Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ve Vysokých Tatrách se natáčí film podle skutečné události a jeho režisér (Josef Langmiler) věří, že přispěje k odhalení dosud neznámého vraha mladé dívky. Natáčení se účastní také Zeman a mladý slovenský kriminalista Gajdoš (Emil Horváth ml.). Atmosféra doby, kdy se vražda stala, ožije během natáčení natolik, že pachatelé znervózní a prozradí se sami. Po návratu do Prahy je Zeman jmenován náčelníkem pražské kriminálky... Zdroj: Kniha Daniela Růžičky: Major Zeman – propaganda nebo krimi? (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (31)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jeden z nejoriginálnějších kousků české krimi vůbec (nejen vrámci série Případů majora Zemana). Děj se odehrává v roce 1965, což skvěle odpovídá i postavě režiséra a jeho zajímavým názorům a filmovým experimentům připomínajících tzv. novou filmovou vlnou 60. let. Režisér Sequens zde s odstupem celé dekády úspěšně navazuje na styl filmových detektivek 60. let Vladimíra Čecha, Jaroslava a Jana Machů či Petra Schulhoffa. Půjdeme-li taky po té ideologické linii, zůstává obdivuhodné, že z velké části propagandisticky orientovaný seriál zpracoval téma nové filmové vlny (z níž řada snímků ležela v době normalizace nemilosrdně uzamčena v trezoru) bez jakýchkoliv ideologických vložek vysoce kritizujících či zatracujících. Ovšem nejen z tohoto hlediska jsou Tatranské pastorále patrně nejkvalitnějším dílem série. Zavánějí osobitou atmosféru nádherných Vysokých Tater, lidových slovenských chalup a kolib (dnes již mnohdy nestojících), i zajímavého pohledu do zákulisí jak profese filmařů a procesu natáčení filmu, tak i práce tehdejších kriminalistů. Vynikajícím scénářem už podruhé přispívá Jan Otčenášek /Kvadratura ženy/, zvlášť dialogy Brabce (major) a Langmilera (režisér) ,,Dichtung und Werheit" jsou skvostné a plné krásných myšlenek nejen o filmovém umění a kriminalistice. V neposlední řadě film dělá herecké obsazení vedlejších rolích v zajímavé česko-slovenské kombinaci, kde sekundují mimo jiné výborní Kvietik, Romančík, Strnisková a Klemens. 100% ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Konečně slušný díl. Studna je sice ještě o chlup lepší, ale i zde se jednalo o nadprůměrnou záležitost. Nejen díky slušnému námětu o mrtvé mladé dívce v Tatrách podle skutečného případu, ale i celkovému pojetí samotných tvůrců. Podařilo se jim navodit zajímavou atmosféru, dopomohlo k tomu i pěkné prostředí a dobré herecké výkony. Konečně jsem měl tu čest vidět starého Růžičku – odvážlivce, který vlezl na božskou Helenku. Mladý slovenský kriminalista „Gajdoš“ mě sice zas až tolik neokouzlil, ale budiž máme tu novou postavu pro další díly. Škoda, že to Větrovec zabalil… ()

Reklama

Snorlax 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Krásná kriminálka v krásném prostředí Tater navíc s krásným Kvietikem, no co víc si přát? Snad jen, aby mi Liškův Tou dolinou nezněl v hlavě spolu s Bláznivým dnem. Samostatně se jedná o moc hezké písně, ale jejich splynutí by nemuselo dělat dobrotu. K velkým pozitivům tohoto dílu patří nejen divácky atraktivní nahlédnutí pod pokličku filmařské práce, ale také slovní přestřelky mezi Zemanem a režisérem, které vrcholí filozofickou disputací v kolibě. ()

špaček421 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tenhle díl je kromě toho, že se odehrává na Slovensku a že se odehrává ve filmovém prostředí zajímavý tím, že námět k němu napsal Jan Otčenášek. Takže tu překvapivě dostaneme ve scénách rozprav Zemana s režisérem docela zajímavé dialogy ohledně násilí v realitě a ve filmu. Režisér se snaží přinést ve svém filmu co nejautentičtější rekonstrukci skutečného nevyřešeného případu, a Zeman mu vysvětluje, že to prostě není možné, protože realita není tak zajímavá, aby se hodila do filmu. Jinak případ je trochu přitažený za vlasy, a kdo vraždil, jsem poznal poměrně rychle, ale právě dialogy Brabce a Langmilera to táhnou docela nahoru. Ze slovenských herců je asi nejlepší Štefan Kvietik, slovenský dvojník Anthonyho Quinna, Emil Horváth coby mladý kriminalista se stane v dalších dílech stálou postavou a přesídlí do Prahy. Většinou už ale jenom dělá křoví. ()

Kakho-oto 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jan Otčenášek je jako scénárista podepsán pod dvěma díly majora Zemana a v obou případech se jedná o luxusní příběhy. Zajímavé je, že inspirací se pro tvůrce stala nevyšetřená sexuální vražda. V seriálu je v rozporu se skutečností nejen vyšetřena, ale navíc je prezentována jako nesexuální vražda (oběť se vyspala se svým milencem a teprve poté byla někým jiným zavražděna). Dialogy mezi Zemanem a režisérem jsou brilantní, nová postava Martina Gajdoše zde dostala větší prostor než v dalších dílech. Ze třetí desítky seriálu mám raději jen Poselství z neznámé země. Tatranské pastorále jsou podle mě skutečně kvalitnější než kultovní Studna a Mimikry. V neposlední řadě se jedná o jeden z nepolitických dílů seriálu (většina těch několika dalších apolitických je kvalitou mnohem horší než Tatranské pastorále). ()

Galerie (4)

Zajímavosti (12)

  • Autori sa inšpirovali skutočným prípadom, ktorý sa stal v júli roku 1964, kedy bola znásilnená a uškrtená 19 ročná Mária Drexlerová. Pri vyšetrovaní patril medzi podozrivých aj známi český fotograf Stanislav Tereba, dokonca zakladateľka Czech Press Foto Daniela Mrázková bola obeti natoľko podobná, že si ju predvolali kriminalisti a ukazovali ju ako "volavku". Podoba obete aj spis k prípadu sa stratil. Vrah ostal neznámi a nepotrestaný. (Raccoon.city)
  • Při rozhovoru Zemana (Vladimír Brabec) a režiséra (Josef Langmiler) v kolibě zazní z úst Zemana: „Každý si necháme své Dichtung und Wahrheit.“ „Dichtung und Wahrheit“ je životopisná kniha J. W. Goetheho a překlad názvu knihy zní „Báseň i pravda“. (xisp)
  • Na Bilíkově chatě, kde se převážně natáčelo, se rovněž natáčel film Zelená léta (1985). (M.B)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno