Zločiny Velké Prahy
Režie:
Jaroslav BrabecScénář:
Petr ZikmundKamera:
Pavel BerkovičHudba:
Jan PonocnýHrají:
Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Sabina Rojková, Darija Pavlovičová, Lucie Žáčková, Mira Štěpánová, Miroslav Táborský, František Němec, Ondřej Malý, Jiří Lábus (více)Obsahy(1)
Stará výměnkářka, surově podříznutá, nalezená sedící na židli nad svou batolící se drůbeží. Okolnosti jasně ukazují na loupežnou vraždu a Budík (J. Plesl) zpočátku nepochybuje. Nabízí se motiv peněz, ukrytých ve výměnkářčině náboženské knížce, Nebeklíči, jak bylo na vesnici zvykem. Ty zmizely. Stopy ukazují, že rodina, tedy vážený syn hospodář (M. Finger) a jeho žena (B. Lukešová), jsou nevinní, že útočník přišel zvenku. Ale kdo? Může hrát nějakou roli blížící se soud o pozemky, ve kterém měla stará paní svědčit? Otázky se komplikují, vesnice na okraji Prahy se jeví jako čím dál tajemnější svět, v němž se dějí poněkud nepochopitelné věci. Existuje například skřítek Hospodáříček? Budík je však racionální člověk, a tak brzy narazí na skutečnou stopu. Na základě chytrého postřehu objeví výměnkářčiny peníze a další důkazy. Podezření se obrací k rodině. Dojde i k zatčení, ale to nakonec nikam nevede, je totiž jasné, že právně neobstojí. Budík cítí, že stále nerozumí něčemu základnímu, bez čeho se v tomto vesnickém případu neobejde a co musí pochopit. A když je varován, aby se o pochopení této bohaté sedlácké rodiny raději nesnažil, neposlechne. Je policista, má nějaké poslání, jeho etika mu velí prosadit pravdu, ať je jaká chce, děj se co děj… (Česká televize)
(více)Recenze (54)
Debilní vtípek s "modrou krví" mě na začátek trochu otrávil. Co na tom, že hodně žen si při prvním sexu blánu neporuší a krvácet vůbec nemusí, že jo. Zbytek se tak nějak táhl v zaběhnutých kolejích; Langmajer zase používá sexuální metodu vyslýchání, Nováček oddělá všechnu práci v terénu (konečně ho méně šikanují a dostane se mu i nějaké to uznání v podobě doutníku). Stopy nikam nevedou a až díky dopisu na rozloučenou se dozvídáme, že šlo o sebevraždu. Pěkná blbost. Nikdo silně věřící by se nezabil kvůli cizí pozemky, protože sebevražda neznamená jen blbý místo u hřbitova, ale i místo v pekle. P. S. Chudáci kačátka pokropená krví. Dost mě iritovalo, jak tři volně pobíhala po podlaze, div na ně postavy nešláply, zatímco zbytek byl v krabici, jedno navíc vypadalo dost zdechle. Práce se zvířaty při natáčení teda nic moc. ()
Tak se mi dzá, že sleduju seriál, který by se měl jmenovat "Jak to pražští policisté ve velkém neumí." Co to zase bylo? Tak uvědomělá křesťanka a sáhne si na život? Tak by odmítla vypovídat, nebo vypověděla po pravdě, že si nic nepamatuje. Ano, nechtěla nikomu ublížit, ale očividně ten spor se táhnul už řadu let, tak by se holt táhnul i dál. Nebo by někde soud dohledal ty mapy. Hotovo, dvacet. ()
Tak si to shrňme - baba nedokáže pomoci, a i přesto, že je velmi pobožná, dá přednost své vlastní cti před ctí rodiny a dokonce před církvi samotnou. Její syn okolností její smrti zatají tak, že místo činu nafinguje jako vraždu. A když to inspektor vyřeší a koná pouze svou povinnost, dostane za to ještě hate, že zničil této rodině pověst. A logika je v tom kde? Za zničenou pověst může oběť sama, nenáviďte ji, ne poldu. ()
Atmosféra první republiky opět zachycena perfektně a ten závěr boží. Dneska to je k smíchu, ale tenkrát to tak prostě chodilo, takže za autentičnost tehdejší doby jednoznačně palec nahoru. A tentokrát na mě tvůrci s odhalením pachatele opravdu vyzráli, tohle jsem neuhodl. Super podívaná a hanění tohoto seriálu je zatím naprosto mimo mísu. Za mě zatím super projekt. ()
Po třetím dílu jsem už dost znechucenej. Pokud to nemá lehkost jako třeba Četnické humoresky nebo Hříšní lidé, tak by to mělo být zaměřeno na poctivou kriminalistiku. Jenže tenhle seriál neobstojí ani jako detektivka. Je to hrozně hloupé. Případy jsou naivní, vyšetřování se vleče. Navíc už po třech dílech je jasné jaké schéma tvůrci zvolili. Nejdříve přijde několik hejtů na republiku. Poté se někde na zapadlém koutě plném bahna a hnoje stane vražda. Přijede otrávenej inspektor a zamaže si svoje lakýrky. Poté přijde snůška nesmyslných dialogů. Když už to vypadá, že s tím policajti nehnou, tak Langmajer obstará při souloži důležitou indicii. Celé se to proloží několika rádoby frky s postavou opsanou z Rožpuštěnýho a vypuštěnýho. A sem tam ještě jako třešnička nějaká nelogická trapnost jako s tím hospodáříčkem. Co to jako mělo být?! K čemu to tam bylo? A herecké výkony? Uff dlouho jsem tak špatně zahrané postavy neviděl. ()
Galerie (15)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (4)
- Na konci, když si chce mladší dcera inspektora Budíka promluvit se svým otcem a zjistí, že je nemocný, tak řekne: „Vždyť by to mohla být španělská chřipka a ta pořád zabíjí.“ Španělská chřipka řádila v letech 1918–20, Velká Praha ale vznikla až v roce 1922. (VN85)
- Na začátku hovoří inspektor Budík (Jaroslav Plesl) s policejním agentem Nováčkem (Denis Šafařík) o tom, že šlechtické tituly zrušil 10. prosince 1918 prezident Masaryk. Zrušilo je zákonem 61/1918 Sb. Revoluční národní shromáždění, Masaryk nebyl v tu dobu ještě ani v Československu, jelikož do vlasti přijel až 21. prosince. (VN85)
- Při pohřbu výměnkářky na konci dílu je na pohřbu přítomen také syn mrtvé, který má údajně sloužit v československé armádě na Slovensku; na sobě má však maďarskou důstojnickou uniformu. (azcr)
Reklama