Režie:
Anthony MannKamera:
Robert KraskerHudba:
Miklós RózsaHrají:
Charlton Heston, Sophia Loren, Raf Vallone, Geneviève Page, Gary Raymond, Hurd Hatfield, Massimo Serato, Frank Thring, Michael Hordern, Tullio Carminati (více)Obsahy(2)
Kde rozhoduje síla nad myšlenkou, je třeba bojovat jiným způsobem... Osudy legendárního španělského hrdiny jedenáctého století, Rodriga Diaze de Vivar přezdívaného El Cid, inspirovaly režiséra Anthonyho Manna k natočení jeho idealizovaného životopisu. Legenda o muži, který ve své době prokázal nejen hrdinství při obraně vlasti jako vojevůdce vojsk krále Kastílie, Leónu a Asturie, ale také nečekanou toleranci náboženskou a rasovou, je klasickým zástupcem výpravné kinematografie své doby se vším, co k ní patří – velkorysé davové scény s tisíci statistů, nádherné exteriéry i interiéry Španělska, velkolepá kamera Roberta Kraskera i dechberoucí hudba Miklóse Rózsy. Hereckému obsazení dominuje Charlton Heston v roli Cida a Sophia Lorenová jako jeho nedosažitelná láska Jimena. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (123)
Takové VELKÉ filmy už se dneska prostě netočí, proto jejich sledování vývá zážitkem. Cid je dobrým, ale ne nejlepším zástupcem klasické výpravné kinematografie se vším, co k ní patřilo - ohromná výprava (nad stovkami statistů přechází zrak), kvalitní kamera, krásná hudba (sice místy trochu připomíná některé pasáže z Ben Hura, ale naopak třeba takový James Horner se při psaní svého Zorra určitě nejednou u Rozsy inspiroval) a v neposlední řade kvalitní herecké obsazení v čele s mužným Charltonem Hestonem. Od plného hodnocení ho stahují dolů hlavně některé rozvleklé pasáže a vůbec dost kolísající tempo vyprávění a pro mě i trochu málo ikonický hlavní hrdina. ()
IN MY COUNTRY, WE HAVE A NAME FOR A WARRIOR WITH THE VISION TO BE JUST AND THE COURAGE TO SHOW MERCY. WE CALL HIM.. THE CID!!! Tří hodinový epos s Charlton Hestonem o španělském hrdinovy. Dojem na mě udělal hlavně zápas "mann gegen mann", "da uomo a uomo", prostě muž proti muži. Surové ztvárnění bitvy na život a na smrt, s perfektně rudou krví. Další výtečný dojem jsem si odnesl z pasáže, kde El Cid dobije Valencii, bez jediného ztraceného muže. Potom souboj rytířů s muži, kteří měli místo brnění černé sukno a tak umírali po desítkách a největší dojem udělala závěrečná scéna, kde se rytíři modlí k El Cidovi a nechají tam jeho mrtvolu jezdit na koni jen tak, jako by nic. Hodně morbidní. ()
,,A TAK CID VYŠIEL Z BRÁN HISTÓRIE A STAL SA LEGENDOU." __ Ďalšie dielo zo zlatej éry Hollywoodu rozprávajúce prostredníctvom rytierskych ideálov život najväčšieho španielskeho hrdinu recoquiesty Rodriga Diaza de Vivar nazývaného El Cid (1043-1099). Charlton Heston naklusal po Ben Hurovi hneď do svojej ďalšej veľkej úlohy. Cidovi vložil svoju charizmu, rozhodne vytvoril tiež aj najlepšiu postavu vo filme, avšak oproti skutočnosti aj dosť zidealizovanú (skutočný Cid bol istý čas aj v službách Maurov). Tiež je pravdou , že historické spektákly režisérovi Anthonymu Mannovi veľmi nešli. Keď bol odvolaný zo Spartakusa tak si svoj sen splnil v Cidovi a v Páde ríše rímskej, ktorá však nedopadla veľmi chvályhodne. Dialógy sú veľmi ošemetné navyše napríklad z úst Sophii Loren vyznievajú dosť nepresvedčivo, taktiež problémom filmu je aj značná dĺžka a niekoľko skôr zbytočných momentov. Na obhajobu Cida treba brať v úvahu rok vzniku filmu a to, že spracovanie davových scén za podpory skvelej kamery aj v dnešnej dobe berie dych. Okrem toho nemožno nespomenúť tradične skvelú hudbu jedného z najväčších skladateľov filmovej hudby Miklósa Rószu, ktorá je však citeľne ovplyvnená nielen predchádzajúcim Ben Hurom, kde je hudba predsa len lepšia a prepracovanejšia, ale aj ,,Rytiermi okrúhleho stola" (1954), kde je hudba o niečo slabšia (nie však zlá). Sprvu som dal tomuto filmu 3*, keď som si ho opäť po čase pozrel páčil sa mi o čosi viac, takže prilepšenie je potom adekvátne. Rozpočet filmu bol 8 miliónov $, na hollywoodske veľkoprodukcie skôr priemerný rozpočet. ()
Špičková práce dnes už historického žánru hraného filmu. Velkolepé výpravě odpovídá kvalitní scénář a vynikající herečtí představitelé a - jak jinak - skvělá Mannova režie. Vrcholný středověk je tu před námi doslova předestřen, počínající reconquista jakoby byla současností. A to od natočení filmu uplynulo šedesát let. ()
Po Ben Hurovi byl Charlton Heston na koni a začal sekat podobné historické postavu jednu za druhou - ale ani jako Cid, ani Markus Antonius se svému ikonickému charakteru nevyrovnal. Nejen jako charakter samotný, hlavně zůstaly ve stínu ty filmy, vedle Wylerova eposu vypadají všechny jako laciné napodobeniny. El Cid má sice tři hodiny a obzvášť ke konci i velice slušné masové scény s obléháním hradu, ale většinu času připomíná spíš divadelní záznam - s předlouhými dialogy pečlivě okostýmovaných postav ve velmi sterilním prostředí. Filmová řeč režiséra je tu všechno, jen ne progresivní. Ale příběh jeho postav je naštěstí tak silný a nestárnoucí, že i po šedesáti letech stojí za vidění.7/10 ()
Galerie (117)
Photo © Allied Artists Pictures
Zajímavosti (10)
- Podle legendy nenutil Alfonsa k přísaze Cid sám, ale společně s ním jedenáct společníků. (deLaFere)
- Meč El Cida "Tizona" je stále možné spatřit ve vojenském muzeu Museo Del Ejército v Madridu. (mac000)
- Herbert Lom získal roli po Orsonu Wellesovi, kterému se nelíbilo, že ve většině záběrů by měl zahalenou tvář. Stalo se tak už po druhé, poprvé Herbert Lom získal roli po Orsonu Wellesovi ve filmu Spartakus (1960). [Zdroj: Zdeněk Bauer – kniha Herbert Lom, nejslavnější český herec na světě] (mar48)
Reklama