poster

Irma Vep

  • Francie

    Irma Vep

Drama / Komedie

Francie, 1996, 97 min

Komentáře uživatelů k filmu (24)

  • Skip
    ****

    Posedlost pohyblivými obrázky a vlastní představou o filmu, který chce režisér natočit navzdory původnímu přesvědčení, že to nejde a že dělat remake již natočeného filmu je vlastně blbost... K tomu hektické natáčení, osobní sympatie a antipatie, krásná Číňanka, která má hrát hlavní roli. Nakonec neskutečný sestřih již natočeného materiálu. To vše dělá z tohoto filmu velmi dobrou podívanou, která ale nejspíš nebude pro každého.(5.5.2007)

  • Gemini
    ****

    Osamělost v cizím světě, nepochopení, touha dát průchod tomu, co uvnitř cítíme a vidíme tak jasně...a neúspěch. Vnitřní neúspěch a opět nepochopení. Těžký život dobrodruha, chtělo by se říct. Příběh režiséra Vidala by sám o sobě byl tak leda do artového kina, o to víc vzhledem k úkolu, který se rozhodl přijmout. Irma Vep toho divákovi dává daleko víc než studii osamělosti táhnoucí se paralelně celým filmem. Přináší magii němého filmu, která čiší z ukázek nabídnutých nám k lepšímu pochopení režiséra, a k tomu ještě Maggie, také kouzelnou. Je to právě její postava, díky které se dostaneme do zákulisí a pronikneme k těm vedlejším epizodkám a historkám, malému poznávání lidských povah a osobností, a také k samotnému Vidalovi. Dostaneme nahlédnout do toho, co má dělat "dobrý režisér", po čem údajně volá publikum a jsme o kousek blíž pochopení toho všeho. A pak přijde opět magické finále, silné a mrazivé...na které bych ovšem bez režijních poznámek asi nestačil. Těmi poznámkami myslím onu scénu, ve které asistent režie vysvětluje Maggie "hypnotickou" stránku věci, což je náhodou také scéna, ve které tato paní herečka předvede skvělou etudu strachu a nedůvěry. Až je jednomu líto, že ten film opravdu nevznikl...kombinace klasických scén zvukových (mimochodem Irma Vep má výborně vybranou doprovodnou hudbu), němých a těch čistě Vidalových by měla velkou sílu. Možná. Jisté ale je to, že samotná Irma Vep od Oliviera Assayase ode mě dostane 80% a vznikne další trapné obdivné PS k Maggie Cheung:) PS: Maggie, ještě že jsi se stala herečkou. Budeš nám tak zachována navždy, a to je víc než si zasloužíme;)(12.3.2007)

  • T2

    Rozpočet $-miliónovTržby USA $282,310Tržby Celosvetovo $292,000(18.8.2009)

  • Radek99
    ****

    Film pro intelektuály, jak zazní přímo ve filmu z úst jedné z postav, těm ale dává mnoho. Působivá a přesto velmi různorodá směsice narativních světů i významových rovin - film o vzniku a složitém procesu kreace uměleckého díla (je tu zajímavá spřízněnost s filmem Ve stínu upíra), film o osamění uprostřed cizího prostředí (trochu jako Ztraceno v překladu), film o smyslu umění, film o pornografické podstatě hollywoodské a obecně západní filmové kultury (scéna s vyhledáváním latexového kostýmu v sexshopu pro roli v uměleckém filmu je úchvatná), film o ztrátě smyslu života, film o ztrátě a složitosti nalézání konceptu a v neposlední řadě film o výborné kosmopolitní hudbě - Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot, Sonic Youth, Ali Farka Toure... A přesto taky tak trochu film o upírech:-) ... Irma Vep - Vampire(26.4.2007)

  • Superpero
    ****

    Tak tohle opravdu nebyl mainstreamový film. Film vlastně o ničem, ale nuda to není. Hodně se mi líbily záběry z toho starýho filmu či seriálu a docela bych ho chtěl i vidět. To nový přetočení s Maggie Cheung mělo taky něco do sebe. A tím se dostávám k hlavnímu kladu filmu. Maggie Cheung je hrozně roztomilá a přirozená, možná proto že to ani zas tak nehrála. Irma Vep určitě není film pro každého a takový Woody Allen by to asi nazval uměleckou masturbací, ale stejně se mi to líbilo. :-))))(16.1.2006)

  • hirnlego
    ****

    Nebyla jsem si jistá, zda mám tenhle film dokoukávat do konce - vesměs průměrná podívaná (třebaže by se tu samozřejmě daly nalézt skryté symboly touhy člověka něco dokázat, atp.) o tom, jak se režisér snaží natočit moderní remake slavného filmu, avšak okolnosti mu nepřejí a nakonec z toho vyleze něco, co by stálo jen za zmačkání a vyhození do koše - a on se psychicky zhroutí. Ovšem ještě před tím, než je odvezen (snad do nějakého ústavu - nepamatuji se), stvoří z natočeného paskvilu něco, co mě nutí zahodit celý předchozí film do hajzlu a mít silné nutkání dát plný počet - ovšem to samozřejmě udělat nemůžu, a tudíž jsou to "pouhé" 4*...(8.5.2006)

  • mandes
    *

    nerozumel som tomu filmu , však to nemalo hlavu ani petu(2.2.2007)

  • Eodeon
    ****

    Irma Vep je film o smyslu, proč vznikají filmy. Jedná se tedy o velmi paradoxní snímek (rád bych viděl jeho inspiraci - původní film Louise Feuilladea). Nabízí se otázka, proč tedy někdo natočil tento film? Odpověď je možná o pár kapitol dál. O čem dále je tedy Irma Vep? O lidských tužbách, co se nikdy nemohou splnit, o úzkostném stavu při uvědomění si této skutečnosti? Z tohoto pocitu bezmoci a ubohosti ve srovnání s drtivou mocí reality ovšem často plyne inspirace a odhodlání umělců. Nepochopení a beznaděj provází i mnoho režisérů, jejichž vizím svět odmítá porozumět. Nejinak je tomu zde. Hlavní hrdinka (Maggie Cheung, která hraje sama sebe) se coby čínská herečka, obsazená do francouzského filmu "průměrného" režiséra, dostává do komplikovaného soukolí vztahů štábu na natáčení. Potíže začínají už u samotného režiséra Reného (Jean-Pierre Léaud), který je obdařen citem pro pochopení krásy, ale ne talentem pro její zachycení a zobrazení. Od toho se odvíjí celá řada problémů, které nutně zasáhnou každého na pracovišti. Nastává komplikovaný střet zájmů, v jehož středu se nachází právě naše hrdinka, představitelka role odvážné upíří krásky, Irmy Vep. Tady začíná skutečný příběh, který je, jak je nyní patrné, více než o natáčení o lidech a o jejich ubohých cílech a vyšších principech. Mnohé vypráví detailně zaměřená, pohybující se kamera, účelný scénář a výborná práce s hudbou. Ta nezaznívá často, tvůrci rádi experimentují s použitím ticha. Když se dokážete skrze tento způsob vyprávění vžít do chladně vykreslených lidských pocitů a iluzí, dočkáte se i velmi mocné, umělecké a krásné gradace.(16.1.2006)

  • igi B.
    *****

    Zajímavý film pro ty, co mají tádi film. Chvílemi asi opravdu nudné, tak jak život a práce jsou... Chvílemi asi opravdu vypjaté, tak jak život a práce jsou... Chvílemi prostě takové, jak život a práce jsou. Když o něco jde. Třeba o film. Mám rád film. Chvíli jsem přemýšlel, dát-li čtyři či pět. Tak tak . . . . .(17.1.2006)

  • Tyler
    ****

    Vskutku zajímavý pohled na natáčení filmu, na situaci, do které se za život dostane asi každý režisér, na komplexní atmosféru života kolem kamery střídaného s chvilkami oddechu a příjemného posezení s kolegy a přáteli, na herce a na film jako svébytný živoucí proces...Rozdrobenost a částečné rozkouskování "Irmy Vep" do jednotlivých epizod pomáhá divákům (trochu paradoxně) zapojit se do dění a chápat. Chápat, co asi prožívá režisér v období mlh a nejistoty, jak to ovlivňuje štáb, a že točit film je v každém ohledu dobrodružství. "Irma Vep" má ještě jeden trumf - a to touhu režiséra Vidala obsadit do hlavní role Maggie Cheung...Neboť ona je nejen středobodem nepovedeného natáčení a plánovanou múzou vyhasínajícího filmařova talentu, je i postavou, díky které můžeme na vznik filmu nahlížet i z úhlu světové hvězdy, která se na natáčení ocitá vlastně z pouhé zvědavosti a je proto prosta větších ambicí. A přiznejme si to - bez Maggie Cheung by "Irma Vep" nebyla zdaleka tak zajímavá. Při pohledu na ni chápu, proč o ni René Vidal tolik stál - ona je totiž bytostí z jiného světa. V tom nejlepším slova smyslu...(19.1.2006)

  • Radko
    ***

    Variácia na tému: film o nakrúcaní filmu. Neurotizovaný štáb, ázijská herečka–fetišistka fixovaná na tesný latexový úbor, depresiami zmietaný režisér, roky točiaci priemernosti a vezúci sa na vlne sľubných prvotín. Nápad, ktorý ho má vrátiť na umelecké výslnie je remake podľa úspešnej nemej série „Les Vampires“ od Louisa Feuilladeho z r. 1915. Väčšina štábu sa prispôsobila pracovnej disciplíne diktovanej momentálnym rozpoložením režiséra. Vzájomné vzťahové problémy im tak zapĺňajú čas vyhradený práci. Chaotickosti, neukotvenosti a fáze v stave zrodu sa prispôsobil aj samotný film. Scény sú epizódne roztrúsené, prebieha sa zo štýlu na štýl, vedľajšie obsadenie je nevýrazné a dej často zabŕda do podružností. Veru žiaden filmový zázrak. Maximálne niekoľko tajomným prísľubom dýchajúcich obrázkov („lúpežná výprava“ herečky, záverečné premietanie) + zaujímavo obsadené hlavné úlohy (Maggie Cheungová hrá samu seba, Truffautovo herecké alter ego Jean-Pierre Léaud hrá režiséra – zrejme projekciu samotného Assayasa).(18.1.2006)

  • 3497299
    ****

    Inteligentně vystavěná variace na Truffautovu Americkou noc (a podobné filmy o filmu) s prvky komedie na způsob Woodyho Allena. Francouzský režisér s geniální, ale těžko předatelnou tvůrčí vizí podléhá hysterickým reakcím a pohybuje se na hraně šílenství, celý štáb je prolezlý korozí vzájemných animozit a herečka – hongkongská hvězda Maggie Cheung – ztvárňuje svoji titulní roli v natáčeném remaku slavného francouzského “seriálu” Les Vampires Louise Feuillaudeho z roku 1915 mnohem lépe a živěji v soukromí během pokoutného dobrodružného podniku za vlahé hotelové noci. Spolu s Demonloverem jsem viděl Irmu Vep po mnoha letech podruhé a mám Olivera Assayase čím dál raději.(12.1.2019)

  • Jordan
    ****

    podobne ako "Ve stínu upíra" veľmi zvláštny pohľad na klasický film nemej éry. Film originálny, v peknom vizuálnom, hudobnom i hereckom predvedení, ktoré je veľmi vzácne vzhliadnuť a patrí k tej skupine filmov, ktoré celkom určite oslovia určite nie všetkých, ale tých, ktorých oslovia, tak rozhodne v plnej miere(14.12.2005)

  • Fingon
    ****

    Jako milovník všeho zubatého a krvesajného jsem si představoval něco jiného, ale mé zklamání bylo vyváženo něčím úplně jiným. Irma Vep je... prostě zajímavá, ale rozhodně není pro každého.(27.1.2006)

  • Vavča
    ****

    Film o natáčení filmu, biografická sonda, drama, co tento snímek je? Tohle všechno a něco navíc. Některé scény a dialogy jsou , nebo mi aspoň přijdou dost černohumorné, trefné a dostávají mě. Realismus chaosu jaký panuje při natáčení, taky nemá většinou chybu. A pak tu máme rozhovory hlavně o filmu(kdy jsem se ovšem nic objevného, zamýšleníhodného a nového nedozvěděl, ale většinou jsem se pobavil nebo pousmál) . Dalším kladem je skvostná Maggie Cheung. Jenže dost času se film fláká od ničeho k ničemu, a přijde mi to jako bohapusté stylistické cvičení, které navíc nudí, je snaha o neotřelost a šokovat diváka, ale u mě se někdy mijí účinkem. Na dané téma se dají vidět i lepší filmy. To nebylo jen tím ,že jsem nechápal co se ke konci děje, co celé to má vlastně znamenat. Přesto ten film není ztráta času i takto můžeš vypadat výpověď o tom, co je to film, jak to berou ostatní, jak se cítí hlavní hvězda atd. Na druhou stranu je to film dost originální a zábavný, po opakovaném sledování se mi to staré hodnocení rozleželo v hlavě, takže zvedám o hvězdičku nahoru. Tzn. ze tří zvyšuji na čtyři a bude asi následovat sehnání DVD.(16.7.2009)

  • Natascha
    ****

    Filmy o natáčení filmů jsou skvělé. Člověk je zvědavý, jak to vlastně vypadá, když film vzniká a milé je, že tyto filmy bývají kapku podvratné (viz třeba i Tristram Shandy) - vznik filmu decentně zkreslí a divák se buď podivuje, že ve štábu jsou samí blázni, nebo se usmívá nad tím, jak si filmaři dokáží sami ze sebe dělat legraci. Tady je ale kromě jemného humoru spousta věcí navíc. Fascinace dílem, které se snaží natočit režisér, který krásu obdivuje, chce ji tvořit, ale jeho snahy vyplývají naprázdno, až se zhroutí, aby nakonec jako poslední zoufalý výkřik sestříhal minidílko, které šokuje svou nepoužitelností pro cokoliv , ale zároveň fascinující působivostí. Navíc celým filmem prochází fascinace ženou - fascinován je jak režisér ve filmu (herečkou hrající Irmu Vep v původních Upírech, ale také Maggie Cheung, která má roli hrát nyní), tak sám režisér filmu Irma Vep, protože Maggie Cheung ukazuje takovým způsobem, že se člověk vůbec nediví lesbičce ve štábu, že po ní touží... A nakonec je tu Maggie Cheung (tedy ta filmová), která je fascinována taktéž - Irmou Vep (skvělá scéna, kdy se sama v kostýmu vydává na loupež). I když pokaždé, kdy se s někým baví působí jakoby neměla nějaký vyhraněný názor, přesto z drobných náznaků lze její nadšení z role poznat.(29.4.2007)

  • Davson
    *

    Rádoby duchaplnost, která je v podstatě o ničem a nenabídne nic jiného než nudu.(22.1.2006)

  • Toj
    *****

    Nebýt samotného závěru, zřejmě bych dal nižší hodnocení, ale na tom vlastně ani nesejde... Film se mi líbil a moc.. Protože i kdybych mu nepřiznal nápaditost po formální stránce, vyvedenou strukturu a zajímavý psychologický a sociologický rozměr, kde se projevují symptomy nejméně tří zásadních kultur a mnoho opravdových postav, nikoliv figurek, tak film musím mít rád za obsah.. Najít uvnitř filmu film o filmu, reflektující doznívající novou vlnu, odkazující se ke starým geniálním Upírům, do toho poslouchat Sonic Youth a v závěrečné scéně si užít samostatný GENIÁLNÍ kraťas. A to jsem ani pořádně nepopsal třetinu toho, čím film je čím mě dostal.(22.10.2010)

  • d-fens

    ocenenia : MFF Cannes 1996 - uvedené v sekcii "Un certain regard"(9.5.2013)

  • 4ward
    *****

    O stimulech, lettrismu a střetu přemýšlivého autora s "marketingovým" egocentrismem.(7.6.2013)

  • TO
    **

    Divný film, ale tak nějak obyčejně, standartně divný, já bych raději zajímavěji divný. Určitě dokáže připoutat k televizní obrazovce, ale po skončení jsem z něj nějaký velký zážitek neměl. Kromě mimořádně úžasného výkonu Maggie Cheung na něm nic nadprůměrného nevidím.(30.1.2006)

<< předchozí 1 2