Obsahy(1)
Městečko se připravuje na příjezd paní kněžny, jen mlynář, který vychovává sirotka Haničku, nepřijde kněžnu přivítat, protože s vrchností špatně vychází. Hanička objeví v truhle starou lucernu - symbol ponížení svobodného mlynáře, jehož jedinou povinností k vrchnosti je doprovodit s lucernou kněžnu do lesního zámečku. Pan vrchní ze zámku přikazuje, aby byla Hanička dána na vychování vrchnosti a chce porazit starou lípu, která je podle pověsti ochráncem lidí i zvířat. Kněžně se mlynářova nepoddajnost vcelku líbí. Mlynář jí svítí na cestu při cestě do zámečku a přitom se dozví od staré Kláskové, že Hanička i lípa jsou v nebezpečí... (ČSFD)
(více)Recenze (12)
První filmové zpracování populární Jiráskovy divadelní hry je mimořádným dílem, na které o třináct let později Karel Lamač znovu navázal stejně kvalitním zvukovým remakem. Němá verze je plně poddána romantické atmosféře, která je zásluhou báječné kameramanské práce Otto Hellera a Svatopluka Innemanna něčím zcela uchvacujícím a překračujícím běžnou praxi soudobé kinematografie. Mezi plejádou vynikajících hereckých osobností ční postava kněžny v podání Anduly Sedláčkové, která se před kamerou objevila po mnohaleté pauze vlastně naposledy, neboť její jediné vystoupení ve zvukovém filmu nemáme již zdokumentováno. ()
Konečně :) Karel Lamač + Anny Ondráková + Andula Sedláčková = slast. ()
Tahle užvaněný němý film se nedá vydržet. ()
Nemé obdobie Československej kinematografie porodilo nemálo diel svetovej úrovne. Ak by som nevedel o pôvode tohto snímku, určite by som rátal s tým, že vznikol mimo naše hranice. Remeselne výborne spracovaný s temne romantickou atmosférou a jednými z vizuálne najlepšie zobrazených vodníkov v histórii. ()
Ať dnes, nebo tenkrát nejohnutější páteř měl vždycky český učitel- v tomto případě (ztvárněný samotným panem režisérem) navíc vrcholně trapný se svou poníženě rýmovanou suplikou. ()
Jsem si sice vedom, ze se jedna o jeden z nejstarsich filmu u nas natocenych... Presto mam pocit, ze tvurci nicim neprekvapili. Predloha od Aloise Jiraska, absence hudby a zvuku (pochopitelna), herci maji malo prostoru vyrazneji se projevit a na nemy film je to strasne moc otitulkovane a uvodni seznameni s hlavnimi postavami taky nicemu nepomuze. I pres kratkou stopaz se film celkem tahnul. ()
Tohle je přesně ten typ němého filmu, který u mě nemá šanci: vleče se to až hanba, je to plné patetických / groteskních hereckých výstupů, neobsahuje to ani jednu výjimečnou scénu. Jsem neobjektivní? To je subjektivní. :) - Proč bych měl být k tomuto filmu shovívavý, když jiné filmy ze stejné dekády moji kritiku unesou? Kamera je kvalitní, ale to je dost málo. Mnohem radši (*****) mám verzi od F. Filipa. ()
Nemý film to má dnes ťažké. Musí niečím mimoriadnym zaujať, aby sa to dalo pozerať aj takto úplne bez hudby. V tomto filme sa to nestalo, a tak sú moje tri hviezdy skôr z milosti. –––– Kdo zapomene ran, zůstává bitým psem, kdo zapomene na své právo, je otrokem. ()
Vytecna nema verze Lucerny se skvelou Anny, Lamacem, Sedlackovou, Pistekem, Nedosinskou atd. Proste top sestava. A nejlepsi byli vodnici. :))) P.S: verzi z 67 neprekonava. ()
Celistvě neukotvené a nevyrovnané. Ipřesto pěkné, byť mrtvě. Lamačova Lucerna je jako mumie. I po mnoha letech člověka, co historie naší němé kinematografie zajímá, dokáže oslovit a možná i zaujmout. Jenže to i miliardu let stará hornina geologa, ale na to holku ten geolog nesbalí. ()
Myslím, že Anny Ondráková je nejhezčí filmová Hanička! ()
Tuto Lucernu jsem patrně viděla v kratší verzi, protože měla necelou hodinu a byla to hodina ideální na oživení děje, který jsem už od školy zapomněla. Navíc každá z postav je obsazena skvělým hercem, Andulu Sedláčkovou jsem dokonce viděla poprvé. Jako celek to funguje skvěle. ()
Reklama