Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh z pera bývalého mukla Jiřího Stránského a dnešního předsedy PEN-klubu je situován do 50. let a uranového lágru politických věznů na Příbramsku, kam po pádu stalinského kultu přichází na konci roku 1958 coby vězeň bývalý náčelník Hlavní správy nápravných zařízení plukovník Dobrý. Téma soužití bývalého hlavního "bachaře" a politických vězňů v bolševickém koncentráku posloužilo tvůrcům k nadčasové úvaze o možnosti (či nemožnosti) odpuštění a smyslu spravedlnosti. Snímek bohužel nesplnil očekávání - především pro svou syžetovou řídkost a nedostatečné vyklenutí dramatického oblouku včetně přirozené gradace příběhu. Příjemné jsou naopak kamera a herecké obsazení, tvořené doslova plejádou špičkových českých herců. Představitel jedné z hlavních rolí - Jiří Schmitzer byl roku 1997 oceněn Českým lvem. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (154)

horovska 

všechny recenze uživatele

Skvělý Schmitzer v drsném snímku z uranového lágru pro politické vězně. Atmosféra mezi vězni je zcela odlišná od jakékoliv jiné kriminální "sebranky", ne kterou jsme zvyklí z jiných podobných filmů. Jsou to často vzdělaní a inteligentní lidé, lidé s morálními zásadami. To je snad to jediné, co toto činí peklo přijatelným. A najednou se mezi tyto lidi dostane ten, kdo tam velkou část z nich dostal, na kdo jim všem nelidskými předpisy udělal z výkonu trestu krutý boj o přežití. Nejsilnější moment celého filmu pro mne je chvíle, kdy se pokouší plukovník pochopit motivy vězně Svobody, který ho chrání před spravedlivým hněvem ostatních vězňů. Silné momenty a famózní Jiří Schmitzer. Neprávem zapadlý film, kterému by slušel výlet po světových filmových festivalech. ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Předzvěst tvůrčí senility. Vážný námět, scénáristicky a režijně zpracovaný sklepáckým způsobem, který kouzlem nechtěného humoru překonává ten chtěný z Černých baronů. Co se od Stránského ve filmové podobě někdy povedlo ? Kromě skvělého Schmitzera hromada výkonů, zapomenutím vysvobozující jejich představitele, nejvypjatější scény jsou zpracovány lajdácky. Pokud se herectví v obsazením skromnějších scénách usadí, mění se tempo k nudnosti. Stivín se jako příliš často s příběhem (když styl filmu schází) míjí, Šlapetova kamera je nevyužitá a zde zcela zaměnitelná. 2-3* ()

Reklama

carl.oesch 

všechny recenze uživatele

Byl jsem zvědavý na film, který měl potenciál třeba Tmavomodrého světa. Ale přes skvělé herecké výkony, dobře vykreslenou atmosféru i třeba famózní využití Beethovenovy 7. symfonie tomu chybělo to úplně základní - příběh s gradací a především důveryhodnost. Stránského popis děsivých padesátých let je didaktický (podobné je to i s nekonečným seriálem o "Maděrovi) a člověk si uvědomuje, jak nesmírně složité je napsat (protože každý film je takový, jaký scénář) příběh s uvěřitelnými osobami a jejich vývojem. Snad za nejhloupější pokládám ony titulky, které označují "mukly" a snaží se dokumentárnost, která tady nemá místo. Krátká sekvence z filmu Žert (Ludvík Jahn u PTP) je emočně mnohem silnější, než celý tenhle příběh, jenže v onom žertu je to jenom epizoda. Film končí stejně podivně, jako třeba vizuelně a herecky skoro dokonalý Ve stínu, natočený mnohem později a když to porovnám třeba s jinými filmy (Kawasakiho růže nebo německý Životy těch druhých - porovnání z důvodu zachycení irčitých mezních situací z doby komunistické totality) tenhle film se prostě nepovedl, stejně jako za mnoho nestál ani ona Zdivočelá země. Škoda. Nějak se se těm našim umělcům až na vyjímky nepodařilo se s dobou dostatečně prvadivě a přitom atraktivně v tom dobrém slova smyslu vyrovnat. Přitom Stránského Balada o pilotovi je podobně mdlá, jako tohle...k tomu, aby vznikl silný a pravdivý film prostě není potřeba takhle tlačit na pilu, vznikne pak cosi jako antipadesátková agitka. Bohužel. ()

calculus 

všechny recenze uživatele

Jiří Schmitzer byl skvělý, hodně reálná byla i ta zima a pak ... myslím že dlouho nikdo. Líbil se mi ještě Leoš Suchařípa v roli táborového lapiducha. Mnohá obsazení mi typově neseděla vůbec. Krampol a politický vězeň, aha haha... V reálu ale opravdu silná káva; velezrada, špionáž, velezrada, špionáž, velezrada, špionáž ..., posraná doba. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ťažko povedať, prečo Bumerang nedostal a stále nedostáva toľko pozornosti, koľko by si zaslúžil. Možno je to aj preto, že v Českej republike a nakoniec aj v tej našej radšej sledujeme z obdobia socializmu "hřejivé komedie". Bumerang sa nesnaží ísť takpovediac od začiatku na plné obrátky, napriek tomu si vychutnávame temnú atmosféru lágru a v záverečnej tretine sa dostávame aj k fáraniu a tam je už tá atmosféra aj dramatická zložka poriadne hustá. Celý film si viac menej kradne pre seba Schmitzer, ale nesklamali ani ostatní, potešila ma aj menšia úloha Mira Nogu. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (10)

  • Scény z jáchymovských dolů byly natáčeny v Rudných dolech Měděnec. (Frontie)
  • Vodca "čierneho komanda" Franta Ježek (Jiří Krampol) hovorí, že do lágru má ako nový väzeň z Leopoldova prísť aj Artur London. Film sa však odohráva v roku 1958 a London bol už v roku 1956 dávno prepustený z väzenia a rehabilitovaný. (Jello Biafra)
  • Ceny: Český lev za mužský herecký výkon (J. Schmitzer); Trilobit '97 za herecký výkon (J. Schmitzer); MTF Monte Carlo 1997: Stříbrná nymfa za režii, Cena Mezinárodní katolické organizace pro rozhlas a televizi Stříbrná holubice. [LFŠ 2010] (Krouťák)

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Reklama

Reklama