poster

Mirka a Kuba (E01) (epizoda)

  • Česko

    Manželské etudy: Nová generace

  • anglický

    Marriage Stories: The New Generation

Dokumentární

Česko, 2019, 1 h 31 min

Scénář:

Hana Třeštíková

Kamera:

David Cysař

Producenti:

Hana Třeštíková

Střih:

Jakub Hejna
(další profese)

Komentáře uživatelů k epizodě (37)

  • Matty
    ****

    Vypadá to, že největším problémem dnešních vztahů je netrpělivost (namísto společného hledání řešení útěk), infantilita mužů (hrajících počítačové hry a prchajících ze vztahu, když je na ně naložena větší zodpovědnost) a nejisté finanční zázemí. Jakub se obtížně vypořádává s tlakem na to, že by měl živit rodinu, což se mu nedaří. Také Mirka má obavy, že by se vztah mohl rozpadnout kvůli finančním problémům. Zprvu šťastný pár kvůli potížím se splácením hypotéky propadá depresím. Aby uživil rodinu, přivydělává si Jakub v dělnických profesích, pohrdavě se označuje za sociálně slabého „pankáče na podpoře“ a ztrácí veškerou sebeúctu, ambice i chuť do života (od aktivity přechází k totální pasivitě). Jakub oproti Mirce na jednu stranu více prosazuje vlastní osobnost a partnerku zjevně vnímá jako toho, kdo by se měl přizpůsobit muži, ale současně se chová méně zodpovědně a působí méně dospěle. Ani dvě děti jej výrazněji nezměnily. Zdrojem konfliktů je tak rovněž skutečnost, že žena se od doby prvního seznámení posunula, zatímco muž se stále chová jako čerstvý dvacátník - hraje si s kamarády na vojáky a občas se hrozně ztříská na něčí svatbě. Později je okolnostmi pouze donucen vyměnit jízdu ve skutečném obrněném transportéru za řízení tanku na počítači. ___ Třeštíková dynamizuje vyprávění uplatňováním týchž vyprávěcích vzorců (paralelní stříhání mezi oběma manželi na různých místech, při odlišných činnostech) a udržuje naši pozornost zaměřením na několik navracejících se motivů (peníze, hledání kompromisu, výchova). Oproti své matce se do filmu nesnaží vpašovat velké dějiny. Vysvětlením může být nezájem Mirky a Jakuba o politiku a společenské dění, jejich přílišné zaujetí soukromými dramaty, stejně jako fakt, že žijeme v postideologické době bez velkých příběhů. Přesto nabízí dost výmluvný fragment životního příběhu, který je v lecčem příznačný pro dnešní společnost zadlužených mileniálů na antidepresivech, pro něž je příliš velké množství možností spíše paralyzující než osvobozující. Už po jejím prvním filmu není pochyb, že má srovnatelný pozorovací talent a schopnost vystihnout určující motivy něčího života jako její matka. Z Nové generace si tak můžeme odnést poučení, že budoucnost českého časosběrného dokumentu je mnohem nadějnější než budoucnost moderních vztahů. 75%(14.3.2019)

  • Marigold
    ***

    Lehce nadprůměrná televizní epizoda Etud, u které bych opravdu uvítal vývoj metody nad rámec "jsem trpělivá a pravidelně se ptám, jak se daří". V téhle podobě lze totiž lehce namítnout, že Hana Třeštíková opakuje jen povrchní pozorování těch průměrnějších epizod své matky. Naštěstí protagonisté jsou dobře vybraní, jejich problémy jsou velmi aktuální (opravdu by je ale nestálo za to přinejmenším uvedením roku jasněji kontextualizovat?) a hlavně dokumentují hlavní sílu časosběrné metody - zachycení psychických proměn a dynamiky vztahu. V tomhle ohledu generační proměna před i za kamerou dopadla dobře.(24.3.2019)

  • tron
    ****

    Hana Třeštíková pokračuje v neuveriteľnej ceste svojej mamy a vrhla sa na vlastné Manželské etudy. Je to formát, ktorý dlhodobo zbožňujem a zakaždým sa teším na nové diely a pokračovania, hoci nie všetky v minulosti boli vynikajúce (ale dosť závisí aj od toho, o ktorom páre pojednávali, nie všetky sa s pribúdajúcimi desaťročiami proste ukázali byť vďačnými a dostatočne zaujímavými, aj keď nepochybujem o tom, že pre Helenu Třeštíkovú také sú všetky, ale pre mňa ako pre diváka nie). No a teraz tu máme jej dcéru a jej vlastnú sériu časozberných párových dokumentov. Aká je? Neviem, či je to dobre, alebo zle, ale plus mínus rovnaká, ako u jej mamy. Ale je to skôr dobre, než zle – mne sa proste tento formát páči a baví ma.(30.11.2019)

  • NinadeL
    ***

    Příliš mnoho nezodpovězených otázek, příliš mnoho pouhého naznačovaní reality. V této podobě nemáme dost informací na to, abychom mohli hodnotit. Zpráva o manželství jde jen po povrchu a to si myslím, že je největší škoda. Mladá rodina přichází z města na vesnici, nikde žádné jistoty, brzy mají dvě děti, ale prostě musí mít velký dům před rekonstrukcí, obrovskou zahradu, zvířat nepočítaně... A na konci jen hořce konstatují, že to nevyšlo. Nejvíc mne mrzela Mirčina prohlášení o konzervatismu, že je proti střídavé péči a proti dvěma tatínkům... Očividně jen lidé jako ona mají právo selhat.(5.4.2019)

  • Vančura
    ****

    Prvních pár minut mě to moc nebralo, přišlo mi to strašně banální a sám sebe jsem se ptal, proč bych měl koukat na život nějakých dvou nesympatických individuí, s kterými se osobně neznám. Ale! Pak mě to náhle velice rychle vtáhlo do sebe a nepustilo až do konce, který mě hodně zasáhnul. V tom filmu je podle mě snad všechno, co trápí určitou vrstvu české společnosti, a v tomto ohledu měla Třeštíková jr. podle mě velice šťastnou ruku při výběru protagonistů pro svůj film. Nebylo mi u toho vůbec do smíchu, ten závěr je fakt těžká depka, a ještě k tomu mě to štvalo tím, že spoustu otázek kolem obou partnerů ponechá film nezodpovězených. Mimochodem nechápu ten trend posledních let posílat podobnou dokumentární produkci do kinodistribuce, mně osobně to přišlo jako vyloženě televizní věc, na kterou se fronty v kinech určitě stát nebudou. Každopádně ale Třeštíková sr. má podle mě velice důstojného nástupce.(15.3.2019)

  • Slarque
    ***

    Hana Třeštíková navazuje na práci své matky Heleny, ale zachovává původní metodu tak doslovně, až mám dojem, že bych možná vlastní autorský vklad uvítal. Jinak tohle přesně je projekt, který dává větší smysl v seriálové podobě, ze které už se dají vyvozovat nějaké závěry o celé generaci. Tohle je jen takový seriálový pilotní díl se sympatickou dvojicí protagonistů, která se pere s vlastním vztahem, očekáváními, ambicemi, dětmi a hypotékou. Uvidím, co bude dál...(30.11.2019)

  • Anderton
    ***

    Tak tímto dvom budete držať palce, ale tak nejak už od začiatku máte dojem, že to dlhodobo fungovať nebude. A že problémom bude anarchistický Jakub. Ten je ale pre mňa trochu záhadou. Najprv má super prácu, na ktorú sa bohvie prečo vykašle a začne vymýšľať nejaký nový projekt. Hádajte, ako to bude pokračovať.Pritom ide o šikovného chlapa, čo nemá problém s manuálnou prácou a ako vidno, vie, respektéve vedel to aj na poli finančného poradenstva. Ak chcete, môžete brať tento príbeh ako vhodne zvolenú vzorku dnešného spôsobu fungovania manželstiev, alebo to môžete brať ako čisto individuálny prípad. Samozrejme niektoré súčasné problémové trendy tu vypozorujeme, napriek tomu som optimista a myslím si, že nie každý pár je odsúdený na ten istý, často sa opakujúci vzorec priebehu vzťahu.(27.11.2019)

  • Marze
    ****

    Také jsem jako druhý obor studoval podobně jako Mirka sociální práci. Mirka svůj vstupní filtr na muže popsala jednoduše. Technařskou kulturu znám z mnoha technoakcí dobře včetně blízkého vztahu, ale není to moje subkultura. Dokument ve mě vyvolával mnoho nezodpovědených otázek. Dvě třecí plochy : peníze, práce. Dědictví zřejmě padlo na rekonstrukci domu na venkově, ale později jak to že kombinace platu a sociálních dávek rodině nestačila? Ze by hospody a alkoholismus či drahá marihuana? Kuba tedy byl hodně pracovitý doma, ale v zaměstnání ne? Oba hodně věcí před kamerou tají. Celý dokument je jinak zajímavý z hlediska geniální knihy ještě geniálnějšího psychologa Jeronýma Klimeše Partneři a rozchody, která popisuje šest fází rozchodu. V závěru dokumentu je viditelná fáze kdy iniciátor rozchodu již uvažoval o zpáteččce, ale iniciativu převzal druhý. V úplném závěru by mohla platit věta "už nemá rád stejně staré ženy, tvrdí, že je vedle nich starý".Ale nevěra je nejhorší pocit, jaký prý lze zažít a závěr má opravdu katarzi.(1.4.2020)

  • sator
    *****

    Zajímavý dokument úžasný pár... Barák, děti, hospodářství oba do práce ...Vždy je velká odvaha pustit si kameru do bytu, zvlášť když se nedaří, takže díky...🌞(28.11.2019)

  • Autogram
    ****

    Jazda na tanku, aj to môže byť to, čo spája mladý pár, a u Třeštíkovej to nie je prvý takýto pár. Veľká láska dostáva trhliny finančnými problémami v dome, ktorý je taký veľký, že by sa za neho nehanbil ani Donald Trump, plus hospodárstvo s farmou ako vo westerne. Mužská nezodpovednosť by mohol byť podtitul tohto filmu, za všetko hovorí len to, že štyridsaťročný chlap nedokáže ráno vstať do práce, lebo cez noc hraje tanky. Mladá Třeštíková odviedla dobrú prácu, mala k dispozícii dostatočne otvorený pár, len mi chýbalo, že nebola s kamerou pri žiadnej dôležitej situácii a všetko muselo byt iba prerozprávané. –––– Budeš rodit děti do tý doby, než to bude kluk.(28.11.2019)

  • Luciášek
    ****

    Další velmi pěkný vztah, který zničily peníze a mužská slabost.(10.7.2019)

  • husokachna
    ****

    Standardně se na tenhle typ filmů nedívám, nejsem tudíž cílovka. Ale i přes donucení jsem si tuhle etudu užil. A ačkoliv jsem trochu váhal nad hodnocením a pořád si říkal, že mi tam něco chybí, musím uznat, že mi eskapády téhle dvojice rezonují v hlavě a musím nad jejich společným životem přemýšlet. A nacházet se v něm a konfrontovat. A tak, i díky hlavním etudářům, kdy hlavní Mirka je inteligentní a dokáže smysluplně mluvit o svých problémech a snažit se je pojmenovat a hlavní Kuba je snad dokonalej prototyp chlapa (se všemi pády, plusy i mínusy, že by to takhle snad ani scénář nenapsal), si může člověk popřemýšlet nad sebou a svým vztahem. A tak, i když mám nějaké výhrady a štve mě, že na závěr "sběru" jim Kuba trochu utekl (což se mu nedivím), musím uznat, že dobrý a že to není vůbec špatná terapie.(28.11.2019)

  • Brtniik
    ****

    Fakt špičkový vhled do mužského a ženského světa, až z toho mrazí. Že jsme kluci doživotně hraví, to je fakt, ergo kladívko, musí se s tím počítat. Zároveň máme v genech postarat se o rodinu. Jen nesnášíme tlak a stačí málo – třeba jen bezpodmínečné vytržení z činnosti, byť by to bylo čištění senkruvny... To nám dělá stres a ten máme zakódováno řešit kyjem anebo útěkem. Ač drsňáci, v tomto rozpoložení nás zaručeně přemůže jakákoli křehotinka, která pohladí a tvrdí, že chápe... ---- Klučina se mi moc líbil i přes jeho podivnou původní profesi. Víme jak děsivá je u nás rozvodovost. Buď jsme zde v Čechách, v rámci lidstva, specifická odnož, která není monogamní, anebo nám krutě schází oběživo - náš hrdina do společenství vrazil dědictví a bylo to málo (i u partnerky) a barák byl vymazlený, jaký vídáme třeba u umělců... Že by oni, vzhledem k nákladům na život v CZ, byli ohodnocení přiměřeně? ---- Včera politikové o5 zvedli minimální mzdu, co také pohnout se mzdami? Já např. jsem desátým rokem nastejno. A to někteří volají po Euru... To by se už raději nikdo ani neženil. ---- Vidět to znovu asi nee – jest to horor.(28.11.2019)

  • prezdivaka
    **

    Bohužel ten talent maminky tam není. Je to jako fotky Sáry Saudkové. Nepomáhá ani rozpačitá a málo nápaditá a kreativní kamera. Tam, kde by to měl podpořit nebo zachránit střih, nastupuje stereotyp.(3.12.2019)

  • eromar
    **

    40%(2.4.2019)

  • GudMen
    ***

    Více než kdykoliv předtím cítím, jak nedostatečná je metoda Třeštíkových, kdy sestřih několika let de facto sestává z návštěv a otázek, jak se daří a co se změnilo od minula, což mimo jiné ústí v neochotu protagonistů zcela se otevřít. Zároveň si uvědomuji, jak obtížné by bylo pokusit se zajít hlouběji. Rozhodně bychom se pak nemohli těšit na celou televizní sérii čítající několik párů. I tak Hana Třeštíková přináší další inspirativní vhled do teorie manželství. Neodvážil bych se ovšem z hodiny a půl materiálu vyvozovat jednoduché závěry o aktérech, nedejbože o celé společnosti, jak tu někteří činí. Jen bych jim moc přál, aby byli šťastní.(1.4.2019)

  • gemi
    ****

    Slušný díl s nezodpovědným a bordelářským chlapem, který je na jednu stranu docela manuálně zručný, na tu druhou se mu ale nechce moc dělat. Žádné extra drama, prostě taková normální pankáčská rodinka.(2.12.2019)

  • BigBang
    *****

    Neuvěřitelný příběh. I nová série je tím nejlepším, co česká kinematografie vytvořila; neznám jiné audiovizuální dílo, které vypráví tolik o manželství a životě vůbec. Největší síla a unikátnost tohoto uměleckého díla je, že názorně ukazuje, jak nás řídí nevědomá složka mysli a jak slaboučká je naopak vrstva vědomá: protagonisté (nejen tento pár, týká se to všech) vypouštějí z úst slova, jakoby něco řeší a rozhodují, fakticky však jednají jinak, slova jsou jen maskování a ozdobné peří. Vidíme dobře právě na Mirce a Kubovi, lidech z techno scény, že naše zdánlivá přesvědčení jsou jen prchavé pózy. Nakonec v manželství se projeví, že hrajeme znovu pra-příběhy, ovládají nás pra-síly a jsme nakonec všichni konfrontováni s hlubokými požadavky mužské a ženské role, kterým se nedá utéct a které smetou rychle všechny módní floskule. Jinak tedy protagonistka Mirka je moc a moc krásná holka, ale bohužel taky moc a moc šílená. Protagonista Kuba své mužské roli nedostál, evidentně bylo mimo kameru ve hře něco, co mu podrazilo osobnost. Uragánu ženského živlu Mirky by se mohl postavit (a ideálně dát hranice a zkrotit) jen výjimečný muž, Kuba možná potenciál měl, ale nemá disciplínu na to, aby podržel svět kolem sebe, naopak ho ještě táhne ke dnu.(4.12.2019)

  • Psycho.R
    ****

    Manželské etudy paní Heleny Třeštíkové pokládám za její nejslabší projekt, leč je svojí velikostí a to zkoumání lidských vztahů na poli 35 let neskutečně jedinečný. Snad pouze prvotní projekty, tehdy ještě na černobílém filmu jsou zajímavé, ale spíše z hlediska retrospektivy - proč se lidi brali, jak odlišní lidé se brali, zakořeněné stereotypy z hlediska rozdělení pohlaví, to co pokládali oba v páru za podstatné pro vztah a v neposlední řadě sledování vybavení domácností, které tehdy bývalo téměř shodné. Dcera paní Třeštíkové je milá žena, vlastně svojí maminku nezapře, nedávno jsem jí poslouchal na Radiožurnálu. Pokusila se jít ve šlépějích naší nejlepší dokumentaristky a musím říct, že jí to vyšlo. Už jen kvůli tomu, že porevoluční děti vnímají vztahy i své potřeby a empatii o dost jinak, než předchozí generace. Můžeme tu sledovat naprostou odlišnost ve věcech, které jsem výše jmenoval u prvních Etud. Film mi přišel fajn, ale bojím se, že právě tato dvojice byla určena k celovečernímu zpracování právě kvůli své výrazné odlišnosti. To je, samozřejmě logické, ale tím pádem budou následující páry slabší. Uvidím po shlédnutí televizního cyklu a přeji Haně, aby jí to šlapalo a šla po stejně ambiciozních tématech jako její maminka.(8.12.2019)

  • Berry0153
    ****

    Tak tohle byl pro mě zatím nejemotivnější díl manželských etud, ze kterého mám docela úzkost. Je to hlavně tím, že ve "starých" Manželských etudách ta tehdejší doba (ve které jsem ani nebyla na světě) na mě působila takovým těžko uvěřitelným dojmem. Zkrátka mladí manželé měli tehdy úplně jiné starosti než mají ti dnešní. Jako třeba právě Mirka a Kuba. A nevím proč, nemůžu se zbavit dojmu, že ten tlak je v dnešní době daleko větší. Že v té minulé době existovaly aspoň nějaké sociální jistoty. A to vážně nemám k politickému ideálu socialismu žádné zvláštní sympatie. Jenom si člověk uvědomí, že to jak se teď hodně diskutuje a srovnává a ptá se lidí, jestli je jim po 89. líp, že to nebude zas tak černobílé, že tehdy bylo všechno špatně a dnes je ve všem líp. Závěr dokumentu působí trochu jednostranně. Mrzí mě, že se v něm nevyjádřil k aktuální situaci i Kuba. Nelze totiž říct, že za to mohl jenom on nebo jenom ona. Ta chyba byla v obou. Nekomunikovali spolu. Chvilku to vypadalo, že to pochopili a že to napraví! Tak jsem velmi zvědavá na pokračování. Co se týče režijního umu, tak jsem asi čekala něco originálního, jímž své dílo Hana Třeštíková oproti své matce Heleně Třeštíkové obzvláštní. To se nestalo a proto nelze dát plný počet bodů. Nicméně díky za tento časosběr. Minimálně mi dal to, že nechci svého muže takto dusit a doufám, že se mi mé předsevzetí vydaří (máme mimochodem půl roku po svatbě, dokončujeme rekonstrukci domu a každým dnem se nám narodí děťátko), takže téma víc než aktuální a osobní. 75%(27.11.2019)

<< předchozí 1 2