Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Fiktivní ztvárnění dějin Černých panterů, ozbrojené afroamerické organizace, která bojovala v USA proti rasovému útlaku.  Toto kontroverzní politické drama zčásti fiktivním způsobem ztvárňuje dějiny radikální Strany černých panterů, afroamerické organizace, která v letech 1966–1970 rozdělovala Ameriku. Stranu založili Huey Newton (Marcus Chong) a Bobby Seale (Courtney B. Vance) z kalifornského Oaklandu, s cílem nabídnout černochům ozbrojenou ochranu před rasistickými policisty. Jejich Strana černých panterů pro sebeobranu nabízí dětem bezplatné obědy, snaží se v afroamerické komunitě vzbudit sebeuvědomění, zbavuje ulice drogových dealerů a vede ozbrojené souboje s oaklandskou policií. Ke členům strany patří také Tyrone (Bokeem Woodbine) a Judge (Kadeem Hardison). Když začne ředitel FBI J. Edgar Hoover (Richard Dysart) stranu obviňovat z toho, že její levicové zaměření poukazuje na spojení s komunistickou ideologií, nechá se Judge, přátelský veterán z Vietnamu, přesvědčit, aby pracoval pro obě strany – FBI i Pantery. Poté, co ozbrojení Panteři vtrhnou do státního shromáždění v Sacramentu, začíná politická paranoia narůstat, a Hoover se proto spojí s mafií a dohodne s ní, aby zaplavila městské ulice levným heroinem, čímž stranu zničí. Režisér Mario Van Peebles, který se ve snímku objevuje v roli Stokelyho Carmichaela, se ve filmu opíral o scénář svého otce, Melvina Van Peeblese. Samotný scénář vychází z otcovy knihy o jeho vlastních zkušenostech ve Straně černých panterů. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (4)

vegetol.mp 

všechny recenze uživatele

Řemeslně špičkový, ale poněkud tendenční snímek, ve kterém se nás Mario Van Peebles snaží za každou cenu přesvědčit, že ty černošský klucí, který si říkali Černí panteři, byli vlastně hozně prima. Je to zábavné, malou roli v tom má Michael Wincott a napsal to Melvin Van Peebles, Mariův táta. Prostě film, co má zvednout sebevědomí černošské poulace. Nevím jak amíci, ale čech se u toho jen zlehka pousměje a bude celou dobu dumat, proč ten Mario plýtvá časem na takový kokotiny, když je velmi zručnej režisér. ()

Deverant 

všechny recenze uživatele

Black Panther Party byla v rámci boje proti americkému apartheidu podobným fenoménem jako Martin Luther King Jr. nebo Malcolm X, a také jedním z nejikoničtějších momentů kontrakultury 60. let. Ve snaze zachytit její historii Van Peebles, přes všechnu snahu, selhává - ale zcela vlastní vinou (a protože jsem nečetl Melvinovu knihu, netroufnu si hádat, kterému ze zúčatněných Van Peeblesů přičíst za toto selhání větší díl zodpovědnosti). Začátek, který ukazuje zrod BPP, vypracování její strategie a její první akce - to všechno funguje. Ale od chvíle kdy se do středu dění dostává Judge se svou "tajnou misí", všechno je špatně. "Biografie" BPP se bastardizuje ve standartní kriminální žánrovku, pouze s tím rozdílem, že hrdina zde jako informátor neinfiltruje zločineckou organizaci, ale policejní sbor. Žánrová schémata se čím dál více utvrzují (např. až komicky padoušký černý agent FBI zrazující své bratry nebo nedůvěra v Judge a následné smíření a společnou akci) a končí ve finální přestřelce ve skladišti, která jako by vypadla z libovolného půměrného akčního filmu přelomu '80 a '90. Nijak nepomáhá, že přístup státních institucí k Panterům (tedy hlavně program COINTELPRO, tedy povětšinou ilegální operace FBI, zahrnující akce desinformační, psychologické, ale i nezákonné násilí a politické vraždy, proti domácím politickým organizacím), je i ve své zkratkovitosti (řvoucí Hoover) zobrazen vlastně poměrně přesně, posun k žánrové podívané nanejvýš prostřední kvality do značné míry otupuje možnost jak politické reflexe tak kritického zhodnocení celé éry BPP. Panteři na svůj "velký" film pořád čekají (co vlastně dělá Spike Lee?). ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama