Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Animovaný
  • Dokumentární
  • Krimi

Oblíbení scenáristé (10)

Michelangelo Antonioni

Michelangelo Antonioni byl vzdělaný a vnímavý intelektuál a jeho tvorbu ocení především náročnější diváci. Jde o pocitové vyjadřování nitra a postupem času také více o filozofii. Pro mě osobně je nejpodmanivější jeho tvorba konce padesátých let a celá léta šedesátá. Jedinečné vyobrazení pocitu odcizení a osamělosti je Italovým největším uměleckým přínosem světu. Mám slabost pro Antonioniho pocitový intelektualismus, překračuje s ním hranice filmového plátna a stává se průsečíkem umění, bádání a následné polemiky. Film zde dostal svůj umělecko-filozofický punc.

10 Výkřik/ Noc/ Červená pustina

9 Dobrodružství/ Zatmění/ Zvětšenina/ Za mraky

8 Povolání: Reportér/ Pátrání po jedné ženě/ Noto, mandloně, Vulcano, Stromboli, karneval

7 Kronika jedné lásky/ Zabriskie Point/ Tajemství Oberwaldu

5 Michelangelův pohled

3 Nebezpečný vývoj událostí (Eros)

Krzysztof Kieślowski

Krzysztof Kieślowski byl jedním z nejvýraznějších polských filmařů. Morální neklid je obdařen talentem poetické vznešenosti. Zajímal se o morální stav společnosti a životní hodnoty. Ideály se sráží s realitou v destruktivním sklonu ponížení. Filozofoval o pravdě, lásce a metafyzických neviditelných souvislostech. Postupem času se jeho kritika stávala osobitější i poetičtější. Nesoudil, pozoroval a podával své filmové zprávy. Krzysztof Kieślowski byl jedním z největších filmových básníků!

11 Krátký film o zabíjeníKrátký film o lásceTři barvy: Červená
10 Bez konceNáhodaDekalog IVDekalog VDekalog VITři barvy: Bílá
9 AmatérDekalog IDekalog IX
8 Z města LodžiByl jsem vojákemKlidDekalog IIIDekalog XDvojí život VeronikyTři barvy: Modrá
7 RefrénJizvaZ hlediska nočního hlídačeNádražíKrátký pracovní denDekalog IIDekalog VIIDekalog VIII

TramvajZedník

5 ÚřadKoncert na přáníFotografieTovárnaMluvící hlavy

3 Klaps

Claude Lelouch

Claude Lelouch je jedním z nejosobitějším filmových režisérů. Vynořil se počátkem šedesátých let a stal se opulentním romantickým básníkem filmu. Věří ve vznešené ideály a jeho hlavním zájmem se stala láska. Rád proplétal odlišné světy. Mužský, hrubý, zločinný, věrný a nevinný. Na ženském břehu je vzdělání, křehkost, trauma, bolest, naivnost, rafinovanost a touha po romantické velkoleposti života. Lelouch si rád pohrával a odlehčoval situace, nebál se sarkasmu a sebeironie. Splétal několik příběhů najednou, nabízel paralely, vyhledával souvislosti, zajímal se o příčiny i následky. Zabýval se náhodou, reinkarnací i předurčeností. Navazoval sám na sebe, umění vnímal v širších vrstvách, zkoušel nové postupy, hledal jiné struktury i prostředky vyjadřování. Ze stálejších spolupracovníků je nutné zmínit jméno jeho věrného hudebního skladatele a Francis Lai se stal jedním z nejúčinnějších nástrojů romantického básníka. Ať žije láska! Francouzský filmový režisér Lelouch zpívá nejvznešenější poselství.

11 Dobrodružství je dobrodružstvíAť žije život

10 Šťastný nový rokJedni a druzíNečekaná zrada
Edith a MarcelLumière & spol.
8 Muž, který se mi líbíCelý jeden životDobrák a zlí lidéCesta zhýčkaného dítěteKrásný příběhBídníci 20. století
7 Muž a ženaJiný muž, jiná šanceÚtěk do bezpečíPozor, bandité!Odvaha milovatKde se cesty kříží
6 I pro lásku se zabíjí
2 C'était un rendez-vous

Rainer Werner Fassbinder

Rainer Werner Fassbinder byl jedním z těch drzých, nejmilovanějších, nejextrémnějších i nejproklínanějších filmových tvůrců. Byl to exhibicionista, neváhal ejakulovat před kýmkoliv na veřejných místech, drze se vysmíval konvencím svým způsobem života a provokující tvorbou. Odhaloval často zdeformované vnitřní světy, nebo niterná odcizení a zatracení, nevynechal ani tu sadomasochistickou podstatu osobních, intimních i společenských vztahů. Stavěl se proti establishmentu, sahal k politickým diverzím, poukazoval na tlaky a traumata konzumních nároků společnosti. Kritizoval maloměšťáckou povýšenost, či přirozenou nadřazenost a morální pokrytectví vyšší střední třídy, nezapomněl na fašistické společenské rozložení národní historie. Do toho všeho vkládal poezii niterné rozervanosti a ctil estetický řád filmové poetiky. Pro mě osobně jsou jeho filmová díla podnětnými svou vizuální estetikou i myšlenkovou konstrukcí, a zprostředkovávají mi nevšední prožitky.

11 Hořké slzy Petry von KantovéSousto pro satana

10 Niklashausenské putováníVarování před svatou děvkouStrach před strachemČínská ruleta

9 V roce se třinácti úplňky

8 KatzelmacherSvět na drátěBolwieserNěmecko na podzimManželství Marie BraunovéTouha Veroniky VossovéQuerelle

7 Vandrák/ Malý zmatek/ Láska je chladnější než smrt/ Bohové moruProč posedl amok pana R.Americký vojákWhityObchodník se zeleninouStrach jíst dušeMarthaPěstní právo svobody/ Ženy v New YorkuZoufalstvíLola

6 Nora HelmerChci jen, abyste mě milovaliLili Marleen

5 Třetí generace