poster

Cid

  • italský

    El Cid

  • slovenský

    El Cid - Najväčší španielsky hrdina

  • anglický

    El Cid

Romantický / Válečný / Drama / Životopisný

Itálie / USA, 1961, 172 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lavran
    *****

    Větší než obvykle. Pompa, hrdinství (následuje výčet dalších desítek příměrů, který byl z očividných důvodů vynechán) a vznešenost - toť velmi obšírně El Cid, jeden z nejlepších a nejsilnějších zástupců (sub)žánru historických velkofilmů, který se dodnes pyšní fantastickou výpravou (bohatými kostýmy, propracovanými interiéry - obzvláště precizní jsou nástěnné malby a architektonické detaily, velkolepými venkovními lokacemi), megalomannským komparzem, u jehož mnohočetnosti zůstává rozum stát a milovanou a bardy opěvovanou hudební kompozicí pionýra filmové hudby Miklóse Rózsy. A co teprve ta 70mm umělecká krajinná panoramata a kamera obecně! Úchvatné! El Cid obstojí jako historická freska, ale i jako čistokrevná zábava v tom nejlepším hollywoodském "wow" smyslu slova. A s ohledem na dobu vzniku odpouštím i tu trochu naivity, roztomilých divadelních figur a cukrkandlu na povrchu... 4,5*(28.11.2008)

  • Galadriel
    ****

    Takové VELKÉ filmy už se dneska prostě netočí, proto jejich sledování vývá zážitkem. Cid je dobrým, ale ne nejlepším zástupcem klasické výpravné kinematografie se vším, co k ní patřilo - ohromná výprava (nad stovkami statistů přechází zrak), kvalitní kamera, krásná hudba (sice místy trochu připomíná některé pasáže z Ben Hura, ale naopak třeba takový James Horner se při psaní svého Zorra určitě nejednou u Rozsy inspiroval) a v neposlední řade kvalitní herecké obsazení v čele s mužným Charltonem Hestonem. Od plného hodnocení ho stahují dolů hlavně některé rozvleklé pasáže a vůbec dost kolísající tempo vyprávění a pro mě i trochu málo ikonický hlavní hrdina.(11.4.2008)

  • curunir
    ****

    ,,A TAK CID VYŠIEL Z BRÁN HISTÓRIE A STAL SA LEGENDOU." __ Ďalšie dielo zo zlatej éry Hollywoodu rozprávajúce prostredníctvom rytierskych ideálov život najväčšieho španielskeho hrdinu recoquiesty Rodriga Diaza de Vivar nazývaného El Cid (1043-1099). Charlton Heston naklusal po Ben Hurovi hneď do svojej ďalšej veľkej úlohy. Cidovi vložil svoju charizmu, rozhodne vytvoril tiež aj najlepšiu postavu vo filme, avšak oproti skutočnosti aj dosť zidealizovanú (skutočný Cid bol istý čas aj v službách Maurov). Tiež je pravdou , že historické spektákly režisérovi Anthonymu Mannovi veľmi nešli. Keď bol odvolaný zo Spartakusa tak si svoj sen splnil v Cidovi a v Páde ríše rímskej, ktorá však nedopadla veľmi chvályhodne. Dialógy sú veľmi ošemetné navyše napríklad z úst Sophii Loren vyznievajú dosť nepresvedčivo, taktiež problémom filmu je aj značná dĺžka a niekoľko skôr zbytočných momentov. Na obhajobu Cida treba brať v úvahu rok vzniku filmu a to, že spracovanie davových scén za podpory skvelej kamery aj v dnešnej dobe berie dych. Okrem toho nemožno nespomenúť tradične skvelú hudbu jedného z najväčších skladateľov filmovej hudby Miklósa Rószu, ktorá je však citeľne ovplyvnená nielen predchádzajúcim Ben Hurom, kde je hudba predsa len lepšia a prepracovanejšia, ale aj ,,Rytiermi okrúhleho stola" (1954), kde je hudba o niečo slabšia (nie však zlá). Sprvu som dal tomuto filmu 3*, keď som si ho opäť po čase pozrel páčil sa mi o čosi viac, takže prilepšenie je potom adekvátne. Rozpočet filmu bol 8 miliónov $, na hollywoodske veľkoprodukcie skôr priemerný rozpočet.(13.4.2008)

  • Spock
    ****

    Není nad to si po letech pustit filmovou klasiku v kategorii historického „velkofilmu“. Možná se bude v dnešní době zdát mnohým to označení, velkofilm příliš velkorysé, ono se není čemu divit, ale pro tenhle film to bezpochyby platí. Není to dáno jen jeho délkou tří hodin, to dnes není nic neobvyklého a každý správný současný „velkofilm“ dá alespoň na dvě a půl hodiny. Monumentalita tohoto filmu je v ději, který člověka ani na okamžik nenudí, autoři si ke své historické fresce vybrali velmi dobré téma a také hlavního hrdinu, Charlton Heston je více než přesvědčivý rytíř a dokazuje, že se na role legendárních hrdinu hodí. Z historického hlediska by se dalo filmu sice lecos vytknout, ale na to se v takových filmech „nehraje“. Ono je lepší popustit někdy uzdu fantazii a dokreslit si děj tak trošku účelově. Co do historického ztvárnění doby je však film skvělý. Nejsilnější scénou celého filmu je pak pro mě mrtvý El Cid cválající na svém bílém oři řadami nepřátel k vítězství. Opravdu skvělá tečka na závěr! Takto umírá opravdový hrdina. El Cid je filmem, který by neměl ujít žádnému obdivovateli klasických historických velkofilmů.(22.10.2006)

  • Kulmon
    ****

    Jeden z těch výpravných historických velkofilmů, kterté nestárnou. Jeden z těch, o kterých říkám poctivá filmařina. Tedy tisíc skutečných komparsistů a ne deset a Ctrl + C, Ctrl + V a bitva je hotová, jak se to často dělá ve filmech dnešní doby. Charlton Heston je skutečnou osobností, které věříte každou roli. Neskutečná výprava, skvělá hudba, středověk, tak jak si ho představujete v těch nejrealističtějších snech. Když hrdina, tak Cid.(11.7.2009)

  • - Meč El Cida "Tizona" je stále možné spatřit ve vojenském muzeu Museo Del Ejército v Madridu. (mac000)

  • - Herbert Lom získal roli po Orsonu Wellesovi, kterému se nelíbilo, že ve většině záběrů by měl zahalenou tvář. Stalo se tak už po druhé, poprvé Herbert Lom získal roli po Orsonu Wellesovi ve filmu Spartakus (1960). [Zdroj: Zdeněk Bauer – kniha Herbert Lom, nejslavnější český herec na světě] (mar48)

  • - Podle svědků, kteří byli na place při produkci filmu, se Charlton Heston a Sophia Loren nenáviděli. Jedním z důvodů mohlo být to, že Sophie Loren dostala zaplaceno za natáčení více než Heston, který už v té době byl hvězdou první velikosti. (haus_cz)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace