Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Uvidíme sedm vypjatých příběhů o touhách, posedlostech a sobectví Inspirací filmu byla sbírka balad českého autora 19. století K. J. Erbena, jehož tvorba je paralelou k poezii E. A. Poea, plná vášní a přízraků. "Kytice" poprvé vyšla v roce 1853 a patří k základním dílům národní literární klasiky. Spoluscenárista, kameraman a režisér filmu F. A. Brabec natočil dílo vycházející z originální výtvarné stylizace a akcentující vytříbenost jeho obrazového vidění. Vedle strhující vizuální složky je další dominantou této filmové básně o básních hudba J. Jiráska. Výjimečnou kameru, hudbu a zvuk (J. Klenka) ocenila ČFTA Českým lvem. Film byl nominován ČFTA v sedmi kategoriích včetně nejprestižnější nejlepší film. Producentkou filmu a spoluautorkou scénáře, ve spolupráci s M. Macourkem, je úspěšná herečka Deana Jakubisková-Horváthová, manželka významného česko-slovenského režiséra Juraje Jakubiska. Jeho plakát ke Kytici byl oceněn jako nejlepší v roce 2000. Kytice se zařadila k divácky nejúspěšnějším domácím filmům posledních let. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (586)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Vizuální i hudební a hlavně scénáristické hody. Karel Roden ve Svatební Košili nemá chybu, i Jiří Schmitzer působí coby umrlec velice věrohodně:). Vodník je působivý od začátku až do konce a Zlatý Kolovrat je, jak to jenom říct, úžasně dekadentní (hlavně co se postavy krále týče). A o tom zbytku není proč se rozepisovat, bylo to skvělé. Můj dojem z Kytice kazí jenom to školní představení, kde jsem (ne vlastní vinou) film sledoval z první řady:) ()

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Kytici Karla Jaromíra Erbena jsem si mezi vší tou povinnou četbou, kterou nás učitelé zásobovali, poměrně dost oblíbil, a to nejen díky skvělé zvučnosti Erbenových textů (snadno se to učilo nazpaměť…), ale hlavně kvůli celkovému hororovému nádechu a rázným pointám jednotlivých balad. Tento literární skvost rozhodně není nejsnadnějším materiálem pro filmovou adaptaci, sice nabízí spoustu příležitostí pro tvorbu nádherných obrazů, zároveň je však vzhledem k narativní strohosti balad obrovskou výzvou pro filmového vypravěče. F.A. Brabec bohužel není kdovíjakým vypravěčem a v Kytici se omezil na pouhou vizuální interpretaci s mechanickým drmolením veršů. Je znát, že tvůrce je především kameraman, proto se snaží neustále opájet obrazem, využívá optických triků a kýčem prolezlých aranžmá, přičemž se mu v tom všem ztrácí jakákoliv dramaturgie. Brabec rezignoval na poctivé vyprávění a pokud se snaží být sofistikovanější, je to ve výsledku spíše k pousmání, viz propojení jednotlivých balad skrze postupně zhasínající svíčky – v tomto ohledu jsem se cítil velmi ošizen. Některé části filmu jsou na český film nezvykle pohledné, u Svatební košile jsem si vzpomněl na dílo Juraje Herze, u Dceřiny kletby jsem obdivoval práci s pohybem kamery (kamera otřásající v rytmu bubnů, které zase napodobují tlukot srdce…to je pro mě vrcholný moment celé Kytice) a i ten podvodní svět ve Vodníkovi mě celkem uspokojil. Z filmové Kytice se tak stala pouhá manýra – stín velkého díla. Značně nevyrovnané herectví, které je navíc stěžováno veršováním, a některé technicky nezvládnuté momenty (+celá zvuková stopa – dialogy trhaly uši), jako je například vražda ve Zlatém kolovratu, kdy se místo do oběti bodá do vzduchu, výsledné zklamání jen prohlubují. Lépe by celá adaptace dopadla, kdyby se z balad vzal jen námět, rozepsaly se normální dialogy, neboť zvolený otrocký přístup se příliš neosvědčil. Navzdory všem záporům se však jedná o zajímavý experiment dokazující, že by i hororový žánr mohl koexistovat s českými reáliemi. ()

