Reklama

Reklama

West Side Story vypráví klasický příběh o vášnivé rivalitě dvou pouličních gangů a romantické lásce dvou mladých lidí v prostředí New York City roku 1957. (Falcon)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (184)

lamps 

všechny recenze uživatele

Na muzikálové novince Stevena Spielberga West Side Story mě po první (a pravděpodobně ne poslední) návštěvě kina zaujala spousta věcí. Překvapivě ani ne z hlediska vyprávění, kdy Steven víceméně střídá perspektivy několika klíčových postav a subsvětů v jednoduché variaci na Romea a Julii. Napoprvé jsem si užíval spíše to, jakým způsobem je nakládáno s muzikálovou formou a jak se dociluje toho, aby hudební čísla jen neprotahovala stopáž a sloužila plynulému odvíjení příběhu. Značná část filmu užívá žánr muzikálu spíše jako zpestření a ozvláštnění nežli hlavní rámec, což poznáme hned v úžasné úvodní sekvenci, představující nehostinné newyorské ghetto a dvě znepřátelené party / subsvěty. Jen nenápadné bubnování a hvízdání vyvolává chytlavý rytmus, jemuž se přizpůsobuje i pohyb kamery a taneční choreografie. Ty nejsou opulentní a sebestředné, nýbrž promyšleně duplikují nějakou činnost či pohyb postav za nějakým cílem. V úvodu například aktéři skáčou na plot, sbíhají se ze všech stran a pouští se do pouliční potyčky, což se děje formou pečlivě inscenovaného tanečního čísla. V tomto ohledu je zajímavá také deklamovaná nestálost fikčního světa, kdy okolní prostředí evidentně neakceptuje, že se nachází uprostřed muzikálového příběhu s jeho vlastními pravidly. Herci tedy často blokují dopravu nebo se motají v cestě kolemjdoucím - Spielberg záměrně inscenuje více akcí v jednom záběru, aby ochránil od nudy a zívání ty diváky, kteří tanečním číslům a prozpěvování úplně neholdují. To se mění v prostřední romantické a melodramatické části, kdy se naopak hodně pozornosti soustředí na zpěv, prohlubující emoce a empatie. I tehdy nás ale scénář nenechává usnout a tvůrci si hlídají, aby texty písní nějak rozvíjely pocity postav, myšlenky o společenské disharmonii či další osobní motivace. Závěr pak od hudby zcela upouští a vše soustřeďuje na vyvrcholení příběhu tří romanticky propletených postav, které nenechá jedno oko suché… Pravda, třetí akt se zdlouhavým duetem titulních ženských hrdinek skřípe více, než bývám u Spielberga ochoten akceptovat, a odzbrojující vypravěčská kreativita pramení spíše v jednotlivých sekvencích nežli v lehce zdlouhavějším celku. Jenže těch obdivuhodných pozitiv, svádějících k další návštěvě kina, je přeci jen dostatek. Ony nejkreativnější pasáže jsou opět geniální - úvodní dlouhý záběr stoprocentně vtahující, setkání Tonyho a Marii kouzelné, jak to jen jde, a králem filmu je zhuštěné paralelní sbíhání k očekávané bitce dvou gangů. Tehdy Spielberg naplno ukazuje svou velikost a křížový střih mezi několika aktéry, jejichž rozdílné nálady a očekávání lehce splývají, je ukázkou filmařského mistrovství. A to se pochopitelně týká celé audiovizuální stránky, s níž si tvůrci nesmírně vyhráli - Kaminskiho kamera, střídající hladký pohyb při tanci a v interiérech s roztřeseností ve vypjatých scénách, úchvatné nasvícení a hra se stíny a také důraz na barevné spektrum, zřetelně oddělující oba znepřátelené subsvěty. Tolik líbivých a zajímavých podnětů nabízí každý rok stále méně filmů, a byť jsem letos některé velké hráče dosud neviděl (popřípadě nás čekají v případě Matrixu a novinky Paula Thomase Andersona), tak zde sebevědomě přivolávám minimálně čtyři Oscary (nejlepší film a režie velmi pravděpodobně, za kameru a kostýmy bych se vůbec nedivil a možná i za tu perfektní retro výpravu). Pokud můžete, jděte do kina - minimálně na intimnější randíčko snad neexistuje vhodnější a emocionálně všestrannější biják (i když to jako tradičně nemohu posoudit). 90 % () (méně) (více)

kajas 

všechny recenze uživatele

Na úvod se přiznám, že jsem West Side nikdy neviděla na divadle a film ze 60. let jsem si pustila až těsně před zhlédnutím nového zpracování. Na dobu svého vzniku má rozhodně super výpravu a choreografii, uznávám taky kvalitní hudební stránku (minimálně jednu dvě písničky určitě znáte i v případě, že jste muzikál neviděli). Bohužel mě ale vůbec neoslovily herecké výkony a postavy na mě působily velmi nevýrazně, neživě. Až na jednu vedlejší, kterou ztvárnila jistá Rita Moreno. Právě Ritu obsadil Spielberg do své verze, kde pro ni vytvořil zbrusu novou postavu - Ritě je už 90 let, ale úplně mě uchvátila! Stejně jako talentovaní mladí herci v hlavních i vedlejších rolích. Nová verze pro mě měla úplně jiný náboj, v závěru filmu mě přemohly i emoce a doma jsem si šla hned pouštět soundtrack. Spielberg si natočením muzikálu splnil sen a já mu budu na Oscarech (7 nominací) moc držet palce. ()

