Reklama

Reklama

Nikdy nezestárnou

  • Velká Británie They Shall Not Grow Old (více)
Trailer 1
Velká Británie / Nový Zéland, 2018, 99 min (Alternativní 95 min)

Uhrančivý snímek Petera Jacksona ukazuje filmový materiál z první světové války tak, jak jej ještě nikdo neviděl... Oscarový režisér Peter Jackson vybral archivní černobílé záběry každodenního života vojáků i civilistů a s pomocí moderních technologií je převedl do barev, které odpovídají dobové realitě. Ve svém unikátním projektu vybral archivní černobílé záběry staré více než 100 let a s pomocí moderních technologií znovu přivedl k životu ty, kteří mohou příběh války odvyprávět nejlépe – muže, kteří v ní bojovali. Po měsících strávených v archivech BBC a britského Imperial War Museum v Londýně vznikl film, v němž znovu a doslova v nových barvách ožívá každodenní realita v přední linii jednoho z největších světových konfliktů. Jaké postoje k němu zastávali jeho řadoví účastníci, co jedli, jak spali a jaký život vedli mimo válečné zákopy? Jackson sáhl do mlhy času, aby vrátil hlas těm, kteří byli navždy poznamenáni první světovou válkou. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (137)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby USA $17,956,913Tržby Celosvetovo $19,887,000Tržby za predaj Blu-ray v USA $301,887Tržby za predaj DVD v USA ║ Konečne Peter Jackson ponúkol niečo zmysluplnšie po tých jeho fantasy úletoch. Smutný dokument s komentárom preživších o tom ako prežili niektorý veteráni obdobie 1.Svetovej Vojny. /80%/ ()

verbal 

všechny recenze uživatele

The day not half over and ten thousand slain, and now there's nobody remembers our names. A thirst for the Hun, we were food for the gun, and that's what you are when you're soldiers … Peťka, vyhlášený hnědopich a honič nad První světovou, piplavě vybarvičkoval tři čtvrtiny Imperiálního válečného archivu a v podstatě zvizualizoval asi nejslavnější oplodňovák dalšího vyhlášeného honiče nad První světovou – Lemmyho. Výsledkem obojího je sugestivní memento o tom, že válka je syfilitická děvka, píchaná hrstkou mocenských velikášských psychopatů, dobrovolně se do ní mimo bezprostřední obrany území vlastní domoviny může hrnout jen naprostý propagandou zmanipulovaný kretén a všichni ti hrdinové, co neskončili v karboších, se z ní zpravidla vracejí akorát tak s doživotními traumaty, aby se dožili jen toho, že na ně po docela krátké době jejich vlast naprosto jebe. ()

Reklama

Vyhy 

všechny recenze uživatele

Hrozivější jak sebelepší válečný film. Z některých záběrů skutečně mrazí a k tomu autentické výpovědi vojáků, skutečně si uvědomíte, že to nebyla žádná sranda. Poklona Peterovi, co s původními záběry dokázal, i když mě by to možná bavilo i s původním formátem. Trochu mě mrzí, že záběrů nebylo více (často se opakovaly a jsou hojně nahrazovány satirou či plakáty). Navzdory tomu, muselo to být šílené a jsem rád, že se Peter J. do toho pustil. Výsledek stojí za to. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Peter Jackson se po natočení King Konga chtěl nadále věnovat primárně svému videohernímu studiu Wingnut Interactive, nicméně to dopadlo jinak a já si prakticky s každým jeho filmem od Konga říkám, jaká by to byla paráda, kdyby k jeho vstoupení na pole videoherního designu skutečně došlo. Jackson již pracuje s lidmi čistě jako objekty, nositeli identifikačních vlastností vycházející z jejich specifického prostředí. Pokud jsem u Hobbita obdivoval pozornost, jaké se dočkal každý dílek oděvu či interiéru a trpěl při každém pokusu u lidštější vykreslenější některých postav, u They Shall Never Grow Old jsem zvedal obočí nad snahou doplnit mlčící záběry dabovanými hlasy zúčastněných, domalovávání krve k tělům s citlivostí splatter komiksu či inklinací k úsečné epizodičnosti. Když se pak věnuje větší prostor scénce, kdy někdo spadl do latríny než vysvětlení třenic mezi Němci a Prušáky v nepřátelských liniích, nemůže se nikdo divit, že okázalá závěrečná antikatarze kdovíjak nefunguje, protože to celé působí jak, když vám někdo snaží odvyprávět svojí několikaměsíční cestu kolem světa, ale má na to jen dvě zastávky, než musí vyrazit z tramvaje. Posaďte toho člověka už někdo za počítač, ať se svým pověstným perfekcionismem vytváří NPC, zvuky a level design pro nějakou dobrou PC gamesu a nesnaží se nás zatěžovat bolestivou realitou. Což mi připomíná, že jsem dle propagace čekal, že technologie oživování starých záběrů je podstatně dál, než to z výsledku vypadá. Ruské technicolorové filmy vypadají mnohdy lépe a realističtěji než to co vidíme tady. ()

