Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Druhá světová válka, 7. duben 1944. Pro tisíce vězňů z celé Evropy ve špinavých barácích a s jídlem na příděl den jako kterýkoliv jiný. Zatímco ostatní chtějí jen přežít, skupinka vězňů připravuje útěk. Když se spoluvězni shromažďují na večerní přepočítávaní, jsou už šestadvacetiletý Fredy a o šest let mladší Valér ukryti v jámě pod hromadou trámů. Nevyzrazení potřebují vydržet tři dny. Tak dlouho Němci hledají ty, kteří se pokusí o útěk z koncentračního tábora v Osvětimi. Když zvuk sirén ohlásí konec hledání, dva vyhladovělé a zmrzlé mladíky čeká sto kilometrů přes hory a nepřátelské hlídky na cestě do rodné země, na území Československa. Pokud to zvládnou, sepíšou zprávu o osvětimském pekle. Ten nejtěžší okamžik je však teprve čeká – přesvědčit svět, aby uvěřil. Film zachycuje skutečný hrdinský čin a jeden z nejvýraznějších zápisů československých občanů do světové historie vedoucí k záchraně desetitisíců lidských životů. (Falcon)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (153)

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

"Kdo se nedokáže poučit z historie, je odsouzen k tomu ji opakovat." – tímto významným citátem od George Santayana otvírá režisér Peter Bebjak rekonstrukci (ne)slavného útěku Rudolfa Vrby a Alfréda Wetzlera z Osvětimi, a následném vzniku zprávy, jež se stala zcela prvním zveřejněným svědectvím o existenci koncentračních táborů. Přestože jde o příběh, který zásadně ovlivnil tehdejší válečné dění, jde o jeden z několika tisíců historických střípků, jež jsou zcela neprávem zapomenuty...... 'Správa' je sice adaptací velmi věrohodnou a autentickou, ale zbytečně oddramatizovanou, prakticky bez gradace, či napětí – což je však z odlišného úhlu pohledu tvůrčí záměr, kterým se Bebjak pokoušel umocnit ztělesnění utrpení, a v divácích navodit pocit beznaděje a subjektivní emoce protagonistů. Z hlediska řemesla a formálního zpracování jde však o nadstandardní a nesmírně zručnou práci, byť celkový potenciál se dal využít víc lukrativněji. A ač jde o dílo se slovenskými kořeny, je 'Správa' ve všech měřítkách skutečně plnohodnotný mezinárodní film se vším všudy. Na závěr nelze opomenout ani finální titulky, které podkresluje audiokoláž sestavená z projevů popíračů holokaustu anebo výroků populistických, nacionalistických či extremistických politiků (Trump, Le Pen, Kotleba, Salvini, apod.), kteří vědomě útočí na současné terče moderní společnosti, jimiž v tehdejších dobách byli právě židé: na uprchlíky, migranty, homosexuály, romy, a celkově menšiny – čímž snímek akcentuje velmi jasné poselství: "Strach vede k hněvu. Hněv vede k nenávisti. Nenávist vede k utrpení." .... uživatelský hodnocení je totálně mimo mísu. A pak že na ČSFD nejsou náckové. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Očakávanie obrovské,  skutočnosť veľmi krutá... Ak by som mal presne napísať čo si o filme myslím, bol by som príliš vulgárny. Výsledok je katastrofa. Bebjakovi som veril a je mi fakt do plaču keď vidím koľko práce a peňazí vyšlo navnivoč. Kto nečítal knihu nemá absolútne žiadnu šancu orientovať sa v deji, ak to čo sa odohráva na plátne môžeme nazvať dejom. Prejde len pár minút a už sú Vrba aj s Wetzlerom v jame. Divák absolútne netuší, ktorý je ktorý a bežný divák ani nepozná ich mená. Nemá ich odkiaľ poznať, pretože Bebjak im nedoprial žiadnu scénu, v ktorej by sa oslovili, niečo plánovali, dohadovali sa, jednoducho nič. po bezduchom úvode sme v jame, v noci prejdem cez plot, potom cez les a na Slovensku dáme 5 minútový rozhovor, to je to naj z filmu. Medzi scénami buď fňukajú alebo sa rehocú..., strašné. Som Slovák, dokonale som pochytil poľský jazyk, nemčinu i angličtinu v závere no je kurva možné, že by som nerozumel ani slovo v slovenskom jazyku??? Hovorí vám niečo skúšobná projekcia? Tí dvaja úbožiaci medzi sebou prehodili asi 6 viet a ja som im nerozumel ani slovo! Aháá, on šepkal, tak šepkaj tak, aby ťa bolo rozumieť, alebo radšej držte huby, to bolo hrozné. V dokumente z natáčania kameraman nadšene rozpráva ako sa na stojacich väzňoch odráža žltočervený odtieň, to tá ŽIARA z KOMÍNOV...No fajn a to má divák ako zistiť, keď ste tie komíny neukázali??Bebjak nadšene rozpráva o odkaze pre mladú generáciu...keď si to pozrie mladý divák, netuší kto je kto, čo prežili a v podstate ani čo dokázali, pretože ste tomu nedali žiadny priestor. Postávaniu väzňov pred barákom venujete 20 minút? Ďalších 20-30 bezvýznamnému motaniu sa medzi barákmi, 15minút "úteku" cez les a len 5 minút poriadnemu dialógu, ktorý film ukončil. Je fajn hrať sa na umenie, hrať sa s obrazom, zvukom, ale kde je príbeh?? To je svetový príbeh, svetová kniha a vy ste z tej nezabudnuteľnej knihy predali divákom 1% . Najviac mi chýbali dialógy, scény medzi väzňami , plánovanie...Všetko narýchlo, akoby ani scenár nebol no a stopáž 94 minút hovorí za všetko. Akoby nebolo o čom. Na túto tému by aj 3 hodinový film nestačil. Som nasratý, 2 hviezdy za snahu. Zabudnime na to. 40%. ()

Reklama

poet 

všechny recenze uživatele

Dobrý námet ale žiaľ "slovenské spracovane". Toto porovnanie nemám rád ale keďže som par dní pred týmto slovenským filmom videl Polanskeho Pianistu tak inak žiaľ nemôžem. Začiatok je pomerne dosť neprehľadný a aj samotný útek z väzenia je podaný tak že vám je to v podstate jedno či odtiaľ ujdu alebo nie. Je tam možno pár silných momentov (napr. státie v mraze) ale ako celok tento film vyznieva pomerne rozpačito.  Čo je škoda keďže sa  bude viesť viac menej na vlne snímok poukazujúcich na krutosti holokaustu.. ()

Melios 

všechny recenze uživatele

[SPOILERY] K novému filmu Petera Bebjaka som sa dostal, takpovediac, ako slepý k husliam. Film bol mojou poslednou zastávkou toho, čo si pozrieť v kine predtým, než Covid zase zatvorí všetky kinosály. Nakoniec po všetkých ostatných filmoch som zasadol aj na premietanie domáceho počinu. Už zo začiatku musím uznať, že sa pán Bebjak týmto filmom riadne prekonal. Či už sa jedná o skvelú kameru, dobré herecké  výkony, prostredie alebo predanie strachu a hrôzy divákovi cez strieborné plátno, vo všetkom tento projekt exceluje. Vo všeobecnosti tu nemám, čo extra rozoberať. Jedná sa o film s jasným začiatkom a koncom. Vrba a Wetzler utekajú z Osvienčimu, aby po príchode na Slovensko spísali správu, ktorou chcú upozorniť okolie na hrozby koncentračných táborov. V momente úteku film začína a v momente spísania Správy aj film končí. Mierne ma mrzí, že film nemá nejakú dohru. Ihneď ako skončí hlavné poslanie hrdinov naskočia titulky, napíšu sa nejaké doplnkové informácie, a film končí s otvorený koncom. Overall ak to mám nejako zhrnúť, po produkčnej stránke sa jedná o asi aj najlepší počin, ktorý Peter Bebjak zatiaľ natočil, no stále to nie je, podľa mňa, jeho najkvalitnejší film. Snímke kazí povesť fakt, že jej scenár až moc jednoduchý a prostoduchý na tému, ktorú sa snaží zmapovať. I tak si myslím, že sa jedná o veľmi podarený počin, ktorý si zaslúži vašu pozornosť a ak máte radi vojnové filmy, môžem vám aj tento slovenský počin srdečne odporučiť. Len vás ešte musím upozorniť, že sa vo filme ukáže zopár nepríjemných jumpscarov. Netuším, prečo tam sú, no nachádza sa ich tu nemalá plejáda... ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Filmy s tématikou druhej svetovej vojny, prenasledovania Židov a koncentračného tábora sú zvyčajne nabité emóciami a hutnou drámou. V tomto prípade to žiaľ neplatí - nuda ako hrom. Dejová linka zbytočne vágna, plná vaty a tam, kde by malo dôjsť na emócie, sa nedostavilo nič. Jednoducho, zlá réžia a slabý scenár. Podpriemer. 40/100 ()

Galerie (32)

Zajímavosti (13)

  • Na scenári sa aktívne podieľal konzultáciami Michael Douglas. Mal aj vo filme hrať, no nakoniec z časových dôvodov sa nakrúcania nemohol zúčastniť, jeho rola pripadla Johnovi Hannah. Práve sekvencia s J. Hannah má údajne 12 minút natočených neprerušene bez strihu, pritom zaujímavo zameranú na emočnú zmenu v postoji a tvári jeho postavy. (banacik)
  • Jan Nedbal pro roli Pavla drasticky zhubl. Po vzoru Christiana Balea přestal jíst a začal pít whisky. Měl nanejvýš polévku, pil kávu a kouřil. Tímto stylem zhubl za měsíc a půl 7kg – během natáčení vážil 55kg. (marokankaa)
  • Film vychází ze skutečných událostí. (ČSFD)

Související novinky

Oscary a rekordní počet cizojazyčných kandidátů

Oscary a rekordní počet cizojazyčných kandidátů

09.01.2021

Americká Akademie filmového umění a věd (AMPAS) v pátek představila svým členům užší výběr 93 snímků, z nichž budou vybíráni finální kandidáti do kategorie nejlepšího cizojazyčného filmu pro… (více)

Režisér Čáry se vydal do Osvětimi

Režisér Čáry se vydal do Osvětimi

17.01.2019

Jeden z nejúspěšnějších slovenských režisérů Peter Bebjak (Čára, Spravedlnost) připravuje nové drama z koncentračního táboru Osvětim. Snímek Správa / The Report se pak navíc možná dočká i americké… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno