Režie:
Anthony MannKamera:
Robert KraskerHudba:
Miklós RózsaHrají:
Charlton Heston, Sophia Loren, Raf Vallone, Geneviève Page, Gary Raymond, Hurd Hatfield, Massimo Serato, Frank Thring, Michael Hordern, Tullio Carminati (více)Obsahy(2)
Kde rozhoduje síla nad myšlenkou, je třeba bojovat jiným způsobem... Osudy legendárního španělského hrdiny jedenáctého století, Rodriga Diaze de Vivar přezdívaného El Cid, inspirovaly režiséra Anthonyho Manna k natočení jeho idealizovaného životopisu. Legenda o muži, který ve své době prokázal nejen hrdinství při obraně vlasti jako vojevůdce vojsk krále Kastílie, Leónu a Asturie, ale také nečekanou toleranci náboženskou a rasovou, je klasickým zástupcem výpravné kinematografie své doby se vším, co k ní patří – velkorysé davové scény s tisíci statistů, nádherné exteriéry i interiéry Španělska, velkolepá kamera Roberta Kraskera i dechberoucí hudba Miklóse Rózsy. Hereckému obsazení dominuje Charlton Heston v roli Cida a Sophia Lorenová jako jeho nedosažitelná láska Jimena. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (123)
Nejsem divák který by úplně preferoval či s chutí koukal na "historic-epic" dramata (Sword and Sorcery fantasy jsou něco jiného), takže pro mě vidina tří hodin strávených u tohoto filmu byla předzvěst utrpení. Jenže ne! Ty tři hodiny utekly jako voda a já to hltal každým douškem. Ať už nádhernou výpravu, výborný soundtrack, či celkové dobrodružství hlavního hrdiny. Celou dobu mě zajímalo jak to celé dopadne a fandil El Cidovi, jehož výborně stvárňuje Charlton Heston. Jedinou výtku tak třeba mám k rozvleklým pasážím kterých je ale minimum, či tomu že k některým scénám je prakticky přeskočený build up. Například je stmívačka a po ní vidíme jak jednu z postav mučí aniž by bylo ukázano jak k tomu došlo atd. I tak se jedná o ale nádherně epický příběh o jednom statečném hrdinovi. 9/10 ()
Další film z dílny těch největších hollywoodských historických velkofilmů. V hlavní roli španělský rytíř, kterého skvěle ztvárnil Charlton Heston. Poutavý příběh muže, který jak už to tak bývá, se stal hrdinou, legendou, i když o to vůbec nestál. Dobrá režie Anthony Manna. Ač mi přišlo, že děj nebyl vždy úplně plynulý. Avšak stovky a stovky kráčejících komparzistů navlačených v kostýmech-i to je něco. ()
Další tříhodinová šílenost za mnou a opět velkolepá podívaná. Cid je příběh o španělském národním hrdinovi, o kterém jsem popravdě nikdy neslyšel a narozdíl od většiny historických filmů se nejedná o "sandál" ale krystalicky čistý rytířský film. Což narozdíl od podobných filmů z 50. let neznamená nějakou láci, naopak. Cid má naprosto megalomanskou výpravu - tisíce statistů v davových scénách, úžasné kostýmy všech barev, stavby které opravdu vypadají jako kdybysme se ocitli v 11. století. Budovy, města, panorama Valencie, těžko uvěřit že tohle vzniklo v době před počítačovými efekty a že to natočil Anthony Mann, který většinou točit ne zas tak výpravné westerny. Nechybí ani pár solidních bitev, Heston je v žánru jako doma a Lorenová je aspoň krásná. Abych ale byl fér - na začátku to má spád - dobrý skutek znamená zradu, souboj o čest mění lásku v nenávist, ze spojenců se stávají nepřátelé a naopak, přichází bratrovražedný souboj o trůn. V druhé půlce mě to ale přišlo už celkem utahané, nikam se to moc neposouvá a ten idealismus, kterým Cid vkládá důvěru ve slabošského krále a červená knihovna mezi ústřední dvojicí (láska, nenávist, láska, odloučení, láska) mě dost nudily. A finále nemá s historií nic společného. I tak zasloužené 4* minimálně za veškeré tu podívanou, souboje a odhodlaný boj proti muslimským okupantům. Doufám že tahle historie se nebude opakovat. ()
IN MY COUNTRY, WE HAVE A NAME FOR A WARRIOR WITH THE VISION TO BE JUST AND THE COURAGE TO SHOW MERCY. WE CALL HIM.. THE CID!!! Tří hodinový epos s Charlton Hestonem o španělském hrdinovy. Dojem na mě udělal hlavně zápas "mann gegen mann", "da uomo a uomo", prostě muž proti muži. Surové ztvárnění bitvy na život a na smrt, s perfektně rudou krví. Další výtečný dojem jsem si odnesl z pasáže, kde El Cid dobije Valencii, bez jediného ztraceného muže. Potom souboj rytířů s muži, kteří měli místo brnění černé sukno a tak umírali po desítkách a největší dojem udělala závěrečná scéna, kde se rytíři modlí k El Cidovi a nechají tam jeho mrtvolu jezdit na koni jen tak, jako by nic. Hodně morbidní. ()
Jako kluk jsem z toho byl nadšený. Minimum vzdělání z historie a politiky , potažmo ekonomiky způsobilo, že se dětsky romantickýma očima už na to dívat nemohu. Šlechtici se bijí o čest nebo o srdce dámy. No to je pěkná pitomost. Šlechtici se často bili meči a zejména v Castilii ale šlo tam o prachy nebo o uchopení moci a pak zase o prachy. Dáma, pokud to nebyla dcera vladaře jim mohla být u prdele s vyjímkopu toho , že byli tak zadlužení, že jim ten souboj za to stál. Ano El Cid nechává žít předáky Maurů. To není historická hovadina, to se stávalo. Emíři měli takovou moc a budoucnost Castilie a Arogonska byla tak nejistá, že stálo za to sem tam mnouřit oko a nevyužívat kata. Dyť kdo ví, k čemu to bude dobré. A mohl bych pokračovat. Film pro děti dobrý ale po 30 letech mě to už ani nerozesmálo. ()
Galerie (117)
Photo © Allied Artists Pictures
Zajímavosti (9)
- Podle svědků, kteří byli na place při produkci filmu, se Charlton Heston a Sophia Loren nenáviděli. Jedním z důvodů mohlo být to, že Sophie Loren dostala zaplaceno za natáčení více než Heston, který už v té době byl hvězdou první velikosti. (haus_cz)
- Cid se ve skutečnosti stal valencijským panovníkem. (deLaFere)
- Herbert Lom získal roli po Orsonu Wellesovi, kterému se nelíbilo, že ve většině záběrů by měl zahalenou tvář. Stalo se tak už po druhé, poprvé Herbert Lom získal roli po Orsonu Wellesovi ve filmu Spartakus (1960). [Zdroj: Zdeněk Bauer – kniha Herbert Lom, nejslavnější český herec na světě] (mar48)
Reklama