Tft 

všechny recenze uživatele

Za They Shall Not Grow Old si zaslouží uznání především technické oddělení, které na filmu pracovalo. Dokázali z minima vytěžit maximum a i přesto, že je na spoustě záběrů znát, že proces „obarvování“ starých černobílých pásů filmu nebyl ani z daleka jednoduchým (někdy barevnost působí kýčovitě, především v obličejích vojáků), odvedli tvůrci natolik dobrou práci, že spolu s poutavým komentářem samotných účastníků války si divák konečně může představit alespoň trochu reálný obraz toho, jak to mezi roky 1914 až 1918 mohlo na bojových pláních a v zákopech vypadat. Peter Jackson tady působí spíš na takové pozici patrona (otce projektu chcete-li) a samozřejmě, že finální podobu dokumentu poskládal on a je to jeho vize, ale uznání si zaslouží především jeho tým kreativních svěřenců. Ti díky rekreaci nejen obrazových, ale i zvukových efektů, vytvářejí uvěřitelný obraz první světové války. Místy je znát, že použitelného materiálu není ani z daleka tolik, kolik by bylo potřeba a Jackson si musí pomáhat různými berličkami v podobě zoomování na dobové fotografie atd., to je ovšem pochopitelný nedostatek, přeci jen se jedná o stol let staré záběry a je vůbec zázrak, že se jich dochovalo tolik, aby z nich mohl být vytvořen přes hodinu a půl dlouhý film. Naštěstí nedostatky obrazové plně vyvažuje komentář samotných veteránů, kteří vyprávějí své historky a poznatky z války, které Jackson citlivě skládá do průběhu celé první světové války a vytváří z nich páteř filmu, která diváka provede od začátku až po konec válečného období. They Shall Not Grow Old sice není nijak převratným filmem, ale je o to víc důležitější, protože připomíná a především zlidšťuje jednu z nejsmutnějších kapitol lidské historie. Víc reálně už snad první světová válka vyobrazit nejde. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (7)

  • Režisér Peter Jackson  tímto dokumentem uctívá památku seržanta Sidney Rucka (padl 8. 5. 1915) a poručíka Thomase Walshe (padl 4 .5. 1918). (MATADOR)
  • Režisér Peter Jackson neobdržal žiaden honorár a tento film venoval svojmu starému otcovi, ktorý bojoval na západnom fronte. (MikaelSVK)
  • Veľká časť záberov nebola nikdy predtým publikovaná, keďže sa už dlhé roky tieto historické zábery a snímky nachádzali v trezoroch londýnskeho Imperiálneho vojnového múzea. (MikaelSVK)

Související novinky

AFO bude bořit mýty

AFO bude bořit mýty

06.04.2019

Blíží se 54. ročník mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Academia Film Olomouc (AFO). Čeká vás 6 dní plných vědy, poznání, filmů a mnohem víc! Od 23. do 28. dubna si nenechte ujít tuto… (více)

Co chystá Peter Jackson?

Co chystá Peter Jackson?

30.01.2019

Režisér filmových trilogií Pán prstenů a Hobit Peter Jackson se v posledních letech soustředil spíše na produkci. Nedávno si však odskočil k dokumentu, jeho film They Shall Not Grow Old spočíval v… (více)

Reklama

Reklama