Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na nádraží Florenc v Praze nastupují do autobusu cestující do Karlových Varů. Je mezi nimi i dívka dobráckého řidiče Honzy Chalupy, dispečerka Barborka alias Pusinka. Dámská část cestujících na půvabnou mladou ženu pochopitelně žárlí, zatímco někteří muži se jí hned začnou dvořit. Po cestě však řidič zastaví jiné krásné dívce, a tak má Barbora dojem, že se sama ocitla na vedlejší koleji. Cesta do Varů je dlouhá a během ní dojde na mnohá drobná nedorozumění. Jak mezi Honzou a Barborkou, tak mezi ostatními cestujícími… Ve vtipně koncipovaném příběhu, který je založen na konfliktech mezi cestujícími v rychlíkovém autobusu, se režisérovi Josefu Machovi podařilo s laskavým humorem ukázat některé stránky lidských povah. Z jednoduché látky autor vytěžil maximum, přičemž se v jeho díle doplňují prvky humorné, až vyloženě groteskní, s prvky hudebně lyrickými i fantastickými. Výsledek představuje kvalitní, divácky vděčnou a zároveň vkusnou zábavu. Píseň "Šoférská" Ludvíka Podéště na slova Josefa Kainara v podání Josefa Beka se ve své době stala hitem. Theodor Pištěk a Eman Fiala v rolích fotbalových nadšenců Mandy a Jeníčka upomínají na své postavy z úspěšného staršího filmu Muži v offsidu (1931). (Česká televize)

(více)

Recenze (138)

Nach 

všechny recenze uživatele

Když přivřu obě oči, tak ty tři slunce udělím. Nenáročná, budovatelsky okořeněná komedie s excelentním hereckým obsazením. Komediální road movie, kde se sejde plejáda všelijakých existencí, které musí spolu vzájemně přežít cestu do Karlových Varů. Snímek tu a tam - což je příjemné - sklouzává k surrealismu, ovšem častěji budeme přikurtovaní k některým postavám nadávajícím, kritizujícím či ošetřujícím druhé. A tu a tam uvidíme i něco z okolní krajiny, éry konce padesátých let. Na jedno dopoledne dobré, ale opakované zhlédnutí prosím ne. 60% ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

První československá road-movie. Naprostá klasika. Fascinující kolorit lidských vlastností, zvaný živočichopis. A tak slovo dá slovo a lidé ještě před chvílí zcela pokojní si vypovídají nesmiřitelné nepřátelství, jemuž se říká cestovní společenství.Neříkejte mi člověče! Já u vás nejsem žádný člověk!On mi řekl nebo!To jste koupila v Tepu, madam?Nelezou mě do malýho vápna, nemám to rád!Komu se podaří převrhnout autobus, dostane diabetický párek a nanuka. Herecká sestava de luxe, každý má svůj přesně vymezený prostor i typ, přičemž Josef Bek se objevil konečně v roli, která byla po sérii prázdných šablon v politicky tendenčních filmech opravdovou příležitostí. Od písniček přes kouzelná tlačítka až po neodolatelného Karla Koníčka je tenhle film tak dokonalý, že mu člověk tu trochu socialistické agitace rád odpustí. ()

Reklama

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Bez ohledu na to, zdali to byl záměr (jako že ne), takhle třeskutě vtipnou komedii jsem už dlouho neviděl. Spousta perfektních nápadů a neuvěřitelně vypointovaných situací mě nutí dát maximum hvězd. Je to úlet rudý jak paviánův zadek, ale měl jsem z toho pocit, jak kdyby socialistický realismus potkal Kevina Smithe. A to neni málo! ()

k212 

všechny recenze uživatele

Na fuj, taková agitka na "skvělé" služby ČSAD. Hodně velké překvapení mi uchystala plejáda kvalitních herců ve službách propagandy :( Alespoň se člověk může lehce pousmát u černobílých lidských charakterů. Bohužel to nefunguje ani jako politicky a chytře mířený satirický šťouchanec do dob minulých ( (tady prvorepublikových a toliko velmi kapitalistických). Což bych i unesla. Florenc 13:30 je přitroublá propagandistická komedie. 40% ()

Godhaj 

všechny recenze uživatele

,,Je všeobecně známo, že dívky typu Barbory Jandové jsou určeny k tomu, aby vnášely neklid do lidské společnosti.“ Na Florenci je milé, jak oplývá spoustou vtipných a novátorských postupů. Perfektně využitá role vypravěče – analyzátora různorodé skupiny cestujících vnáší do této komedie až dokumentární ráz. Karel Effa jako snílek a svůdce žen by si zasloužil svůj vlastní film, nejlépe nějakou bondovku, protože, jak on hraje, to je radost pohledět. Samozřejmě se tento film nevyhne zjednodušujícím socialistickým stereotypům a rádoby výchovného ponaučení. Ale kdo si zažil nějaké to pravidelné dojíždění hromadnou dopravou, ten jistě v šablonovitě vykreslených postavách najde nejednoho spolucestujícího. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (15)

  • Karel Čáslavský, ktorý robil pri filme ako asistent výroby, spomína, že na natáčanie zbierali ráno všetkých hercov malým autobusom, ktorý prezývali "poblion". Išlo v podstate o polovojenské vozidlo, v ktorom boli iba dve dlhé drevené lavice, ktoré nebolo na zvoz populárnych hercov príliš kultúrne, ale v tej dobe to žiadnemu nevadilo. Iba Josef Bek (vodič autobusu Jan Chalupa) chodil na natáčanie svojom svetlomodrým Wartburgom z číslom 4444, ktorý si občas našiel po natáčaní na tehlách alebo mal za autom zaviazané plechovky ako takú odplatu od hercov a štábu. (Raccoon.city)
  • Valentina Thielová (stopárka Miriam Plecitá) sa pred filmovaním objavila iba v niekoľkých reklamách, zlom v jej kariére ale znamenal zjazd československých spisovateľov v roku 1956, na ktorý sprevádzala manžela. Všimol si ju tam režisér Josef Mach, požiadal ju o kontakt a za nejaký čas sa ozval. Vďaka nemu dostala pozvánku na skúšky k hereckému obsadeniu komédie. (Raccoon.city)
  • Dĺžka cesty Praha-Karlovy Vary trvala v roku natáčania s autobusom Škoda 706 RTO De Luxe Brusel štyri hodiny. Ide o model, vyrobený pre svetovú výstavu EXPO 58 v Brusseli, ktorý má presklenú strechu a sklené diely nad vodičom. [Zdroj: busportal.cz] (Raccoon.city)

Reklama

Reklama