poster

Šprtky to chtěj taky

  • USA

    Booksmart

  • Slovensko

    Šprtky to chcú tiež

  • Nový Zéland

    Booksmart

  • Austrálie

    Booksmart

  • Velká Británie

    Booksmart

Komedie

USA, 2019, 102 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • silentname
    *****

    "Booksmart" nakoniec bude patriť medzi lepšie americké komédie. Vždy keď vstupujem do tohto teritória som trošku opatrný, lebo vedia byť aj vynikajúce, aj absolútne príšerné. Vedia byť originálne ale aj plné klišé. A toto je našťastie ten prípad, kedy som vysoko spokojný. Je tu veľa scénok, kde som sa smial, a bolo aj pár, pri ktorých som sa rehotal na plnú pusu. A nemohol som prestať. Najviac asi počas jazdy taxíkom. Treba vidieť. Hlavné hrdinky v podani Beanie Feldstein a Kaitlyn Dever sú podľa mňa veľmi dobré. Pôsobia ako skutočne kamarátky, no súčasne som si počas filmu uvedomoval, aké zvláštne to priateľstvo medzi nimi je a niečo mi tam vadilo. Lenže film to aj reálne skutočne adresuje a postavy počas filmu niečo pochopia. Molly totiž vidí svet podľa Molly. A chce, aby to tak bolo. A potom bolo veľa momentiek, kedy mi bolo Amy maximálne ľúto. Jej pocity zo situácie boli totiž často úplne iné a veľmi dobre jej v tomto smere rozumiem. Ostatné decká sú tiež podľa mňa zaujímavé a ako postavy sú aj veľmi zapamätateľné. Ľudia, čo sa javia ako typickí stredoškoláci, čo majú posledný deň v škole a tak urobia poriadnu rozlúčkovú párty majú podľa mňa viac charakteru, než by som si na prvý pohľad myslel. V tomto to funguje. Čo je podľa mňa ale absolútne scestné je slovenský a český názov filmu. Inklinuje to k niečomu úplne inému než podľa mňa film reprezentuje. Toto nie je sex komédia. To si z toho skúste vziať. Pár scénok bolo predvídateľných, boli momentky, kedy som trošku prevracal oči, ale na druhú stranu to hodnotím ako jednu z najlepších komédií za tento rok. Uvidíme čo ešte príde, máme tu len koniec mája. Každopádne na sledovanie odporúčam. "Hodnotenie: A-(29.5.2019)

  • filmfanouch
    ***

    Na mně nekoukejte, já si ten debilní překlad distributora nevymyslel! Na obranu musím distributorům uznat, že dostat diváka na film jménem Booksmart (Knihomolky) není lehký úkol a tudíž se po stylu loňských Blockers (v překladu Kazišuci) musel někdo v distribuci hodně silně kreativně slovně vyřádit a vymyslet šílený název, který toho diváka do kina (ne) dostane. Celý fakt debilního českého překladu názvu tohoto filmu je ale ke vší smůle na celém filmu možná to nejzajímavější což je škoda! Režíruje totiž debutující Olivia Wilde, herečka, kterou jsem nějakou dobu vídal každý den v televizi prostřednictvím seriálu Dr. House (nevynechal jsem jediný díl a Wildeina Třinácka je legendární!) a oblíbil jsem si jí. Pohledná a šikovná herečka, která bohužel zase tolik příležitostí jako herečká nedostala a tudíž se aktuálně rozhodla zkusit to na druhé straně barikády..... A já bych strašně rád řekl jak měl filmovej Twitter pravdu a jak dorazil boží, zábavný a dojemný film, jak to skvěle komentuje aktuální mladou generaci, jak je to film, který si dokáže užít každý..... Jenže nemůžu souhlasit v téměř žádném bodu! Na jednu stranu bych lhal kdybych řekl, že jsem se u Booksmart párkrát hodně nepobavil a jak jsem trpěl celou dobu. Na tu druhou ovšem musím opravdu zdůraznit, že mi trvalo nějakých 15 minut než jsem se chytl ale pak si mě ten film získal.... aby mě vzápětí ve své poslední třetině pustil a už znova nechytl! S radostí řeknu jednu věc... Lady Bird, nejvíce hypeovaná Oscarovka všech dob je překonaná! Ne nějak výrazně, ale je překonaná. A Olivia Wilde potopila debutující Gretu Gerwig a její filmařina je celkově zajímavější a působivější. Je to především díky tomu, že má Wilde v ruce o hodně zajímavější postavy a překvapivě si s každou umí vyhrát. Hlavní dvojici hraje mladší sestra Jonaha Hilla (Donnie Azoff z Vlka z Wall Street!) Beanie Feldstein teré sekunduje Kaitlyn Dever. Obě své role zvládají hodně dovře ať už se zrovna hraje na vtipnou nebo vážnou notu a mají mezi sebou hodně hypearaktivní chemii, které je film plný. Obě hlavní hrdinky už jsou pak obklopené zajímavými a sympatickými charaktery ať už je to ředitel školy, kterého hraje Jason Sudeikis (manžel Wilde) nebo drogy nasáklá Gigi v podání Billie Lourd (dcera Carrie Fisher). Když by někdo chtěl srovnat zajímavé charaktery v Booksmart a Lady Bird, Booksmart vítězí 100:0. Dvě hrdinky se celý večer snaží zažít první mejdan svého života, pohybují se přitom z bodu A do B a dále a zažívají věci neskutečné. Až sem je to celé v pořádku. V poslední třetině se ale jaksi chytne slina po dramatu, které filmu dle mně výrazně ublížilo. Celé to zajímavé a živě vyprávění je najednou fuč, hlavnímu zvratu nic nepředehrává a působí najednou jak vycucaný z prstu a ani to co se děje v posledních pár minutách už chuť zpět nevrátí. Také proto, že to celé najednou výrazně zpomalí a divák by hrozně chtěl už povinný konec, který se ale jaksi nedostavuje. Vtipná komedie, která humor prodává hodně dobře, má zajímavé charaktery, Wilde to zdařile režíruje a to je tak vše. Film naštěstí příliš netlačí na fakt sexizmu a homosexuality, například jedna z hlavních hrdinek je homosexuální ale tvůrci nemají potřebu za každou větu házet fakt WAU JE TO LEZBA! Ten film to bere jako přirozenou věc a to je na něm pozitivní. Je jen škoda, že některé postavy už jsou poté jenom zařazením do různých škatulek a ve finále ani tak nefungují sami o sobě. Rozhodně jsem se bavil, čekal jsem ale přece jen víc. Wilde přeji rozhodně plodnější režijní kariéru než po Lady Bird příliš přeceněné Gretě Gerwig, protože si se svým režijním debutem s vlastně jednoduchou zápletkou vyhrála celkem solidně. Jen se to ve finální třetině nějak příliš rychle rozklepalo a nefungovalo to v místech kde to fungovat mělo. Wilde věřím, že její další režijní projekt bude mnohem vydařenější a, že mu český distributor snad vymyslí lepší český překlad...(26.6.2019)

  • elanius
    ***

    (63/2019) / Olivii sa dá jedine fandiť za pokus o natočenie trošku inteligentnejšej teen komédie. Strašne mi vadilo ako je film od začiatku do konca ukecaný, ťažko sa dá sústrediť na nejaký ten vtípek, alebo pokus o message. Na prvotinu ale dostatočne originálne, aj keď závratnú kariéru Wildky nečakaám. (6/10)(15.12.2019)

  • carly
    *****

    Zasmiala som sa, poplakala si, aj mi to srdiecko pohladilo. Hlavne hrdinky uzasne, ako herecky tak aj samotne postavy. Viac takychto filmov, ktore sa pozru na stereotypy a so smiechom ich zhodia zo stola. Zensku ruku tam citit, aj ked nikdy neviem presne povedat v com to konretne je. Mila ma v zachranovani zenskej komedie zdatnu pomoc.(18.9.2019)

  • Morien
    **

    Sakra, to je naposledy, co mi Třináctka na instagramu řekne, ať se na něco podívám, a já se hned natěšeně běžím podívat. Když pominu, že k smrti nemám ráda tady to vyhrocené zobrazování "přátelství", které by bez té hádky do krve, manipulace a skryté vzájemné nenávisti a opovržení snad ani nebylo přátelství nebo co, tak jsem si úplně zavařila mozek snahou přijít na to, jestli je to komedie jako žánr a tudíž jsou všichni karikatury cíleně, a nebo jestli je to coming of age drama a komediální je jenom mód vyprávění a v tom případě wtf? Další oříšek pro mě představovala otázka, kdo je vlastně cílové publikum tohohle filmu. Baví Booksmart současné středoškolské puberťáky? Protože mně přijde, že přes to téma a veškeré takzvané Generation Z pozlátko je film mířen spíš na dospělé (myslím tím mileniály, když už tady házím těmi pojmy), ačkoliv asi nemám konkrétní pojmenovatelné důkazy pro svoje tvrzení. Možná za to může "jenom" jakási křečovitá snaha o lehkost ze strany debutující režisérky, protože většina toho, co má ve filmu být vtipné a spontánní, bohužel pořád velmi slyšitelně šustí papírem a vnější manipulací. Příkladem budiž hned scéna prvního setkání hlavních hrdinek ve formě impromptu tancování, kde vidím prostě herce plnící pokyny a nikoliv dvě osoby bavící se svojí společností. A když už mluvím o tom papírovém scénáři, tak tam by se taky prostor pro zlepšení našel, hlavně v klasické kategorii "show, don't tell". Je tam víc scén, u kterých jsem si říkala, že postavy (hlavně Beanie Feldstein) zbytečně vyslovují nahlas něco, už vyplynulo, nebo mělo vyplynout z kontextu. Například první vážný rozhovor s Jaredem na lodi je toho plný, a ukázkovou vypravěčskou neobratností je první příjezd Billie Lourd na scénu, kdy už jenom ten slow-mo záběr na její dekadentní nicnedělačské zaujetí životem na představení postavy úplně stačí, navíc k tomu jako podkres hraje hudba se slovy "money, I got money", ale Olivia Wilde a scénář, který adaptuje, nám k tomu ještě nechají jednu z postav říct "tady přichází jedno procento". Možná to má sloužit spíš jako charakterizace té postavy, která to říká, a nikoliv té postavy, o které to říká, ale určitě by to v rámci dialogu šlo udělat bystřeji a vtipněji, a takhle to akorát dál vrší již známé informace a ucpává sdělovací kanály. A na závěr vytáhnu taky nějaké pozitivní věci: Za nejpodařenější scénku bych označila krátké setkání s rozvážečem pizzy, a co se týče herců, tak tam bohužel nemůžu říct, že by mě někdo zaujal svým výkonem, ale můžu říct, že Jessica Williams mi připadala neskutečně krásná.(6.10.2019)