech už nám začíná růst do krásy a díky Sixteen Candles a později Breakfast Clubu se z ní stala velká hvězda a idol teenage girls osmdesátých let. Samozřejmě měla štěstí na Johna Hughese, protože jeho teenage komedie jsou prostě ty nejlepší, co kdy Hollywood stvořil. Sixteen Candles byla jeho prvotina na režisérské stoličce, nikoliv na poli scénáristickém, kde už v této době měl jméno. Co se týče filmu samotného, kromě krásné Molly zaujme též další teenage hvězda této dekády Anthony Michael Hall a songy, většinou převzaté z jiných filmů. ()

Galerie (63)

Zajímavosti (14)

  • Pokoj Samanthy (Molly Ringwald) byl ve skutečnosti postaven v tělocvičně, kde probíhaly scény s tanečním večírkem. (HellFire)

Reklama

Reklama