Reklama

silentname 

všechny recenze uživatele

Stephen Spielberg nám prináša remake "West Side Story". A ako už skoro vždy musím oceniť jeho filmársky talent, ktorý sa aj na tomto filme vynikajúco preukázal. Vizuálne je to nádherné, hudobné čísla sú skvelé, tanečné choreografie sú vynikajúce a film má podľa mňa neskutočne skvelú atmosféru. Musím uznať, že film mal v sebe asi všetko čo som potreboval. Romantiku, napätie, dostatočnú dávku drámy a dobre spracované konflikty. Možno je to spracované trošku po shakespearovsky, ale to mi vôbec nevadí. Myslím si, že celý ten príbeh je jednoducho inšpirovaný tragédiou "Romeo And Juliet". Je to tu cítiť. Vďaka tomu je síce pravda, že romanca v príbhu veľmi pripomína obdobie starého romantizmu, kde romantika mala skôr na niečo poukázať, než že by sme to mali brať nejako vysoko vážne. Herecké výkony skvelé, chémia medzi našimi protagonistami funguje a film má svoje momenty, ktoré ma úprimne dostali aj celkom do smutnej nálady. Takže ak máte radi muzikály, myslím, že si prídete na svoje. Osobný highlight je pre mňa hudobné číslo "America", ktoré má fakt obrovskú dávku energie, no rovnako aj hudobná vsuvka na policajnej stanici "Gee, Officer Krupke" ma poriadne dostala. Plus tá energia a tá choreografia... klobúk dole. Som rád, že som film videl a rozhodne stálo za to si sadnúť v kine na tých 156 minút a užiť si to od začiatku do konca. Hodnotenie: A- ()

Rocky88 

všechny recenze uživatele

Tentokrát mi to kdákání nějak lezlo krkem. Na jedné straně plusy za Spielbergovu pevnou ruku a um a Kaminskiho kameru, na straně druhé vše ostatní - hudba otravná, herci nesympatičtí, dvě hodiny se absolutně nic neděje (jen další debilní love story). Pouze v posledních 20 minutách se dá říct, že se něco událo, ale opět natahovaně s trapným vytím. Musel jsem to dát na třikrát a už nikdy víc. ()

eileen 

všechny recenze uživatele

Je to dechberoucí podívaná! Miluju starou verzi a proto jsem se těšila na tuto novou a byla jsem ráda, že Spielgerg ji nechal zasazenou v tehdejší době, jelikož takováto linie příběhu by v dnešní době byla málo uvěřitelná a určitě by se muselo zase sahat po "moderních" zápletkách, které raději ani nebudu zmiňovat. Nevydržela jsem a musela si předem poslechnout soundtrack a ten mě ujistil, že nemůžu být zklamaná. Jak aranžmá, tak výběr hlavních představitelů a provedení všech skladeb je prostě perfektní a kdo tu píše, že ne, nerozumí hudbě. Za pomoci všech moderních technologií z tak již dokonalých skladeb vylezlo ještě víc a doslova berou za srdce. Bernstein by jásal a snad i jásá. Co se týče vizuální stránky, tam s filmem pochopitelně starší verze nemůže konkurovat, možnosti dnešní doby jsou nesrovnatelné a Spielberg to vše dokázal udržet na uzdě a vzdát poctu v 60. letech dokonalému dílu. Hlavní hrdinové jsou kouzelní, jak Tony, tak Maria, i Anita své party zazpívali nejen dokonale, ale s neskutečným citem pro Bernsteinovu hudbu. Navíc se pro své role snad narodili. Pokud bych měla jen malinko něco vytknout, bude to oproti staré verzi trošičku méně tance, ale ty taneční scény byly tak skvěle vystavěny, že na toto ráda zapomenu, jelikož celkově to vše působí neskutečně a 2 a 1/2 hodiny uteče jako voda. Role Valentiny v podání devadesátileté představitelky Anity z původní verze je jen třešničkou na dortu. Ano, je to vlastně pocta staré dobré West Side Story, kde se toho zase tak moc nezměnilo, ale přesto je to nové a je zatraceně dobře, že Spielberg to natočil, a že to natočil takto. Tento zázrak to natře všem dnešním Moulin Rouge, Chicago, natož pak zrůdnému La la landu. Jsem šťastná, že ještě dnes někdo natočil muzikál tak, jak má vypadat. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (12)

  • Kvůli pandemii COVID-19 byl film odložen ze 17. prosince 2020 na 10. prosince 2021. (ČSFD)

Související novinky

Duna a V rytmu srdce slaví oscarové vítězství

Duna a V rytmu srdce slaví oscarové vítězství

28.03.2022

Dnes v noci proběhl 94. ročník předávání Oscarů, tedy cen americké Akademie filmového umění a věd (AMPAS), a i letos se psala oscarová historie. Celý ceremoniál se odehrál v hollywoodském Dolby… (více)

Nominace na Oscara zveřejněny!

Nominace na Oscara zveřejněny!

08.02.2022

Jedna z nejvýraznějších hollywoodských ceremonií roku, tedy předávání prestižních Oscarů, se pomalu ale jistě blíží a dnes ve 14:18 místního času začal přímý přenos vyhlašování kompletních nominací… (více)

79. Zlaté glóby - výsledky

79. Zlaté glóby - výsledky

10.01.2022

Dnes v noci byly v kalifornském Los Angeles uděleny Asociací zahraničních novinářů v Hollywoodu (HFPA) Zlaté glóby za uplynulý rok 2021. Kvůli stále neutuchající kontroverzi kolem asociace a bojkotu… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno