Režie:
Peter WeirScénář:
Rafael YglesiasKamera:
Allen DaviauHudba:
Maurice JarreHrají:
Jeff Bridges, Isabella Rossellini, Rosie Perez, Tom Hulce, John Turturro, Benicio Del Toro, Deirdre O'Connell, John de Lancie, Steven Culp, Debra Monk (více)Obsahy(2)
Architekt ze San Francisca Max Klein (Jeff Bridges) vidí najednou věci zřetelně. Už ví, že život je dar a čas příliš krátký pro všechny zanedbatelné malichernosti a zlobu, která doprovází naše všední dny. Změnil se od doby, kdy pohlédl smrti zblízka do tváře - a zjistil, že se nebojí. (Warner Home Video CZ)
Recenze (112)
Panika ve vzduchu, vyděšené výrazy a pak se kovový stroj doslova zaboří do kukuřičného pole. Umírá mnoho lidí, včetně dětí. Uvnitř letadla je jeden muž, který svým přístupem uklidňuje ostatní, aby vzápětí nejednomu přeživšímu pomohl ven z hořícího pekla. Drama o tom, kterak zkušenost z blízkosti smrti ovlivní několik životů. Architekt Max přežil pád letadla, jeho rodina k němu marně hledá cestu, on svůj čas věnuje jiné oběti havárie – mladé ženě, která přišla o dvouletého syna. A svůj osud začne vnímat tak trochu jinak – třeba si občas zatancuje na okraji střechy. Výsledek má zajímavý myšlenkový potenciál, výtečné herce a na režisérské sesli australský klenot Petera Weira, který měl nicméně dohlédnout na dynamičtější pojetí a kratší stopáž. Závěr patří hudbě, kameře a Jeffu Bridgesovi. Weir už měl jistější momenty, na čtyři hvězdy se ale nakonec se svým týmem vysápal. ()
Posttraumatický stresový syndrom a boj s ním. To je oč tu běží. Jeff Bridges přežije pád letadla a pak se ničeho nebojí. Nikdo si s ním neví rady. Tak se v tom tak plácá a potkává se s ostatními oběťmi, které přežili katastrofu. Silné momenty střídají slabší, místy schematické, místy naivní, ale často lidské. Bridges dobrý. Tahle se to tehdy točilo. V zásadě slušný film, 70% ()
Max Klein přežije pád letadla a to bez viditelných zranění, ovšem sandál mu to rozhodí velmi slušně. Jeho chování se stává pro všechny blízké nepochopitelné až děsivé, adrenalinové hrátky jsou totiž na denním pořádku, že i cvokař z něj má zamotanou kedlubnu. Každopádně se jedná o zajímavý kousek s výborným Jeffem Bridgesem a za ten jahodový nášup přihazuji čtvrtou hvězdu. ()
O tom, jak probíhá znovuzrození - čím musíte projít, než se srovnáte s tím, co vás potkalo ... i sami se sebou. Příběh na vás nespěchá, atmosféru buduje zvolna a nenápadně. Problém je v tom, že když vás dostane, klidně si přijde závěrečná "jahodová" scénka a celé pracně vystavěné koncepci tak trochu podtrhne nohy ... alespoň u mě to tak z nějakého neznámého důvodu fungovalo. ----- !!! MOŽNÝ SPOILER !!! ----- Tím nechci zpochybňovat náhlou a bouřlivou alergickou reakci, neboť projevy alergií jsou nevyzpytatelné a závisejí na mnoha faktorech - myslím, že na prvních místech jsou množství a koncentrace alergenu, taky četnost jeho setkání s alergikem ... a věřím, že i stav mysli. Objektivně vzato bylo finále zvládnuté velice dobře - a jeho pointa byla docela originální, ale čistě subjektivně mi prostě "nesedlo" ... 3,5* ()
Podle mne nejslabší Weirův hollywoodský film, protože jeho "zvláštnosti" (hudba, kamera, mystičnost, zde buď nejsou, nebo natolik nefungují. Možná je to tím, že i v předloze chybí nějaké větší poselství či paralely. Jistě, je to podobenství podané jakousi mystickou formou o překonání strachu ze smrti a současně radosti ze života, ale chybí tady zkrátka nějaké body, od nichž by se dalo odpíchnout, vše se jen naznačuje. Třeba jméno servírky v Los Angeles na začátku je Faith (Víra), hispánka, které zemřel při nehodě syn, chodí pravidelně se modlit do kostela, Max kreslí tunel jako ze zážitků klinicky zemřelých - ale není zde nijak naznačeno, čím a proč ztratil strach a měl najednou v sobě takový klid - jen se jednou podívá z okna a tam je světlo. Protože nám chybí vodítka, může nám buď připadat něčím mysticky až božsky či andělsky obdařený (a svůj dar předává druhým lidem, které zachraňuje i "zachraňuje"), přičemž jen sám v sobě o sobě nemá jistotu, co vlastně chce, nebo je fakt obětí traumatu, jak to říká psycholog, a jen se chová trhle a všechno, čím pomůže, jsou jen nahodilé skutečnosti. Myslím, že tady by přiklonění se na nějakou stranu mělo být. Protože nakonec vlastně nevím, co mi film chtěl říct, kromě tradičního užívej dne a raduj se z krás světa, dokud můžeš. To za b), tedy nemusíš se bát smrti, protože, zde v podstatě chybí a jen se alibisticky až zbaběle naznačuje. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (7)
- Porota Berlínského filmového festivalu udělila Rosie Perez zvláštní uznání za její výkon v roli Carly Rodrigo. (Terva)
- Závěrečná scéna filmu je postavena na obrazu Hieronyma Bosche "Ascent do Empyreum". (Terva)
- Postava Jeffa Bridgese má příjmení Klein a postava jeho kamaráda a kolegy se jmenuje Gordon (Deirdre O'Connell). Klein-Gordonova rovnice je jednou ze základních rovnic kvantové mechaniky. (integer)
Reklama