Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (139)

sofiapetra 

všechny recenze uživatele

První díl byl lepší - možná proto, že tam byl plukovník Emanuel Moravec nejen ještě člověk, ale i obdivuhodný a statečný muž. Manželé Konášovi si ve scénáři dali záležet hlavně na vykreslení vztahů, přes které je - jak známo - každý příběh pochopitelnější a stravitelnější. Druhý díl už ale nebyla anatomie, ale masakrózní jízda bez brzd, ale co by se také po úpisu se ďáblovi dalo čekat jiného, že. Ze vzdělávacích důvodů je určitě dobře, že to vzniklo, o Moravcovi toho kromě faktu, že kolaboroval s nacisty, nikdo asi moc nevěděl. ()

Nach 

všechny recenze uživatele

Zjednodušený náhled na osobnost zrádce národa Československého. Nepříliš historicky věrný, když se tím začnete do hloubky zaobírat, navenek ale minimálně dostatečně ano (pro neznalce historie). Marián Labuda ml. navíc exceluje jak fyzicky, tak psychologicky. Trochu rušivý je dabing, ovšem za největší problém považuji přílišnou rozvláčnost a vykreslení Vlajky skoro jako obránců Českého národa. Byť šlo o nejhorší možnou stoku v naší společnosti s vlastní sítí špiclů a informátorů. Za to prostě musím strhnout jednu hvězdu. 65% ()

Reklama

ROBOTER 

všechny recenze uživatele

Moc autentické mi to nepřišlo. Když si poslechnete rozhlasové projevy Emanuela Moravce, čiší z něj úplně jiný dojem než z Labudy. Z toho mála, co vím o jeho třetí ženě Jolaně Emmerové (např. z knihy Jiřího Pernese "Až na dno zrady" a několika málo jiných zdrojů), jsem si udělal obrázek, že byla poněkud jiného ražení, nežli sentimentální skoromáma. Byla i udavačkou, ovšem nevím, zdali z donucení gestapa, Moravce, nebo z vlastní iniciativy. Jan Rys-Rozsévač je ve filmu vykreslen jako podlý hajzl. Z knihy "Vlajka" od psychologa Milana Nakonečného mi přišel jako docela lidský člověk, ačkoli to samozřejmě byl zarytý antisemita... ()

mosem 

všechny recenze uživatele

Jen u mála snímků v poslední době jsem zaznamenal tolik a tak rozdílných hodnocení. Ostatně, rozmanitost je zřejmá i v hodnocení na tomto webu. Osobně se necítím kvalifikovaný k tomu, abych dokázal hodnotit technickou stránku zpracování - kameru, hudbu, dabing.... Za mne tento film splňuje více/méně očekáváni. Není to film, který by byl dokumentem, nicméně historická hodnověrnost - včetně dialogů a textů Emanuela Moravce je dokládána v vyjádřeními historiků, což nelze než kladně ocenit - nejsem v případě minulosti a nedávno žijících postav příznivcem příliš velké autorské licence. Hlavní postava, představená Mariánem Labudou ml. byla vybrána z mého pohledu dobře. Postava je přesvědčivá, ale její provedení nedává jednoznačnou odpověď na otázku po důvodech Moravcova postoje.Existenční problémy do kterých se dostal? Uraženost po Benešově odvržení? Touha po uspokojení vlastní ješitnosti a vlastního ega? Možnost vyjevit své názory, které z jeho článků vyvěrají již od dob nástupu Hitlera k moci? Každý z těchto důvodů může být tím pravým. Možná je pravda tvořena jeho kompilátem Na rozdíl od postavy Moravce jsem však zvláštní nadšení nenašel na postavě Franka ani Háchy. Především Hácha na mne působí jako postava hypochondra, který své zdravotní obtíže jen předstírá. Nenacházím na něm ani stopu charismatu, které nepochybně v té době ještě měl, byť byl zdravotně indisponován. Přesvědčivě na mne nepůsobila ani poslední manželka Moravce - nedovedu si představit, že člověk jeho živelnosti, ambici a ješitnosti by dokázal s takovým typem ženy žít. Nepochybuji, že jisté kouzlo skutečná manželka mít musela - autoři je však nepředstavili, naopak ukazují nám možná hodnou, ale zcela prostou ženu, která nemá vlastní názor, vlastní myšlení. Mám pochybnosti, že takový typ by Moravcovi vyhovoval. Nicméně, film přispěl k tomu, že divák v mnoha případech bude chtít o kontroverzní postavě Moravce vědět víc a bude si další informace dohledávat. A za to jistě patří tvůrcům dík. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Súhlasím s názorom Enšpígla. Chcelo by to prerobiť, dať tomu väčšiu váhu, lebo osoba Moravca si zaslúži silnejší záber. Taktiež však treba totálne dementovať "exkluzívny" názor exclusiva, ktorý extrémnym spôsobom nevníma a nechápe. Tento snímok v žiadnom prípade neospravedlňuje fašizmus. Ja stále opakujem, podaktorí by sa nemali vyjadrovať, lebo čo dostanú z huby, je len akýmsi mlením papule, bez použitia mozgu. Toto je životopisný počin premotivovaného farizeja a pokrytca, ktorý potom, ako ho nedokázali akceptovať či vyslovene doceniť v rade prívržencov, otočil sa chrbtom, aby ideologicky podporoval protistranu len preto, lebo falošne prepadol pocitu, že je výnimočným jedincom. "Netreba ho" nijak mimoriadne, negatívne vnímať, lebo bez ohľadu nato či si to uvedomujete, alebo nie, takýchto zmrdov je aktuálne v armáde, policajnom zbore či samotnej politike viac než dosť, pričom rozhodujú práve teraz O VAŠOM OSUDE, i keď im ide čisto len a len o svoj blahobyt. Prakticky rovnako, ako tomu Moravcovi, ktorý postavil vlastné EGO, nad všetko ostatné. A teda aj morálku, aj zásady, pričom ho to následne všetko dobehlo. Karma je proste krásna vec. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • Když se Igor Moravec (Filip Březina) vrátí na oslavu domů v německé uniformě, má pistoli Parabelum (Luger). (Winster)
  • Pro film se nechali kolorovat archivy obsazení Československa z března 1939 a tryzna za R. Heydricha z roku 1942, žádné jiné barevné archivy Protektorátu doposud nebyly vyrobeny. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • Projekt se připravoval více než čtyři roky. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)

Reklama

Reklama