Režie:
Martin ScorseseScénář:
Paul SchraderKamera:
Robert RichardsonHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Nicolas Cage, Patricia Arquette, John Goodman, Ving Rhames, Tom Sizemore, Marc Anthony, Mary Beth Hurt, Cliff Curtis, Nestor Serrano, Aida Turturro (více)Obsahy(1)
Záchranář Frank Pierce je po pěti letech nočních služeb psychicky na dně. Práce v sanitce z něj udělala alkoholika, jenž trpí depresemi a halucinacemi. V ulicích města vídává duchy pacientů, které se mu nepodařilo zachránit. Nešťastné bytosti bloumají po Manhattanu s výrazem nevýslovného utrpení a Frank čte v jejich očích výčitky. Naději do jeho světa vnese tajemná dívka Mary, dcera muže, kterého se Frankovi podařilo tak tak zachránit. Dvojici možná čeká vykoupení, ale zcela jistě budou muset napřed projít peklem. Mezi newyorskými narkomany se totiž začala šířit nová droga, jejíž požití má až příliš často smrtelné následky. A Frankovi právě začíná další noční šichta… Téměř mysteriózní drama režiséra Martina Scorseseho vzniklo podle autobiografické knihy Joea Connellyho, jenž několik let pracoval u newyorské záchranky. Tragické příběhy pacientů se tu prolínají s černohumornou otrlostí záchranářů i absurditou amerického zdravotnického systému. Scorsese se před Počítání mrtvých (1999) po letech vrátil ke spolupráci se scenáristou Paulem Schraderem, který se podílel na režisérových nejlepších filmech Taxikář (1976) a Zuřící býk (1980). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (303)
Dotyk smrti či Počítání mrtvých nebo Smrtící chapadla? Aby nebyl Frank na dně, když tolik let (pět) po nocích pomáhá druhým, a aby to vydržel, tak se povzbuzoval alkoholem, až ho takový životní styl poslal k depce, s níž není snadné se dostt zase trochu do figury. Navíc si přitom vyčítá, že neudělal dost pro záchranu těch, co jiným v hlavě neleží a valí dál a nekladou si znepokojivé otázky, takže jsou imunní pro setkávání se smrtí a dál mohou pracovat, zatímco Frank potřebuje nasytit krásou života a lidským teplem, které mu může poskytnout jen pro něho vhodná žena a změna práce, která ho vytáhne z jeho chmurného života. ()
...ovšem nejen podobné tolikrát omílanému Taxikáři, nýbrž i stejně komornímu Po zavírací době. Urputná snaha dosáhnout něčeho, co se divákům jeví jako bezproblémově jednoduché, ale pro naše hrdiny je to nepřekonatelné. Paul Hacket se chce v noci "pouze" dostat domů, saniťák Frank touží dostat i jiný případ než pacientovu zástavu srdce, odskočit si na kafe či dát šéfovi výpověď. Nemožné. V obou snímcích hraje výraznou roli atmosféra "špinavých ulic", oba se odehrávají v noci a v nepřetržitém pohybu (Frank jezdí v sanitce, Paul stále někam utíká); pojí je i stejný tragikomický humor. Marty si s kameramanem Richardsonem v Počítání mrtvých více pohráli s obrazem - výrazné a přeexponované barvy, klasické svícení kolmo na hlavy... Zběsilý střih Thelmy jen umocňuje soucítění s bezradným Frankem. Za zmínku stojí hudba, jejíž texty parádně souzní s obrazem, případně na dané situace "odpovídají". Nenápadný, přesto další z výborných filmů Martina Scorseseho. ()
Další Scorseseho příspěvek na téma New York. Noční ulice představující odvrácenou stránku života mají úžasnou poetiku. Jsou plné světel a ztracených duší okupujících jak bezvládná těla umírajících, tak bezvládná těla živá, nasáklá alkoholem či drogami. Utrápený Nicolas Cage jimi pomalu proplouvá, přemýšlí a hledá cestu za druhým dechem. Film však není žádnou nudnou meditací, naopak Cage má za parťáky snad až groteskní sadu charakterů, kteří naplňují životem jej i samotný film. Ač není Počítání mrtvých nijak velkolepý, či zásadní film, ve Scorseseho filmografii zaujímá nezastupitelné místo. 8/10 ()
Zajímavý ponurý snímek Martina Scorseseho, který ačkoli je stejně ospalý jako jeho hlavní hrdina, nenudí ani na chvíli a dává nám nahlédnout do špíny jedné čtvrti New Yorku. Je tu pár kuriozit jako napíchnutí na zábradlí nebo smrdutý pan O., které trochu čeří děj a mohou i pobavit. Film je ale i tak dost depresivní a určitě vás odradí od života a práce v New Yorku, pokud jste o nich někdy snili. Kdyby nebylo té mírné roztahanosti, dal bych za čtyři. ()
Ani pořádně nevím, co si mám o tomhle filmu myslet. Po přečtení obsahu jsem očekával mrazivý duchařský thriller s tajemnou atmosférou, ale byl jsem naivní. Musím s politováním oznámit, že jsem se smál více, než u nějaké průměrné komedie. Dostalo se mi totiž trochu přitroublého příběhu vyprávěného zvláštním komediálním stylem, který ani trochu nesplnil má očekávání. 40% ()
Galerie (96)
Photo © 1999 Paramount Pictures
Reklama