Režie:
Dušan KleinKamera:
Josef VanišHudba:
Harry MacourekHrají:
Milan Kňažko, Alicja Jachiewicz, Rudolf Hrušínský, Miroslav Macháček, Vladimír Menšík, Pavel Zedníček, Jiří Hálek, Marián Labuda st., Zdeněk Řehoř (více)Obsahy(1)
Autorskou dvojici – spisovatele a lékaře Ladislava Pecháčka a režiséra Dušana Kleina – znají diváci z jejich společné komedie Jak svět přichází o básníky a z jejích čtyřech volných pokračování. Koncem osmdesátých let se oba autoři setkali i při realizaci příběhu z protialkoholní léčebny. Zde se sešla pestrá společnost – vzdělanec a topič Lexa, neúspěšný malíř Ament, profesor dějepisu Zlámal, farář Dorenda, číšník Čtvrtečka a herec Šmok. Ti všichni zápolí s démonem alkoholu, v separaci prožívají své malé radosti i trápení. Nesnášejí despotického vrchního ošetřovatele Masáka a jeho „experimentální“ léčebné metody. Jediný Lexa, rváč a bojovník za práva nejen svá, ale i ostatních, se mu dokáže postavit… Režisér Dušan Klein o filmu řekl: „Z hrdiny v závěru hovoří vnitřní hlas, touha žít, nepoddat se ničemu, nezůstat v zajetí, nebýt manipulovaný alkoholem ani lidmi. Člověk by sám měl přijít na to, jak žít.“ Předností filmu jsou vtipné dialogy a vynikající herecké výkony v čele s Rudolfem Hrušínským v roli ošetřovatele Masáka a Milanem Kňažkem jako topičem Lexou. Svou poslední filmovou roli – alkoholika Honzíčka – zde vytvořil Vladimír Menšík. (Česká televize)
(více)Recenze (279)
Těžko říct... Jako celek na mě film nezapůsobil tak, jak by asi měl, ale jednotlivostmi vytaženými z kontextu rozhodně stojí za to. V první řadě s výborným Milanem Kňažkem v hlavní roli. I s těmi dalšími ve vedlejších postavách. Nevím, zda to byl scénáristův záměr, ale už jen pouhé zdůrazňování oslovení v prvním pádě u Rudolfa Hrušínského budilo dojem nadřazenosti a moci. Stejně tak výborné výkony dalších, zaujal mě například Zdeněk Řehoř nebo Miroslav Macháček. V neposlední řadě pak osobnost Josefa Somra, jehož hlášky, byť kontroverzní, stojí za zamyšlení. A nelze zapomenout ani na povážlivě unaveného Vladimíra Menšíka a jeho poslední roli před kamerou. Oceňuju kontrast tématu (na můj vkus až příliš naturalistická scéna léčebné metody vyplachování úst alkoholem) a barokních kulis ve spojení s éterickým operním doprovodem. V retrospektivních záběrech překvapivě únosná Eva Vejmělková a zajímavý začínající Michal Dlouhý. Včetně poměrně odvážných narážek ve stylu, že "Nejedlého Smetana" může produkovat duchovně založenou hudbu. Ovšem závěrem - prohlásil-li Hrušínský, že kdo si u práce zpívá, je potenciální flákač, pak já jsem doubleflákač:-) ()
Ako film je to niečo odlišné od bežnej produkcie, ozaj sa s filmom pohrali, je umelecký a plný zaujímavých myšlienok, je v zaujímavej forme. Hranie sa s kamerou, či schémami je tu badateľné. Trocha ma rozlaďoval ten mix slovenčiny a češtiny u našich hercov, tiež mi je ľúto, že s Menšíkom a jeho životom, ktorý ovplyvňovali závislosti na alkohole a cigaretách už nič nepohlo. Tiež ma mrzí, čo sa neskôr porobilo s Kleinom, lebo tento film bol pre mňa niečo ako naše Nebo nad Berlínom, či Prelet nad kukučím hniezdom. Filmu najviac chýba nejaký výrazný moment, niečo silnejšie a pevnejšie v scenári, proste aj nejaký silnejší odkaz, ale aj tak to považujem za niečo pozoruhodné, čo sa s témou alkoholizmu neobyčajne vyhralo. ()
Výtečné herecké obsazení, skvělé situační i esejistické momenty, neopakovatelné, kvůli nimž je veliké štěstí, že tenhle film existuje, jenže zároveň tu neustále prosvítá i určitá odvozenost, idejovost, skrze niž je patrné, že se tu neodvíjí originelní, jedinečný příběh, ale že sledujeme zjednodušené, stylizované podobenství, esej, která se za příběh jenom vydává, takže setrvává slabá, všudypřítomná pachuť indoktrinace, a byť by i byla anti-indoktrinací vůči oficiálním tezím a praktikám společenského systému, je to pořád tatáž umělá meldovací metoda, která si sama modeluje příklad a na něm pak chce člověka učit o živém životě, přesvědčovat ho a přetvářet skrze konfrontaci notně okleštěnou... Je to příliš jednostranně čitelné, podřízené edukativnímu záměru. ale často s tak sympatickými filmovými výsledky, že jsem stejně byla pokaždé ochotná se nadchnout a zajásat. *** "Patří mezi výhody potomků chápat život svých předků. -- Jako frašku." *** " - Pche, z filosofických důvodů. Pije, a nic mu neni svatý. - To je taky filosofie." ()
Hodně chlastu a pak následné léčení z něj. A martýrium podstoupí v tomhle filmu celá řada známých herců. Jen jsem čekal nějaký větší dopad na mě. Nestalo se, ale pro hvězdné herecké obsazení se film vyplatí vidět. Dušan Klein film nezvládl podle mých představ a drama z léčebny postrádá vypětí a lidskou souhru s divákem, ke které nedošlo. Nesoucítil jsem s nimi, ale neodsuzuji je, pro jejich slabou vůli. Nevím, co na tom chlastu měli, ale obávám se, že kdyby mně to řekli, tak začnu chlastat taky. 40% ()
Tak konečně jsem se podíval na film, o jehož existenci vím už nějakých 12 let (a to v souvislosti s tím, že zde pan Menšík sehrál svou poslední filmovou roli), ale který se mi všemožně vyhýbal. A nepopírám, že na film jsem se podíval právě kvůli panu Menšíkovi, ale jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že je to film na podobné téma jako dříve natočený film "Tažní ptáci", který se mi velmi líbil. A velice rád konstatuji, že tento film je neméně povedený, čas s ním strávený utekl velice rychle, ten příběh jsem prožíval spolu s hlavním hrdinou, kterého naprosto excelentně ztvárnil Milan Kňažko, kterého jsem dosud viděl hrát tak maximálně v seriálu Ulice nebo v americkém filmu "Hostel II". Zde si se svou rolí alkoholika bojujícího za spravedlnost poradil opravdu bravurně. Ale skvěle ho doplnili další výrazní herci, Rudolf Hrušínský jako výrazný záporák nemohl svou roli zahrát lépe, to se ale dá říci o všech zúčastněných, kteří se tak zasloužili o to, že tento film řadím k těm nejlepším a nejkvalitnějším českým filmům, které jsem dosud během svého života viděl. Tohle je zkrátka bezchybný a perfektní příběh z jedné protialkoholní léčebny, plný vynikajících hereckých výkonů. Takže nemohu jinak, nežli udělit filmu maximální hodnocení v podobě pěti hvězd a zpytovat své svědomí, že jsem tento film nevyhledal už někdy dříve. ()
Galerie (17)
Photo © Filmové studio Barrandov / Vladimír Souček
Zajímavosti (23)
- Píseň, kterou zazpívá na večírku Lexova (Milan Kňažko) přítelkyně (Alicja Jachiewicz), je skladba od Giacoma Pucciniho „O mio babbino caro“ z opery „Gianni Schicchi“. (majky19)
- Během čekání mezi záběry se Milan Kňažko rozhodl, že si soukromou videokamerou zvěční Vladimíra Menšíka, jak o přestávkách baví filmový štáb. Díky tomu Kňažko dodnes pečlivě opatruje ve svém domácím archivu čtyřicetiminutový amatérský záznam zákulisního Menšíkova vyprávění. Ten tehdy svolil, aby Kňažko natáčel – s podmínkou, že se záznam nezveřejní. (SONY_)
- Když zemřel Vladimír Menšík, Milan Kňažko poslal amatérský filmový záznam, který vytvořil v průběhu natáčení, jeho rodině. (sator)
Reklama