• UncleG
    *

    "Slečna Barbora byla stvořena, aby vnášela neklid do společnosti." Ano, to je jedna z vtipných úvodních replik, v nichž se humorem ani poetikou nešetřilo. Zbytek filmu se už bohužel nese v nablblém duchu kolektivizačního optimismu, budovatelských výlevů a do očí bijícího (takzvaně umně maskovaného) psychologického podsouvání. Jako agitka otřesné, jako komedie podprůměrné. Počáteční nápaditost se velmi záhy vytrácí do nenávratna a ve chvíli, kdy dochází i špatné nápady, přijde na řadu notně ulepená komunistická fantasy-utopie s létajícím a mluvícím autobusem (kam se hrabe pes Falko z Nekonečnýho příběhu). Přece jen jsem si ale něco odnesl... Kdybych teď jako náhodou spadnul z Marsu a viděl film bez předchozích souvislostí, věděl bych ihned po Florenci 13:30, že na znárodňování není nic špatného a že blahu jednotlivce nejvíce prospěje, pokud se podřídí většině. Že když všichni táhnou za jeden provaz/autobus, pak se dílo podaří a nejlépe je svěřit se moudrým mužům u volantu. A teď promiňte, jdu vyzvracet všechnu tu červenou limonádu...(9.2.2011)

  • jatamansi
    *

    K tomuto dílku mám nedefinovatelný odpor, nebo spíše definovatelný mně ne právě příjemným způsobem herectví Josefa Beka. Jeho žoviálnost a bodrost a mírná jazyková vada mne vždycky přiváděly k šílenství a ovlivnily silně názor na každý film, kde hrál. A protože tahy hlavní, nedostanu se výš. Byť v dalších rolích a roličkách celá plejáda hvězd a hvězdiček. Zajímavá je ta Florenc, některá zábradlí jsou snad doteď původní.(4.6.2008)

  • monolog
    *****

    Tímhle filmem mi Josef Bek potvrdil mé tušení, že takhle nějak by měl vypadat pravej svazák. Ale nápad je to dobrej, dá se říct, že jedno z nejlepších českých roadmovie ještě z doby, kdy tenhle název nic neznamenal. Když se člověk oprostí od občasných výstřelků režimu typu: No dovolte? Já nejsem žádná pani. Říkejte mi soudružko. tak je to moc dobrej film. Jako ve většině tehdejších filmů tam jde spíš o charaktery lidí, přestože prokomunisti jsou ti hodní a všichni ostatní jsou ti zlí nebo minimálně šeredně pomílení. Ale to je už tou dobou a tak to taky člověk musí brát. Není prostě možný, aby v půlce padesátých let, když tu komunismus jel opravdu naplno, natočili komedii bez ideově zabarvených situací. A ruku na srdce, copak na druhé straně oceánu netočili ideově zabarvené filmy? Samozřejmě že ano. I cenzura tam jela o 106. Navíc Škodověnka tehdy ještě byla naše, nejen překabátěný "lidový vozítko" (volkswagon). A ty její speciální úpravy, to musí člověk ocenit ten nápad. Žádný podobný tlačítka jsem nikdy v žádným filmu, ať už cizím nebo našem, neviděl. A velmi solidní herecké výkony, zajímavej nápad i příjemně ubíhající filmík mě přinutily dát pět hvězd. A možná taky že mám slabost pro filmy, kde je to vlastně spíš všechno idyla a krása.(18.2.2006)

  • antragus
    ***

    Taková podivná veselohra. Podivná proto, že vás s trochou štěstí neurazí, ale ani příliš nerozveselí. Celkově i vzhledem k několika více či méně skrytým budovatelským agitkám asi odpovídá době vzniku, ale ať se na to dívám jak chci, víceméně mě to nechává chladným, a tudíž volím zlatý střed… Ale pozor. Jeden z mých přátel jasně citoval někoho ze svých přátel – poetů v tom smyslu, že v hodnocení poezie není nic horšího než zlatý střed. U tohohle filmu mi to přijde podobné. Nenasr**, nenadchl… vlastně nezanechal vůbec nic.(8.1.2014)

  • Vesecký
    ****

    Klasická česká satira, která se mi jako malému klukovi ohromně líbila, zvlášť když se Pepíček Bek vznesl svým ertéočkem nad krajinu. Označení komedie je skutečně nepřesné a nedivím se, že po takřka šedesáti letech je pro mnohé diváky jen nudnou podívanou; pro nás, kteří jsme tehdy žili, to však byl skutečně pichlavý pohled do charakterů malého českého človíčka; Josef Mach si skutečně vybral všechny možné typy - od nesmělého mládence (Karel Effa), přes cynika (Jiří Sovák) a pštrosa (Lubomír Lipský), až po povedeného zlodějíčka (Jaroslav Mareš). Dnes by se nic takového nenatočilo, satira na špatné lidské povahové vlastnosti je bohužel minulostí - a je to něco, co současné české kinematografii chybí. Sešla se tu řada stárnoucích hvězd (Pištěk, Fiala, Vojta, Rovenská, Princ) s těmi tehdy současnými (Lipský, Zázvorková, Bek, krásná Sylva Daníčková, Effa i Medřická), a tak dávám zodpovědné čtyři hvězdičky.(4.7.2015)

  • Josef Bek

  • - Po päťdesiatich rokoch od natočenia filmu spoločnosť Autobusy Karlovy Vary v prvý deň Medzinárodného filmového festivalu vypravila na túto linku historický autobus, takže si cestujúci mohli ako vo filme vyskúšať, ako sa cestovalo na konci päťdesiatych rokov medzi hlavným mestom a najväčšími českými kúpeľami. Autobus, ktorý vyrazil na nostalgickú jazdu, je však o pár rokov mladší, pochádza z roku 1961. [Zdroj: aktualne.cz] (Raccoon.city)

  • - Josef Bek neměl v době natáčení řidičský průkaz. Vzhledem k tomu, že se jízda točila trikem ve studiu, tak by ho nepotřeboval ani nadále, jenže jednu scénu bylo nutné natočit „v terénu“, a tak byl nucen si řidičské oprávnění obstarat. Scénu se podařilo natočit i přes mírné zděšení účinkujících a Bek, kterému bylo líto mít řidičák jen tak, si pak za honorář z filmu koupil nového Wartburga 311. (cundak)

  • - Autobus ve filmu je Škoda 706 RTO. (Terva)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace