Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (139)

Agatha 

všechny recenze uživatele

Slušné zpracování, slušné obsazení atd., ale má to jedno velké ALE. Už nápad nadabovat ústřední postavu je blbost, ale budiž - u nás se to běžně dělá a téměř vždy to stojí za starou belu. A v tomto případě obzvlášť. Slovenští herci umí velice dobře mluvit česky, a i pan Labuda by to určitě zvládl - kdyby ovšem dostal šanci. Když už se ale rozhodli pro to ho nadabovat, tak to měli udělat pořádně a ne takhle školácky. Jediné slovo, které v tomto filmu vypustil Marián Labuda z pusy neznělo "živě", ale jako když dabuje jiný člověk ve zvukotěsném studiu - a tak nějak to asi bylo. Výsledný dojem kazí veškeré další snažení. Alepsoň pro mě. Stálo by za to udělat to znovu a pořádně. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Chceme-li přežít, musíme se vyrovnat se skutečností a najít si vlastní cestu." Zmapovat osud Emanuela Moravce bylo jistě žádoucí. Nejdůležitější asi bylo ukázat a srozumitelně vysvětlit přerod legionáře a masarykovce v kolaboranta největšího zrna. I po shlédnutí filmu si ovšem kladu otázku, co u Moravce hrálo větší roli. Zda to byla obyčejné obava o vlastní existenci resp. existenci své rodiny (nová žena, malé dítě) nebo zda šlo především o reakci na z jeho pohledu zjevnou nespravedlivost, když byl mnohými ostouzen coby Benešův spojenec, jímž se rozhodně být necítil. V tom prvním díle mi přitom místy přišlo, jako by se autoři snímku snažili alespoň část Moravcovy viny svést právě na prezidenta Beneše. A že měli tendenci Moravce možná až moc polidštit. Na druhou stranu i kdyby Benešova slova o tom, že je třeba přijmout "racionální řešení a přizpůsobit se" či kontext, v jakém měla být vyslovena, nebyly úplně autentické, celý film velmi zdařile ukazuje, v čem vlastně spočívala ona tragika Emanuela Moravce. Nejen, že vyzýval k přizpůsobení celý náš národ, ale sám byl v tomto směru opravdu velmi "důkladný". Tragický osud jeho dětí (zejména pak toho nejmladšího syna Pavlíka) je tak v tomto směru dosti silným mementem. Právě vyobrazení rodinného života Moravce přitom asi patří mezi to nejzajímavější z celého filmu. I když je zřejmé, že do filmu tyto scény dali autoři snímku hlavně proto, aby Moravec nepůsobil jen jako "ubožák bez páteře". Nejsem úplně historik, tak tento nečernobílý pohled na Moravcovu postavu hodnotím v zásadě kladně. K čemu ale určitě výhradu mám, je použití fiktivní postavy německého důstojníka Gretzkiho, který je v některých částech filmu je i poměrně významným hybatelem děje. Dialogy Gretzkeho s Moravcem mi většinou přišly tak trochu zbytečné a někdy i dosti jalové. Všechny ty "oslí můstky" ve scénáři si mohli podle mě jeho autoři odpustit. ()

Reklama

marhoul 

všechny recenze uživatele

Obsazení Mariána Labudy ml. chválím. Můj oblíbenec s perfektním hlasem (mám na mysli jeho originální hlas, ne tento nevydařený dabing) , je typem výrazného, svérázného herce, který si velkou příležitost zaslouží dávno. Moravce ztvárnil trefně, tato role se mu bude vyjímat ve filmografii a počítám, že ho posune k dalším kvalitním počinům. Viktor Preiss v roli Beneše? Nečekaný, ale vydařený tah. První díl měl švih, kvalitní scénář, pěknou kameru i hudbu, režijně zvládnuto, těším se na závěr. Druhý díl mi připadal slabší, přesto kvituji znázornění děsné doby, nacistického běsnění, Háchy jako figurky nad hrobem i pro Hitlera užitečného aktivního blba Moravce, který si jel svoje na sebe a byl až takovým přetrhdílem, že pro hitlerovu věc neváhal položit na oltář celou rodinu. Touha po moci je vždycky kříž, jen s nelibostí sleduji aktivity současné nacistické a fašitické vymaštěné verbeže, která vykazuje neustálé tendence se rozpínat a jejich slaboduché odbivovatele, bez řádného základního vzdělání, bych nahnala zpět do školnich lavic. Labuda ml. dobře, dabing průser, s tím by se vážně mělo přestat. Ozvučeno jako ze studny, nešvar českých televizních filmů posledních let vskutku nevkusný. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Tohle je precizní rozbor rozkladu zneuznaného člověka. Muže se zásadami, který byl ochoten pro svoji vlast zemřít. Muže s přesvědčením, že proti německému zlu je nutno bojovat. Pak přichází první obrovská rána, Moravec přichází nejen o možnost bojovat, ale velmi záhy je i nařčen z podpory Beneše. Stává se nepotřebným, pomalu i bez prostředků. A pak přichází spása v podobě nabídky, která se neodmítá. Nejen, že zabezpečí rodinu, ale také si někdo konečně povšimnul jeho mimořádných rétorických schopností. Čekala jsem jeden z mnoho válečných snímků, dostala jsem studii Moravcových pohnutek. Mám snad jedinou výtku, pokud již bylo nutné Labudu předabovat, nemusel to být zrovna Pavel Šrom, jehož hlas je tak profláknutý. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Naprosto bez invence, mechanicky odříkaná lekce z dějepisu, jejíž historická složka je jedno velké klišé (i skutečné příběhy se dají odvyprávět nápaditě, to není tenhle případ) s pateticky nablblými dialogy/monology a ten náhled do Moravcova soukromí je podán tak, že vás vlastně nezajímá. A ach ty problémy s PROPORCEMI herců a jejich posazení na place před kamerou. Labuda hraje středně vysokého plukovníka, přitom je velmi nízké postavy (to rozhodně není výtka, prostě fakt), takže ke slovu přicházejí stupínky a podstavce pro záběry herců stojících vedle sebe (Tom Cruise by mohl vyprávět). No, a tady to absolutně neohlídali. Dva příklady za všechny – když kamera zabírá celé postavy Vetchého a Labudy, třeba při chůzi, od chodidel po hlavy, druhý Labuda je zřetelně o půl hlavy menší. Ale když se kamera zabývá pouze snímáním těl od prsou nahoru, naopak vedle stojící Vetchý je o půl hlavy menší, nebo stejně vysoký jako Labuda. Stejné to je s Moravcovou bejvalkou. Její protagonistka je zřetelně o půl hlavy vyšší než Labuda, ale při dialogových scénách dvou hlav proti sobě herečka vzhlíží na svého manžela s dvaceticentimetrovým deficitem. Chápu, tohle je běžný kamerový postup u herců nižšího vzrůstu, stupínky se pro ně používají odnepaměti (zkuste si pustit staré hollywoodské bijáky z 50.let, kdy herečky jsou svým partnerům po ramena, i třeba u slavného prcka Humphreye Bogarta), ale tady to prostě chlapci a děvčata od pana Arichteva nezvládli, vypadá to směšně a v postprodukci už s tím holt nic neuděláte :o) ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • Nestává se často, aby herec v hlavní roli byl předabován. Tady se tvůrci rozhodli, že Slováka Mariána Labuda ml. v roli Moravce nechají mluvit hlasem dabéra Pavla Šroma. (sator)
  • Existuje více než osm verzí literárního scénáře. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • André Hennicke natáčel v České republice a s českými tvůrci vůbec poprvé. Přesvědčil ho především scénář a velké nasazení produkce. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)

Reklama

Reklama