Režie:
Kathryn BigelowKamera:
Amir MokriHudba:
Brad FiedelHrají:
Jamie Lee Curtis, Ron Silver, Clancy Brown, Elizabeth Peña, Louise Fletcher, Philip Bosco, Kevin Dunn, Richard Jenkins, Mike Starr, Tom Sizemore (více)Obsahy(1)
Megan je mladá absolventka newyorské policejní školy, která se už první den služby v manhattanském sboru ocitá v nebezpečné situaci. Zcela náhodou narazí na přepadení dragstoru a při zásahu zastřelí v sebeobraně ozbrojeného lupiče. Jeho zbraň se však během následujícího vyšetřování nenašla, a tak je Megan dočasně suspendována. Brzy nato je nalezen zastřelený muž v jehož těle najde policie kulku s Meganiným jménem. V té době se Megan seznámí s burzovním makléřem Eugenem Huntem, který byl mezi ohroženými lidmi během přepadení. Počáteční náklonnost však vystřídá zděšení, když zjistí, že to byl on, kdo se v supermarketu zmocnil ztracené pistole, a že právě její energický zásah v něm probudil skryté psychopatické sklony, které z něj udělaly masového vraha. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (77)
„Ja tomu hovorím unáhlená reakcia.“ Koncom 80. rokov bola Jamie Lee Curtis, dcéra Janet Leigh z Psycha a Tonyho Curtisa, hviezda prvej veľkosti. Mala povesť obľúbenej hororovej herečky (Halloweeny, Hmla, Hra na vraha), ktorá ale úspech zaznamenala aj mimo svojho žánru (komédie Výmena a Ryba zvaná Wanda). Modrá oceľ nikdy nebola ktovieako dobrým filmom, ale bez debaty ukážkovo patrí do jej „adrenalínovej“ časti Jamieinej filmografie, v ktorej Jamie stelesňuje obeť prenasledovanú stalkujúcim magorom. Ona sama je dobrá. Atraktívna a nakrátko ostrihaná sa predstavuje ako začínajúca policajtka, ktorá zastrelí ozbrojeného šialenca (Tom Sizemore), no jeho zbraň ukoristí jeden zo svedkov incidentu (Ron Silver) a časom začne "len tak" strieľať ľudí. A krok za krokom sa blížiť k platonicky milovanej policajtke, s ktorou rozohráva desivú hru na mačku a myš. Pokiaľ sa Modrá oceľ snažila zachytiť seriózny psychologický rozmer veci a súdi deravý súdny systém. Následne sa to však zvrtne, je to plné klišé, predvídateľných okamihov a na konci čakáte na koniec. Napriek tomu najchlapskejšia režisérka Hollywoodu natočila solídne kriminálne áčkarské béčko s pôsobivou atmosférou. Iné kusy s prenasledujúcim psychopatom ma ale bavili podstatne viac (Mys hrôzy, Úplne bezvetrie). V tých dobách sa objavilo na scéne veľa režisérov, ktorí americké ulice poňali ako smrteľne nebezpečné miesto s temer až apokalyptickou atmosférou (Vládca temnôt, Cobra, Warriors, Policajná akadémia 2). ()
Větší blábol jsem už dlouho neviděl. Takových nepravděpodobností, který se tu berou jako normální realita jsem už dlouho neviděl. Takových nereálností, takových klišé, takových berliček, deus ex (ne že by tam něco řešil, ale spíš jen dělá, aby se to hlavnímu záporákovi vydařilo, aby ho nikdo neobjevil celých 100 minut). Kathryn při natáčení tohohle filmu musela mít okno, nebo mlhu, nebo co to vlastně měla, protože si to jinak neumím vysvětlit. Nejde jen o to, že je tu spousta hovadin, on ani ten film není zábavnej. Vlastně ani není ani moc akční. Humor tu nenajdete ani lupou,nadsázku ani nic podobnýho taky ne. Tenhle krimithriller se bere až příliš vážně, přestože některé věci jsou spíš k smíchu (ale ne tomu dobrýmu smíchu). Už nikdy ho nechci vidět. ()
Film zcela potvrzuje pravidlo, že po Jamie Lee Curtis jdou jen samí vyšinutí mužští jedinci. No posuďte sami. Nejdřív to byl magor s maskou v ksichtě a s velkým nožem v ruce vyznavající svátek Halloween, pak to byl Otto, který neměl rád rybu Wandu, zato strašně rád čichal ke kozačkám Jamie Lee, no a nakonec nejvyšinutější z vyšinutých jistý Arnold Schwarzenegger, muž mnoha svalů a mála myšlenek, který Jamie Lee šeptal do ouška pravdivé lži. Ani Kathryn Bigelow neulehčila krásné Jamie život a hodila jí na hrb slušně výžívný hovado. Jenže Kathryn Bigelow to neulehčila ani nám, když nám hodila na obrazovky slušně výživnou hovadinu. Naštěstí to Kathryn fakt umí s atmosférou snad každého příběhu a i tady se povedla na výbornou. Záběry kamery dělaly z Modré oceli koukatelnou záležitost a navíc Jamie Lee to s pošukama fakt umí na jedničku. ()
70% Velmi podceňovaná záležitost a zjevně velmi osobní snímek pro Kathryn Bigelow. Jasně, je tu pár děr ve scénáři a finále, které má několik prodloužení a dohrávek by mohlo být kratší a údernější, ale budiž. Pro mě stále velmi dobré, skvěle nasnímané (vše dobře vylazené do modra) a výtečná Jamie Lee Curtis (možná ve své nejlepší roli). Mimochodem v postavě zvrhlého (vraždícího) yuppíka se zcela evidentě (a o dva roky později) shlédnul Brat Easton Ellis při psaní Amerického Psycha. ()
Rychle tasící policistka vs. revolverový fetišista z burzy, co vstupuje do děje jak Čáryfuk, k tomu zmatečná režie Kathryn Bigelow, do očí bijící logické lapsusy (závěrečných psychopatových 13 výstřelů bez nabití z .44 Magnum - na to by i počty Dirty Harryho byly krátké) a žádné detaily na prsa Jamie Lee Curtis. Alespoň, že potěšil krátký debut Toma Sizemorea, kterému při úvodním přepadení obchodu dával prodavač peníze z pokladny tak dlouho, že snad při tom ještě stihl udělat inventuru.. ()
Galerie (24)
Zajímavosti (5)
- Celosvětová premiéra filmu proběhla v lednu 1990 na filmovém festivalu Sundance. (ČSFD)
- Philip Bosco hraje otce policisty Jamie Lee Curtis. Ve skutečnosti je synem policisty Margareta Raymonda Theka Bosca. (ČSFD)
- Jeff Kober byl zvažován do role Eugena Hunta, ten však roli odmítl. (ČSFD)
Reklama