Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psychologický thriller z blízké budoucnosti o tom, jak se špičkové technologie mohou vymknout kontrole, respektive jak se z dobrého sluhy může stát zlý pán. Andrej (V. Dyk) pracuje jako programátor u nadnárodní firmy, která se zabývá vývojem tzv. inteligentního domu. Ten má znamenat revoluci v bydlení, má být ovládaný pouhým hlasem a má svým obyvatelům zajišťovat maximální pohodlí i stoprocentní bezpečnost. Andrej je pověřen finalizací celého projektu a společně se svojí čerstvou manželkou, ambiciózní sochařkou Zuzanou (G. Marcinková), se stěhují do funkčního prototypu inteligentního domu, do luxusní vily z kamene a skla, stojící na samotě uprostřed nádherných hor. To, co se zprvu jeví jako pohádka, se ale rychle mění v noční můru. Dům projevuje vysokou chybovost, v okolí domu se začíná pohybovat tajemný neznámý a pak se kdosi začne dvořit Zuzaně, která na samotě uprostřed hor zůstává velmi často sama, protože její manžel opakovaně odjíždí na pražské ústředí firmy. Zuzana hledá pomoc jak u své kamarádky Moniky (Z. Porubjaková), která za ní pravidelně jezdí a které se ve vztazích s muži pravidelně nedaří, tak u podivínského souseda Maxe (O. Malý), který žije nedaleko odsud jen se psem, tak i u Andrejova šéfa (A. Hajdu), který se za všech okolností tváří tak vstřícně a empaticky. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (313)

kingik 

všechny recenze uživatele

Když už Karlu Janákovi odrostly hvězdy jeho mládežnických filmů, je třeba poohlédnout se u slovenských sousedů a poprat se o vnady Gabriely Marcinkové. Mimoto je dobré radikálně změnit tvůrčí žánr, nejlépe skočit do mysteriozního thrilleru a přidat špetku scifi, a za tímto účelem prošmejdit jeden moc sofistikovaný a o nic méně záhadný dům vládnoucí inteligentním komunikačním systémem, který je ve fázi testování, a který je k dispozici k obydlení firmou, co své zaměstnance vystavuje rizikům vyspělé technologie. Mladý manželský pár může v odlehlé končině kdesi na Slovensku užívat luxusního komfortu, které má honosné sídlo dostatek, jen už jaksi nikdo moc nepočítá, že se testovaná technologie může vzepřít svému naprogramování, a je-li v jejím působišti sličný objekt, může to vyústit v naprosto nepředloženou obsesi. Janák se pustil do hodně nezoraného žánrového pole, co v česko-slovenské kinematografii nemá prakticky žádné zastoupení, snad jen vzdálená reminiscence pradávné scifi "Babičky, dobíjejte přesně!" se dá nějakým způsobem s tímhle spojit. Smíšeným diváckým reakcím se ale vůbec nedivím. Výsledek je místy neotřelý a zajímavý, místy se ale tvůrci až tak nevyznamenali a jejich urputnost a sofistikovaná technologie má i jemný parodický náběh. Vedle toho se film nedrží reálných propriet, dost mysteriozně pak třeba působí nápis "Police" na slovenských policejních vozech. A servis product placementu se také nemálo činí. Ať už tedy film provází nejednoznačné přijetí, nebo se to s ním má jakkoliv, jde rozhodně v rámci české a slovenské tvorby o neotřelý a pozoruhodný počin. Může se jakkoliv zdát, že scénář má svá zjevná (logická) zakolísání, určitě nelze prohlásit, že by autoři u něj nepřemýšleli (viz inteligentně pojaté závěrečné pojednání). Technické hledisko není nijak ostudné, ovšem je třeba mít na zřeteli, že západní konkurence nevyhynula, takže tak. Hlavním motorem je (českým divákům neokoukaná) Gabriela Marcinková, která z ordinace seriálového doktora Martina přesídlila do další, ještě méně osídlené oblasti, kde se nebála ukázat nahou kůži, masturbovat ve vaně a rozjímat s Dickem, který má podstatně menší herecký prostor a vystačí si s ním. Nečekaně úspěšně a propracovaně se Janákovi daří pracovat s určitou scenáristickou naivitou, která se do filmu vkradla. Divák je tak vystaven hned několika možnostem, kdo že má na svědomí pronásledování ústřední postavy. Na scéně se kupříkladu zjeví extrémně podezřelý soused (Ondřej Malý), co potvrzuje tvrzení o tom že není Malých rolí. Je však každému jasné, že věci se mají jinak, takže stín podezření (kohokoliv a čehokoliv) nemá potřebný účinek. Janák a spol. se popasoval s neotřelým námětem nevšedně, příběh postupně gradoval i pod orchestrální taktovkou Ondřeje Brzobohatého a vypiplanou kamerou Martina Šáchy. Když už máme chytré telefony, chytré televizory, proč by do této rodiny nemohl přibýt jeden chytrý dům. Napínavá hra v jeho prostorách i mimo ně může směle začít. 8/10 ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Film je na československé poměry tak jiný, až jsem si celou dobu sledování říkal, kde jen že jsem podobný námět viděl. Zajímavý scénář i děj mi rušily mezinárodní obsazení (nevím proč, ale odjakživa mám ke kombinaci herců odpor) a "Oko dravce" na konci, stejně jako trochu zvláštní pointa. Ovšem celkově jsem se docela bavil. ()

Reklama

mchnk 

všechny recenze uživatele

Co vznikne, když se po teenagerských komediích pustíte do dramatického, mysteriózního thrilleru? Vlastně jen další komedie, i když nechtěná. Jak přesně píše Oktavianus, pan režisér s panem Slivkou zřejmě na Primě zahlédli jeden z čarodějnických dílů rodiny Simpsonových a napadl je tento super filmový nápad, žel je také napadlo to natáhnout na sto osm minut. Režie je docela slušná, nicméně scénář je skutečně jedno velké faux pas, stejně tak celý vývoj děje i některé postavy (jediný soused široko daleko se super půdou či tajemná Andrejova kolegyně). K dobré režii by bylo potřeba přidat i scénář minimálně na stejné úrovni, možná příště. [Kino Citadela - Litvínov]. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Důvěrný nepřítel Karel Janák. 1) Kdysi dávno jsem četl povídku snad od Ray Bradburyho. Ráno se dům probouzí a jednotlivé automaty začínají svou práci: buzení, přípravu snídaně, úklid, pravidelnou údržbu, větrání a další. Až v posledním odstavci zjistíme, že lidé už nejsou a po nich zůstaly jenom tyto automatizované domy._____ 2) Bohužel nejenom tato vzpomínka, ale i další úryvky z filmu mi připomínají cosi, co jsem někdy někde viděl nebo četl. Například tramvaje dálkově ovládané počítačem - některá Mission Impossible, tuším._____ 3) Jak je asi jasné, z technologických vychytávek předváděných v "mysteriózním thrilleru" (cha cha) si na zadek nesednu. Nemluvím už vůbec o jejich věrohodnosti. A tak nastupuje děj. Inzerované drama. Důvtipné zápletky a překvapivá řešení, kde jste?_____ 4) Výstižné komenty Tetsua* a Toma Hardyho** se pěkně doplňují a dotahují divácký "zážitek" na maximum. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Chudobný rozpočet filmu by nevadil, kdyby ho nevyrovnávaly otravující sponzorské odkazy. V kinech snímku konkuruje podobný a o něco zdařilejší Upgrade. Protože v domě zazní vzácný humor, když počítač nedokáže identifikovat hrdinčina alternativní díla – což by asi svedl málokdo; mimochodem rozbory jejích uměleckých výtvorů ve filmu pouze zdržují. Nálada časem houstne , ale není strašidelná, ale nepříjemně nejistá. A konečně v domě, kde sochařku navštěvuje její kamarádka, se také najde spousta důvodů k vděčným obrazům ženské polonahoty či nahoty, od sprchy po vanu, která dokáže samovolně zařídit orgasmus.Jenže scénář, který zjevně nebyl podroben testu základní logiky, začne pocitově napínavou podívanou zrazovat. Proč nikdo nevolá policii, když se množí zásilky od neznámého ctitele? Podle jakého klíče se objevuje a zase mizí kamarádka? Proč se teorie tajné zkoušky na lidech nastolí a zase zahodí? Výprava za podezřelým sousedem u mě vzbudila smích. Ve finále už překombinovaný zmatek překročí hranici třeba jen mizivé uvěřitelnosti, čímž se přiblíží béčkovému braku. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (13)

  • Natáčelo se v Bratislavě (Staré Město a Petržalka), ve Vojenském obvodu Záhorie, v Tatranském národním parku (TANAP), na letišti Poprad–Tatry, v obci Reľov, na Spišské Maguře, Tatranské Javorině, na chatě Muráň a v Praze. Nemocniční scény byly natočeny v popradské nemocnici a v pražské Nemocnici Na Homolce. V Praze se též natáčelo v Danube House a v Galerii Chemistry. Natáčelo se 38 dní. (jungewolf)
  • „Hledali jsme supermoderní dům, který by stál opravdu uprostřed samoty a působil tak ve filmu dostatečně strašidelně. Nakonec jsme točili v domě, který je v Praze uprostřed další zástavby, ten jsme ‚obalili‘ do modrého pozadí a okolí samoty, které je pak vidět ve filmu, je tak iluze. Natáčení tím samozřejmě bylo složitější, protože exteriéry se točily v Tatrách, a propojit ty přechody nebylo snadné,“ dodává k natáčení Důvěrného nepřítele režisér Karel Janák. (Lucillle)
  • Film byl podpořen Státním fondem kinematografie ČR. Hlas domu namluvil český herec Aleš Procházka. Ve filmu „zaskakovalo“ 13 českých a 2 slovenští kaskadéři. Autory soch jsou Jan Lavička, Martin Kovařík a Branislav Rusnáčik. Hudbu nahrál Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu, dirigent Mário Košík. Píseň „TRY“ zpívá Emma Drobná. Na natáčení se podíleli dobrovolní hasiči ze Slovenskej Vsi a Lendaku. (jungewolf)

Reklama

Reklama