Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (139)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Silné tri hviezdy vymením za štyri, keďže sa tu objavilo stádo odpaďákov, ktorí rozumejú histórii ako hus pivu alebo si toho piva príliš veľa hrkli. O žiadne prepisovanie histórie ani ospravedlňovanie fašizmu sa tu nejedná, ako to napísal užívateľ exclusive, pravdepodobne exkluzívny nedouk s tendenciou vidieť veci len čierno-bielo. Moravcova rola mohla byť samozrejme, rozpracovaná ešte detailnejšie, ale na to sú dokumenty, toto na TV film stačí. Labuda sa zhostil svojej úlohy na výbornú, na druhej strane nepáčila sa mi herecky len jedna osoba - Dana Droppová, ktorej výstupy hraničili s hystériou. ()

Inozuka 

všechny recenze uživatele

Odpověď na otázku, proč se největším československým zrádcem (dělí se o první místo s Karlem Čurdou) stal právě Moravec, od kterého to nikdo nečekal, jsem se úplně nedozvěděl. Anatomie se dle mého úplně nekonala, ač naznačeno bylo mnoho. Celkově mi ale film přišel takový roztěkaný, bez znalostí reálií možná i nesrozumitelný. Pochvala za dobrý casting (snad kromě pana Kňažka jako Háchy), výpravu a exteriéry. Naopak dabing pana Labudy se moc nepovedl a nějak mu nešel do huby. Po nějaké době jsem si zvykl, ale chvilku mi to trvalo ... Celkově tedy slušný průměr s dobrým tématem a velkými, bohužel nenaplněnými ambicemi. ()

Reklama

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Súhlasím s názorom Enšpígla. Chcelo by to prerobiť, dať tomu väčšiu váhu, lebo osoba Moravca si zaslúži silnejší záber. Taktiež však treba totálne dementovať "exkluzívny" názor exclusiva, ktorý extrémnym spôsobom nevníma a nechápe. Tento snímok v žiadnom prípade neospravedlňuje fašizmus. Ja stále opakujem, podaktorí by sa nemali vyjadrovať, lebo čo dostanú z huby, je len akýmsi mlením papule, bez použitia mozgu. Toto je životopisný počin premotivovaného farizeja a pokrytca, ktorý potom, ako ho nedokázali akceptovať či vyslovene doceniť v rade prívržencov, otočil sa chrbtom, aby ideologicky podporoval protistranu len preto, lebo falošne prepadol pocitu, že je výnimočným jedincom. "Netreba ho" nijak mimoriadne, negatívne vnímať, lebo bez ohľadu nato či si to uvedomujete, alebo nie, takýchto zmrdov je aktuálne v armáde, policajnom zbore či samotnej politike viac než dosť, pričom rozhodujú práve teraz O VAŠOM OSUDE, i keď im ide čisto len a len o svoj blahobyt. Prakticky rovnako, ako tomu Moravcovi, ktorý postavil vlastné EGO, nad všetko ostatné. A teda aj morálku, aj zásady, pričom ho to následne všetko dobehlo. Karma je proste krásna vec. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Už po prvním dílu bylo jasné, že nemá cenu koukat na zbytek, ale stejně jsem se jím pronudil. Historický film si říká Anatomie zrady, a přesto jeho hlavní hrdina otočí jako lusknutím prstu beze stopy dramatu po rozhovoru s jednou z fiktivních postav. Kameraman měl za úkol prodat všechnu výpravu a kostýmy, hudba měla tvořit emoce a herci chodit od značky ke značce. Střih většinou fungoval, i když některé montáže byly k smíchu. Dobové záběry se postupem času staly nejzajímavějšími částmi tohoto zbytečného díla. Scénář i režie pod průměrem ČT. Škoda času. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Chceme-li přežít, musíme se vyrovnat se skutečností a najít si vlastní cestu." Zmapovat osud Emanuela Moravce bylo jistě žádoucí. Nejdůležitější asi bylo ukázat a srozumitelně vysvětlit přerod legionáře a masarykovce v kolaboranta největšího zrna. I po shlédnutí filmu si ovšem kladu otázku, co u Moravce hrálo větší roli. Zda to byla obyčejné obava o vlastní existenci resp. existenci své rodiny (nová žena, malé dítě) nebo zda šlo především o reakci na z jeho pohledu zjevnou nespravedlivost, když byl mnohými ostouzen coby Benešův spojenec, jímž se rozhodně být necítil. V tom prvním díle mi přitom místy přišlo, jako by se autoři snímku snažili alespoň část Moravcovy viny svést právě na prezidenta Beneše. A že měli tendenci Moravce možná až moc polidštit. Na druhou stranu i kdyby Benešova slova o tom, že je třeba přijmout "racionální řešení a přizpůsobit se" či kontext, v jakém měla být vyslovena, nebyly úplně autentické, celý film velmi zdařile ukazuje, v čem vlastně spočívala ona tragika Emanuela Moravce. Nejen, že vyzýval k přizpůsobení celý náš národ, ale sám byl v tomto směru opravdu velmi "důkladný". Tragický osud jeho dětí (zejména pak toho nejmladšího syna Pavlíka) je tak v tomto směru dosti silným mementem. Právě vyobrazení rodinného života Moravce přitom asi patří mezi to nejzajímavější z celého filmu. I když je zřejmé, že do filmu tyto scény dali autoři snímku hlavně proto, aby Moravec nepůsobil jen jako "ubožák bez páteře". Nejsem úplně historik, tak tento nečernobílý pohled na Moravcovu postavu hodnotím v zásadě kladně. K čemu ale určitě výhradu mám, je použití fiktivní postavy německého důstojníka Gretzkiho, který je v některých částech filmu je i poměrně významným hybatelem děje. Dialogy Gretzkeho s Moravcem mi většinou přišly tak trochu zbytečné a někdy i dosti jalové. Všechny ty "oslí můstky" ve scénáři si mohli podle mě jeho autoři odpustit. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • Projekt se připravoval více než čtyři roky. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • Ve scénách odehrávajících se před mnichovskými událostmi, během nich nebo při invazi do Československa, mají automobily poznávací značky protektorátního vzoru, které ale byly zavedeny až na podzim 1939. (Martin_L)
  • Roli Emila Háchy měl hrát původně Stanislav Zindulka, který se bohužel natáčení nedožil. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)

Reklama

Reklama