Kamera:
Antonín HolubHudba:
Daniel FikejzHrají:
Dagmar Havlová, Magdalena Reifová, Ondřej Vetchý, Leoš Suchařípa, Milan Šteindler, Martin Růžek, Milan Neděla, Luděk Kopřiva, František Husák, Martin Dejdar (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Trojici debutantských povídek sjednocuje myšlenka záhad - původně bermudský trojúhelník s tajemnými úkazy se začal přesouvat a lze jej vystopovat kdekoli na světě, včetně českého a slovenského území. I tady totiž dochází k nevysvětlitelným přesunům v prostoru a čase. Tato idea je dokládána zmíněnými povídkami, avšak námětová i inscenační vynalézavost je hodně těžkopádná, film prošel kiny bez většího zájmu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (51)
Nejlepší povídka pro mě byla hned ta první - Tramvaj do Poděbrad, 80%. Druhá - Expres do Bratislavy už byl sice slabší, ale ještě se dal, 50%. Bohužel třetí povídka - Linka do prahy už byla katastrofální, 25%. Takže suma sumárum, lehký průměr, 50%. Nápad, že Bermudský trojúhelník cestuje a není na jednom místě byl zajímavý, jen mě přišlo, že tvůrci neuměli tento potenciál naplno využít, škoda. ()
Na tohle jsem narazil úplnou náhodou a když jsem koukal, že tam jsou žánry mysteriózní a sci-fi, věděl jsem, že tohle musím vidět. No, nutno uznat, je to zajímavé a i docela dobré, ale já to tady rozeberu povídku po povídce - Tramvaj do Poděbrad - Rozhodně nejlepší povídka, které sice něco ubírá mírná utahanost a zbytečný komediální začátek (ale bůhvíjak mi nevadil), ale příběhově a dějově to je více než zajímavé a i povedené. (4*) Expres do Bratislavy - O něco slabší, o poznání utahanější, ale přesto pořád zajímavá povídka, kde byl Bermudský trojúhelník možná využit nejzajímavěji. Škoda jen, že je ten začátek tak utahaný, kdyby nebyl, hodnotil bych líp. (3,5*) Linka do Prahy - Kruci, to mohlo mít atmosféru, to mohlo mít potenciál, ten nápad úplně blbý nebyl, bohužel toho dost selhalo. Hlavně to bylo nudné, vlastně, dokud to bylo v letadle, tak to šlo, ale potom, co to už v letadle nebylo, to šlo rapidně dolů a to to na tom mohlo uspět nejvíc. Navíc to ani nemělo pořádný závěr. (2,5*) No, jako celek to je ale i tak zajímavé, i přes tu poslední povídku. Sice je to dobré, ale mám dojem, že se režiséři báli jít víc do nějaké mystické atmosféry, což koneckonců byl v Československu (ale i teďka, když z toho je Česko a Slovensko, ono se to nezměnilo) velký problém spousty režisérů. Ale i tak, je to dobré. 4* ()
Hergot, tak to je opravdu divný film. Tvůrci scénářů (pánové Novotný, Ringo Čech a Just) to nejdřív mysleli dobře, ovšem vymklo se jim to z rukou. Nápad není špatný, ale není z něho nic vytěženo. Režie všech povídek je nijaká a povídky jsou na jedno brdo. Všichni tři páni scénáristé se po premiéře od filmu distancovali, stejně tak trojice pánů režisérů, kteří toho i potom natočili hodně málo. Film nevyšel na VHS, na DVD zřejmě taky nevyjde a v TV je vysílán jen velmi, velmi sporadicky (od natočení byl vysílán asi jen třikrát). "Přátelé Bermudského trojúhelníku" zmizeli v propadlišti dějin Českého filmu. Ale i když se jedná o slabý film, myslím si, že se tomu nestalo zcela oprávněně. ()
Český povídkový snímek o podivných úkazech jakoby předznamenával americký seriálový fenomén ´Akta X´ (1993-2018) nebo seriálový remake ´Krajní meze´ (1995-2001). Jedná se však o typický český satirický humor na společenské téma za použití typické české nátury. Použity buly i satiristické narážky na nejrůznější společenskou shovívavost v rámci dobových skutků. A taková satira je na onu dobu skutečně trefná. Mnohých prvků si mnohý divák bohužel nevšimne. V tramvaji zapomenutý věnec podivné jízdě s nápisem ´Nezapomeneme´. Reklamní nápis při časoprostorovém přesunu z Prahy do Bratislavy ´S autem Škoda jsou vaše cíle blízko´. František Ringo Čech a Petr Novotný v tomto vsadili na jistotu a trefili se.. Zkušený scénárista Petr Just už to jen doladil. Češství tu bylo ve všech aspektech v nejrůznějších situacích vyobrazeno dokonale. Normalizační atmosféra socialistické doby k tomu všemu jen přispívá. Třeba takové dění na OPBH si dnes už málokdo dokáže jen představit. Starší pamětníci však ví své. Snímek však v kinech propadl a ani dnes nijak neoslní. Je to ale škoda. Satira není bláznivá komedie, neboť satira vychází ze života a tvůrci si, ve zvýraznění charakterizace jednotlivců v reakci na dané události, jen dopomohli fenoménem Bermudského trojúhelníku. A coby satirický snímek je to chtě nechtě prostě paráda. ()
Tento film jsem kdysi dávno viděl v televizi, teda ze tří povídek jsem zhlédl jen poslední dvě. V jedné se automobil jedoucí Prahou vlivem "bermudského trojúhelníku" přemístí do Bratislavy a vynalézaví Češi si z toho chtěj udělat byznys, cestovní kancelář:) Druhá povídka se týká toho, že na palubě letadla se náhle objeví Galileo Galilei, zahlásí, že se přece točí a zmizí. Jeden cestující jeho vystoupení náhodou vyfotí, ale pak se mu film z foťáku ztratí a on ho nemůže najít. Vím, že se mně v těch cca 12 letech tento pokus o český sci-fi film docela líbil. Na druhou stranu ve dvanácti letech se mi líbilo asi úplně všechno, od A-Teamu a Knight Ridera po Žoldáka: Legii zkázy. ()
Galerie (7)
Photo © Bontonfilm
Zajímavosti (9)
- Když tramvaj na cestě do Poděbrad projíždí Bermudským trojúhelníkem a potká sama sebe, v té druhé schází Martin Dejdar, ačkoli jsou tam jinak všichni, co s ní cestují, tj řidič, děda, zpěvák, černoch se psem i spící muž. (offlineman)
- Herec Martin Kolár je v závěrečných titulcích uveden jako Kolář. (offlineman)
- Ondřej Vetchý, ačkoliv hraje fotbalistu, má na sobě hokejový dres fiktivního hokejového oddílu Sklárny, který se objevil ve filmu Postavení mimo hru (1979). (offlineman)
Reklama