Režie:
Stanley KubrickKamera:
John AlcottHrají:
Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson, Philip Stone, Joe Turkel, Anne Jackson, Tony Burton, Lia Beldam, Vivian Kubrick (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Opuštěný horský hotel, odříznutý od světa, to je vhodné místo k zešílení... Neúspěšný spisovatel Jack Torrance přijme práci správce v luxusním, ale odlehlém horském hotelu Overlook, který je přes zimu zcela odříznutý od světa. Pro muže je to vítaná příležitost najít klid na práci. Jenže od první chvíle, kdy Jack s manželkou Wendy a synkem Dannym do hotelu dorazí, se zdá být něco v nepořádku. Jack začíná být na své nejbližší neurvalý, nemůže se soustředit a objevují se u něj děsivé sny. Je to právě „osvícený“ Danny, kdo díky své zvláštní schopnosti pochopí, že v hotelu Overlook žijí duchové a ti jeho otce začínají ovládat. Ostatně chlapec je v dlouhých hotelových chodbách sám potkává… Film Stanleyho Kubricka vznikl podle románu známého spisovatele Stephena Kinga. Kubrick podle něj vytvořil nejen klasické dílo moderního filmového hororu, ale také mistrovskou studii postupného psychického rozpadu lidské osobnosti. Některé výjevy, jako zjevení nahé mrtvé ženy v koupelně, hektolitry krve, valící se z výtahové kabiny či finální sekvence v parkovém bludišti patří mezi ty nejděsivější okamžiky, jakých se filmařům podařilo dosáhnout. Snímek se zapsal do historie také dosud největším počtem klapek, které padly při natáčení jednoho záběru pro zvukový film. Stanley Kubrick, posedlý perfekcionismem, nechal Shelley Duvallovou opakovat jednu akci celkem 127krát, než byl se záběrem spokojen. Osvícení se tak dostalo do Guinnessovy knihy rekordů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 967)
Po zkušenostech s režisérem jsem už k tomuhle filmu přistupoval docela s obavami. Přesto je to podle Kinga a naštěstí tam hrají herci, kteří tam hrají, takže až tak strašný to není. Ale přesto je to jako obvykle o ničem, zdlouhavý a nudný v každým záběru. Seru na to, jestli je kompozice obrazu nebo propojení děje a hudby nebo kamera a střih nebo režie geniální, pokud mě film nebaví a to tento tedy rozhodně nebavil. Je to sice jedna z podařenějších Kingových adaptací, přesto absolutně nedosahuje na filmy jako Zelená míle nebo Misery či jen to obyčejný televizní To (první část, abych byl přesný). Přechod Torrance z normálního chlápka je navzdory dlouhé stopáži uspěchaný a nerealistický. Vlastně je v jednu chvíli normální a během tří dnů naprosto otočí. A vysvětlení, které je paradoxně již na začátku, taky nežeru. Změňte přísloví Za vším hledej ženu na Za vším hledej indiánský pohřebiště, to už tu bylo nesčetněkrát a mnohem líp. Režisér se neustále vyžívá v dlouhých záběrech na neustále ty samé chodby, na stejné pokoje, na zdi, na nic doprovázené hudbou, která má navodit horrorovou atmosféru. Ale nenavodí, protože na to příliš burácí, příliš tu atmosféru vyžaduje, příliš o sobě dává vědět. Nicholson tu podává skvělý výkon, přestože o jiném člověku bych řekl, že přehrává. Přijde mi ale, že je to vlastně skoro stejná kreace jako jeho Darryl Van Horn v Čarodějkách z Eastwicku. No, vyvrcholení filmu je tentokrát opravdu vyvrcholením a ne nezáživným ničím. Konečně se tam něco děje a tak se divák aspoň těch posledních patnáct minut filmu nenudí. ()
Kubrick je opravdový bůh to se mu musí nechat. I přes díla jako 2001, Pomeranč, Full metal jacket si myslím, že tohle je naprosto nejgeniálnější dílo. Možná je to tím, že je nejlépe pochopitelné. Tenhle film je jako horor strhující!! Úžasný!!! Atmosférický!!! Ďábelský!!!A je to opravdový vrchol žánru. Třikrát hej. ()
Jack Nicholson podavá vynikající výkon. Přesto mě tento horor naprosto nebavil. Pro někoho je to možná obrovský kult, dokonale natočené dílo atd. Já se, ale dvě hodiny nudil. Celý film jsem myslel pouze na jedno. Hlavně neusni! Bohužel jsem usnul, k mé smůle jsem ještě k tomu viděl verzi, která trvala 146 min. Takže pocit nekonečnosti a nic nedění mě strašil celé dvě hodiny. Probudil jsem se u závěrečných titulků a byl nesmírně šťastný, že to mám za sebou. 50% ()
Ještě předtím, než jsem toto kultovní dílo prvně zhlédla, jsem se podívala na trailer s nepopsatelně strašidelnou a mrazivou hudbou a krví valící se z výtahu. Měla jsem pocit, že na tak strašně děsivý a mysteriózní film se nikdy neodvážím podívat. Poté jsem se odhodlala a tento film se pro mě stal jedním z nejlepších vůbec. A nejen v rámci hororu. Je to mistrovská ukázka filmařského umění. Je to geniální Stanley Kubrick a ďábelský Jack Nicholson. Je to dokonalé úvodní intro. Je to fantastická hudba. Je to zlo, které bude vždy přetrvávat v místech, událostech a lidech. Je to neopakovatelně a fenomenálně budovaná tísnivá atmosféra, která neustále houstne a dopadá na diváka. Hory. Zima. Samota. Wendy a Jack. Danny (boy) a Tony. Overlook. Delbert Grady. Ticho, prázdný hotel, prázdné chodby, venkovní bludiště, pokoj s číslem 237 a všudypřítomná hrůza z něčeho, co se nazývá jako REDRUM... "Come play with us, Danny. Forever and ever and ever..." ()
Znekľudnujúci. Tak by sa dal vystihnúť tento masterpiece pána Kubricka. Znekľudňujúca hudba, krásne vysokohorské, ale znekľudnujúce prostredie, znekľudňujúci hotel, znekľudňujúce farby a ornamenty hotelového koberca a najmä (aspoň pre mňa) znekľudňujúce dvojčatá. Znekľudňujúci Jack od začiatku až do konca. Podľa môjho názoru asi najlepší Kubrick tesne pred Clockwork Orange. Neviem čo by som tomuto filmu vytkol, pretože Kubrickovej réžii naozaj nie je čo, to že film nie je navonok dynamický nahradí akási skrytá dynamika, kamera je parádna a herci taktiež. Možno mi trochu vadil ten happyend ale asi to tak malo byť. 10/10 ()
Galerie (164)
Zajímavosti (232)
- Auto, kterým jede Jack Torrance (Jack Nicholson) během úvodních titulků do hotelu Overlook, je Volkswagen Sedan Typ 1 („Beetle“) z roku 1973. (J.F.B.)
- Osvícení byl první film Stanleyho Kubricka, který byl ve Spojených státech distribuován v nejširší síti kin. (Blz2g)
- Loptička, ktorú si Jack (Jack Nicholson) hádže o stenu a nakoniec hodí smerom do chodby, odkiaľ sa mu už nevráti, je tá istá, ktorá sa potom prikotúľa k malému Dannymu (Danny Lloyd) hrajúcemu sa na koberci v chodbe na úplne inom mieste hotela. (quarel)
Reklama