Reklama

Frajer42 

všechny recenze uživatele

S Kyticí mám jeden problém. Rozhodně se mi lépe četla a hůře se na ni dívalo. Prostě mi to přijde, že Erbenovo kouzlo či rukopis se někam vytratil a z básní zůstal zachován pouze ten děj a malá trocha té negativní atmosféry kdesi ve vzduchu, která mě uvnitř dost svírala. F.A. Brabce naprosto nenávidím za jeho dokonalé zpznění Krysaře. Bohužel musím moji nenávist k němu alespoň dočasně utlumit, protože tato jeho adaptace slavného díla až takovým průserem rozhodně není. Když se pokusím srovnávat s knihou je zde značná odchylka, ale to je prostě F.A. Brabec. Můžete ho nenávidět. Můžeto ho milovat. A nebo můžete být jako já. Tudíž ho budete tiše nenávidět, ale určité kvality této adaptaci upřít prostě nezvládnete. 3*. ()

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Sám Brabec mluví o obrazovém kýči a přesně taková jeho Kytice je. Vizuálně samolibá, nekompromisní, uhlazená, prvoplánovitá a KÝČVITÁ.A tak se mi i líbí. Těžko říct, co by s takovouhle látkou udělal třeba Terry Gilliam, nebo zůstaneme-li v našich končinách Vávra nebo Vláčil, ale Brabcovo zpracování mi nevadí. Ač bych si pro Kytici představoval kapku syrovější a bizarnější kabát, kouká se na to hezky. Svatební košile je ideální! ()

Nancy 

všechny recenze uživatele

Předem chci upozornit, že Kytici jsem nečetla, snad jen úryvkovitě něco ve škole. O jednotlivých básních nemůžu pochopitelně mluvit, ty jsou (teda podle mě) originál, takže na ně bych si měla stěžovat někde jinde, jinak filmové zpracování bylo docela povedené. Některé básně byly zpracovány hezky, jiné už byly míň povedené. U některých jsem nepochopila, co se v televizi odehrává a to i když jejich předlohu chápu. Jinak je to rozhodně zajímavý film, který ale podle mě není skoro vůbec hororový a nevyzní tak hrůzostrašně jako kniha. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (19)

  • Místo původních knižních dvanácti balad (třináctá nedokončená) jich bylo zfilmováno pouze sedm. (Lokitre)
  • V baladě „Vodník“ jsou hodiny, na kterých jsou v druhé řadě napsány číslice od 13 do 24. Vojenský čas byl však v našich zemích zaveden až od roku 1921. (Ganka)
  • Linda Rybová (dívka) komentovala podvodní natáčení: "Mě na Františkovi Brabcovi fascinuje, že to nedělá trikama. Že to prostě natočí opravdu pod vodou. Všechno vždycky vymyslí tak, že je to sice technické, ale nějakým tím manuálním způsobem. To mi v týhle době připadá obdivuhodný. Před natáčením jsme docela dlouho trénovali. Člověk se musel naučit upouštět vzduch tak, aby neměl embolii nebo aby mu nepraskly uši. Měli jsme dole bomby, abychom neztráceli čas potápěním, já měla rozpuštěné vlasy, dlouhatánské šaty, které se všude zamotávaly, a mezi nohama železné závaží, abych se udržela pod hladinou." (NIRO)

Související novinky

Zemřela herečka Nina Divíšková

Zemřela herečka Nina Divíšková

21.06.2021

Ve věku 84 let dnes odešla česká filmová, televizní a divadelní herečka Nina Divíšková, již si velké množství diváků vybaví například jako babičku Bětu z populárního rodinného seriálu České televize… (více)

Reklama

Reklama