Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Po sedmadvacetiletém zimním spánku se probudí čarodějnice Bludimíra a rozhodne se uloupit králi kouzelný měšec, z něhož se sype tolik zlata, kolik panovník potřebuje. Zálusk na něj má i princ Velemír z Dolního království. Přijíždí požádat krále o ruku jeho dcery, princezny Blanky. S pomocí Ohnivce, který zabrání Meluzíně, aby prozradila králi chystanou loupež, se Bludimíře podaří měšec uloupit dřív, než ho získá Velemír. Po návratu však zjistí, že k němu potřebuje ještě králův kouzelný prsten. Promění se v krasavici a jede zpátky na zámek, odkud právě odjíždí Velemír, který o princeznu ztratil zájem, když zjistil, že měšec zmizel. Král slíbí ruku princezny tomu, kdo ho najde. Začnou po něm pátrat nejen zlodějíčci Chytrouš a Bystrouš, v šatech, které ukradli Velemírovi, ale také princ Petr z Horního království, který se naopak převlékne za kominíka. Při pronásledování Ohnivce se dostane do komnat princezny. Mladý kominík se jí zalíbí. Přestože osvobodí Meluzínu a dozví se od ní, kde hledat měšec, zdaleka nemá vyhráno. Nejprve se ocitne ve vězení a pak ho Bludimíra promění v kus ledu. Naštěstí je tu všemocná láska, která dokáže zlomit každé kouzlo. (TV Nova)

(více)

Recenze (180)

rozum i cit 

všechny recenze uživatele

Asi nejlepší porevoluční pohádka, která sice možná nedosahuje poetičnosti našich starších bezvadných kusů, ale jako jediná jim může ještě trochu dýchat na paty. Když jsem byla malá, patřila k mým nejoblíbenějším pro svůj barvitý a veskrze originální příběh (přesto s množstvím tradičních prvků) prosycený slušnou dávku humoru (včetně historických narážek jako cvok Petr III.), a patří mezi ně dosud. Německou účast ani kvalitu postsynchronů jsem neřešila stejně jako u Tří oříšků pro Popelku, ostatně myslím, že hlasy dabérů byly k vzhledu německých představitelů zvoleny vhodně, což mi stačí. Mimo to výborný Vinklářův dabing vyvažuje poněkud nevýrazný herecký projev krále, který by nepůsobil na mnohé diváky tak prkenně, kdyby nebyl v kontrastu k uvolněnému projevu českých herců. Tina Ruland je krásná princezna, s jejím hereckým výrazem problém nemám, jako hlavní hrdinka mi sedí více než v Ptáku Ohniváku, navíc se na rozdíl od mnoha dnešních princezen působících často jako trucující puberťačky ze střední jako princezna i chová. Princ Petr v podání mladého Saši Rašilova je sympatický a role čarodějnice Bludimíry Mahuleně Bočanové, zkraje se zastřeným hlasem Simony Stašové a namaskované tak, jak by odporná čarodějnice vypadat měla, padne jako ulitá. Totéž platí i pro zbytek zdejšího ansámblu, ať již jde o regenta Miloše Kopeckého, lékaře Petra Nárožného, arogantního a ziskuchtivého prince Velemíra Ondřeje Vetchého, Hrušínského Huhlu, Krytinářova Prskoše a další. Komediální až lehce parodický charakter snímku může některým divákům vadit, ale řekla bych, že tento odpor je trochu vyvolán i množstvím nevydařených pokusů o totéž ve většině současných pohádek. Ve své době to však pro nás byl přístup poměrně nový a osvěžující. Nejlepší filmové pohádky sice obsahovaly mnohdy přehršel vtipu, ale parodický nádech v kombinaci s bláznivějším dějem se vyskytoval spíše v leckdy nepovedených studiovkách než u celovečerní pohádky, a navazoval tak na Vorlíčkova někdejší díla jako špičkový Konec vodníků v Čechách či výtečnou Dívku na koštěti, které se ovšem odehrávají v současnosti. Po mém soudu není v Kouzelném měšci nic extra přepálené ani nepůsobí nějak křečovitě, zato je zde množství nápadů a nadsázky provedené s lehkostí, které mohou současní tvůrci závidět. Stejně tak platí, že zlo je tu sice nebezpečné, ale zároveň patřičně směšné. Pohádka navíc neobsahuje výrazné logické kiksy, naopak všechny díly skládačky do sebe zapadají, od počátečních hrábí páně Zindulkových (tomu tedy říkám role, nebýt většinu času na scéně, a přitom mít klíčovou funkci) až po nápoj, který Bludimíra v závěru omylem vypije. Je třeba také ocenit, že Kouzelný měšec je jedna z mála filmových pohádek, kde mají ústřední hrdinové skutečně čas se do sebe zamilovat. Nechybí tu přitom vrcholně romantické prvky (viz obvazování ruky využité i ve Zlatovlásce či házení květiny komínem) ani prvek komicko-erotický (princeznina lázeň). Kromě toho myslím, že mezi hlavním párem funguje i chemie. Závěr se pak nese v klasickém pohádkovém duchu, neboť je to polibek z lásky, který dokáže zlomit zakletí. Konečně prostředí je také pěkné stejně jako hudební doprovod z dílny Petra Hapky. Možná, že Kouzelný měšec není tak dobrý jako naše nejkrásnější předsametové kusy, ale uvážím-li, že jsem nejlepší současné pohádky ohodnotila 4,5*, pak nemohu než dát Kouzelnému měšci plný počet, tím spíše, že je zde na čsfd nespravedlivě podhodnocen. Pro mne i zbytek mé rodiny srdcová záležitost. () (méně) (více)

Armin82 

všechny recenze uživatele

Mě se tahle pohádka docela líbila. S naší pohádkovou elitou let mnohem dřívějších než vznikla tato,se to dá těžko srovnávat,ale rozhodně je to jedna z těch lepších. Pohledná němka Tina Ruland rozhodně měla(má)něco do sebe a vůbec nebyla špatnou volbou. Sice se na pohádce podíleli němci,ale je vidět,že ten nejzákladnější základ tvořili vynikající režisér Václav Vorlíček a spousta kvalitních českých herců--->70% ()

Reklama

enoemis13 

všechny recenze uživatele

Uhlie s diamantami ..... nezmyselná spolupráca s nemeckými hercami, ktorí pre mňa s výnimkou kráľa nestáli za fajku tabaku na čele s otrasnou princeznou, a skvelí českí klasici zase bez Rašilova, ktorý sa nehodí ani na kominára nie to ešte na princa .... škoda že princ + princezna nula bodov, zase čarodejnica, kráľ aď. úplne skvelý, hlášky vtipné, vykrádanie starších rozprávok mi až tak veľmi nevadilo, z posttotalitných určite jedna z tých lepších ...... 70% ()

C0r0ner odpad!

všechny recenze uživatele

Předěl roku 1989 ve tvorbě pohádek je opravdu neskutečně velký. Tam, kde před revolucí byly filmy vtipné, nápadité a výborně udělané, jsou ty porevoluční otravné, strašně zpracované a příšerně napsané. Kouzelný měšec je toho přesným příkladem, protože tady nebylo dobré vlastně vůbec nic. Hnusná, otravná nuda. 5% ()

FeriusParfax 

všechny recenze uživatele

Dáma Bludimíra z Bludimírova je opravdu noblesa sama. Pohádka je skvělá. Zasmějete se, děti se naučí, že krást se nemá a usmějete se nad vtipnou postavou Rudolfa Hrušínského ml. Velmi originální a pěkně natočené. Doufám, že se k ní s mým skvělým, perfektním, dokonalým, úžasným, nejchytřejším, nejhezčím, nejšikovnějším a nejvtipnějším přítelem, který ji stále neviděl, i když je to filmový nadšenec, brzy dostaneme. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (9)

  • Ve filmu se dvakrát objevuje melodie, jež je na MC nosiči soundtracku k seriálu Cirkus Humberto označena jako "Příjezd královského vyslance". Poprvé je to poté, co se princ Petr (Saša Rašilov) pohádá s princem Velemírem (Ondřej Vetchý) o pomoc při hledání kouzelného měšce - opouští při tom místnost, v níž došlo k hádce - a od sluhy (Ladislav Trojan) si poručí přinést obyčejné šaty. Podruhé je to ve chvíli, kdy na koni sjíždí z kopce do města království, kde se ztratil kouzelný měšec. (VMa)
  • Film bol natáčaný v Telči, Kokoříne, Okoři a Pruhoniciach. (dyfur)
  • Pohádka byla 39. nejnavštěvovanější film v českých kinech za rok 1996. Celkem 54 048 divaků (tržby: 1 255 722 Kč) stačilo na to, aby se snímek stal 3. nejnavštěvovanějších českým filmem roku. (cinema_cz)

Související novinky

Zemřel herec Stanislav Zindulka

Zemřel herec Stanislav Zindulka

14.03.2019

Ve věku 86 let zemřel český divadelní, filmový a televizní herec, Stanislav Zindulka. Ten měl za sebou vystudovanou pražskou DAMU, od roku 1994 byl pak členem pražského Činoherního klubu. Mezi jeho… (více)

Reklama

Reklama