Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na nádraží Florenc v Praze nastupují do autobusu cestující do Karlových Varů. Je mezi nimi i dívka dobráckého řidiče Honzy Chalupy, dispečerka Barborka alias Pusinka. Dámská část cestujících na půvabnou mladou ženu pochopitelně žárlí, zatímco někteří muži se jí hned začnou dvořit. Po cestě však řidič zastaví jiné krásné dívce, a tak má Barbora dojem, že se sama ocitla na vedlejší koleji. Cesta do Varů je dlouhá a během ní dojde na mnohá drobná nedorozumění. Jak mezi Honzou a Barborkou, tak mezi ostatními cestujícími… Ve vtipně koncipovaném příběhu, který je založen na konfliktech mezi cestujícími v rychlíkovém autobusu, se režisérovi Josefu Machovi podařilo s laskavým humorem ukázat některé stránky lidských povah. Z jednoduché látky autor vytěžil maximum, přičemž se v jeho díle doplňují prvky humorné, až vyloženě groteskní, s prvky hudebně lyrickými i fantastickými. Výsledek představuje kvalitní, divácky vděčnou a zároveň vkusnou zábavu. Píseň "Šoférská" Ludvíka Podéště na slova Josefa Kainara v podání Josefa Beka se ve své době stala hitem. Theodor Pištěk a Eman Fiala v rolích fotbalových nadšenců Mandy a Jeníčka upomínají na své postavy z úspěšného staršího filmu Muži v offsidu (1931). (Česká televize)

(více)

Recenze (138)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Budovatelská taškařice se zdatným driverem Pepíčkem Bekem, který veze cestující za Prahy do Varů Škodověnkou RTO 706 verze Brusel. Gagů tam moc nečekejte, spíše jen pár úsměvných momentů. Film těží především z obsazení známých herců a i z toho, že se celý prakticky odehrává na cestě. Jelikož jsem měl příbuzenstvo u Varů, několik cest z Florence tím směrem po staré karlovarské jsem absolvoval i s těmi přestávkami na limo :-). Bus byl sice o generaci škodověnek modernější a méně prosklený, ale i tak na člověka dýchly vzpomínky. Z celého snímku asi divákovi nejvíce utkví palubní deska škodověnky s kouzelnými tlačítky a úvodní chytlavá písnička řidiče Pepíčka Beků: ------------------------- Sedí motýl na patníku, odpočívá si, žádný vítr, milé slunko, krásné počasí- náhle ho to sfoukne dolů s velkým rámusem- a jenom ta píseň zbyla za autobusem: ----- Ta bílá dálka to je láska má- já jedu k ní a ona vstříc mi běží- náš cit má miliony HP- mezi námi všechno klape- v rytmu jediném- --ona mi voní benzínem! ------ Dálka je píseň kterou mám tak rád- má tisíc slok, má tisíc kilometrů- na plný plyn ji motor zpívá- ona ve mně rozehřívá - srdce mé, na velký výkon stavěné! ------ I kdybych měl maharadžu vozit na slonu- na tom vzácném - na bílém - o velkém výkonu- a kdybych i dvacet perel za tůru měl brát- - odmítl bych, vždyť já mám svou škodověnku rád! ------ Ta bílá dálka to je láska májá jedu k ní a ona vstříc mi běží- náš cit má miliony HP- mezi námi všechno klape- v rytmu jediném- -ona mi voní benzínem! ------- Dálka je píseň kterou mám tak rád- má tisíc slok, má tisíc kilometrů- na plný plyn ji motor zpívá- ona ve mně rozehřívá - srdce mé, na velký výkon stavěné! * * ()

UncleG 

všechny recenze uživatele

"Slečna Barbora byla stvořena, aby vnášela neklid do společnosti." Ano, to je jedna z vtipných úvodních replik, v nichž se humorem ani poetikou nešetřilo. Zbytek filmu se už bohužel nese v nablblém duchu kolektivizačního optimismu, budovatelských výlevů a do očí bijícího (takzvaně umně maskovaného) psychologického podsouvání. Jako agitka otřesné, jako komedie podprůměrné. Počáteční nápaditost se velmi záhy vytrácí do nenávratna a ve chvíli, kdy dochází i špatné nápady, přijde na řadu notně ulepená komunistická fantasy-utopie s létajícím a mluvícím autobusem (kam se hrabe pes Falko z Nekonečnýho příběhu). Přece jen jsem si ale něco odnesl... Kdybych teď jako náhodou spadnul z Marsu a viděl film bez předchozích souvislostí, věděl bych ihned po Florenci 13:30, že na znárodňování není nic špatného a že blahu jednotlivce nejvíce prospěje, pokud se podřídí většině. Že když všichni táhnou za jeden provaz/autobus, pak se dílo podaří a nejlépe je svěřit se moudrým mužům u volantu. A teď promiňte, jdu vyzvracet všechnu tu červenou limonádu... ()

Reklama

Haniczka 

všechny recenze uživatele

Film je originální, obsahuje mnoho zajímavých prvků a gagů. Potěší prakticky každého, dokonce může oslovit i náctileté v dnešní uspěchané době, kdy ulice jsou přecpané a život hektický. Tehdy se spěchalo "trošku jinak". Není to "budovatelská" veselohra, s tím si dovolím nesouhlasit. Naopak má svou nezaměnitelnou poesii, byť možná trošku naivní. ()

PetrJulian 

všechny recenze uživatele

Tento film mě aspoň vyléčil z jednoho bludu. Dosud jsem si myslel, že na DVD vycházejí jen dobré filmy, protože ty špatné by si nikdo nekoupil, a proč by filmoví distributoři vydávali filmy, které pak neprodají... Ale je vidět, že každý film si najde svoje kupce... Bohužel, ani herecké obsazení nepomohlo tomuto filmu. Pro mě totiž nejsou nejpodstatnější hezké herecké tváře, ale příběh. A pokud se navíc dívám na komedii, tak taky to, abych se u toho opravdu zasmál. Což tady platilo akorát v té situaci se skleněným okem. Jinak tu nebylo k smíchu ani ke koukání nic. Takže repete určitě nebude. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Anděl na horách je asi nejlepší komedie z padesátých let. Jinak se toho zase tak moc nenatočilo. Bylo to období počátků socialismu v Čechách a tak nějak se to promítlo do filmu. Ta křeč. Máme zde sice vtipný nápad s několika tlačítky jako ozvláštněním autobusu - s přenesením do současnosti by se tento nápad dal rozvinout, ale jinak vidíme klasické rozložení příběhových sil. Každý cestující je přirozeně jiný a z toho vlastně filmaři čerpají. Snad jen představy Karla Effy se tam také mám, když vidím hezkou holku. Ale jinak opravdu vtipných situací je vcelku méně. A tak je film zajímavý ještě jednou věcí. Můžeme sledovat začínající budoucí herecké esa a legendy. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (15)

  • Karel Čáslavský ako asistent výroby musel v tej dobe robiť aj takú prácu, že pred reálnym natáčaním autobusu musel chodiť pol kilometra pred natáčaním so zástavkou v ruke a zastavoval autá a zabraňoval premávke. (Raccoon.city)
  • Josef Bek neměl v době natáčení řidičský průkaz. Vzhledem k tomu, že se jízda točila trikem ve studiu, tak by ho nepotřeboval ani nadále, jenže jednu scénu bylo nutné natočit „v terénu“, a tak byl nucen si řidičské oprávnění obstarat. Scénu se podařilo natočit i přes mírné zděšení účinkujících a Bek, kterému bylo líto mít řidičák jen tak, si pak za honorář z filmu koupil nového Wartburga 311. (cundak)
  • Valentina Thielová (stopárka Miriam Plecitá) sa pred filmovaním objavila iba v niekoľkých reklamách, zlom v jej kariére ale znamenal zjazd československých spisovateľov v roku 1956, na ktorý sprevádzala manžela. Všimol si ju tam režisér Josef Mach, požiadal ju o kontakt a za nejaký čas sa ozval. Vďaka nemu dostala pozvánku na skúšky k hereckému obsadeniu komédie. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama