Reklama

Reklama

Na kometě

  • angličtina On the Comet

Obsahy(1)

Poslední z trikových hraných filmů Karla Zemana, které vizuálně vycházely ze starobylých rytin provázejících romány Julese Verna. Tentokrát příběh začíná na zapadlém místě kterési francouzské kolonie, které od zemského povrchu odloupla obrovská kometa a vyvrhla do vesmíru. Ale i tam pokračují malicherné spory, řevnivost i přípravy k povstání... Režisér tu dospěl k výrazné komediální nadsázce, ke karikatuře nejrůznějších úředníků a vojáků, když již odmítal řešit jakékoli "nadčasové" záležitosti. Je to poslední film, v jehož titulcích směl být jako scenárista uveden Jan Procházka. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (186)

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Příběh z družinových představení mého dětství prozrazuje Brdečkovu scénáristickou absenci a při oslabení prášilovského poselství a výrazných hlavních postav se musí spoléhat na herecké výkony a jemnost milostného citu. Naštěstí je tu ještě trikové kouzlení a planetární magie, která kdysi na plátně působila s hudebním doprovodem velkolepě. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Snová kompozícia, plno bláznivostí, zvláštne a prekvapivé obrazy. Celok pripomínal akési absurdné, no pritom zúfalo reálne cirkusové panoptikum. Všetko toto popri neustálom striedaní hromového hluku bojov a zemetrasení s tichými scénami mi skôr pripomínalo adaptáciu atmosféricky podobne ladeného románu Jana Weissa Dom o tisísich poschodiach, než stvárnenie rovnomennej verneovky. ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Podle mě skoro jistě nejslabší Zemanův celovečerní film, nejslabší ovšem nutno chápat v uvozovkách a není to nutně na úkor zábavnosti - Na kometě je totiž podle mě současně Zemanův nejvtipnější film, místy je to vyloženě až taková ta klasická normalizační řachanda, kde nechybí celá řada dobových komediálních hereckých hvězd. Oč tento film nabral na komice, o to zchudnul - a to výrazně - po výtvarné stránce. Ta tam je starosvětská naivita a vtipnost technických nápadů z Vynálezu zkázy i okouzlující výtvarná lyričnost Barona Prášila - tenhle film chce v první řadě bavit (což mu nebrání v tom, aby neobsahoval i lehce varovné poselství stran lidské nesnášenlivosti a zaslepenosti) a jde za zábavou za každou cenu. A to až do té míry, že mi je místy protivný - především ve všech scénách, v nichž se karikuje obraz vojáků, tupě vykonávajících i nejstupidnější rozkazy. Naopak hrozně milí mi zde přijdou ti dinosauři a obří masařka, jakož i kostýmy všech herců - především Magda Vášáryová je v tom svém pruhovaném kostýmku naprosto skvostná, i když nemohu přenést přes srdce, že byla ve filmu předabována (osobně nemám problém napsat, že mě to vyloženě nasralo, když jsem to zjistil). Baron Prášil už podle mě není ten "starý dobrý Zeman", kterého si všichni zamilovali v jeho starších filmech, ale pořád je to velmi pěkný a zábavný film, na kterém je prostě strašně zlatá ta přiznaná nízkorozpočtovost a improvizace. Za mě 3 hvězdy, ovšem velmi pěkné. ()

anais 

všechny recenze uživatele

Stejně jako Verneova předloha i Zemanova adaptace se satiricky naváží do kolonialismu, opakovaných lidských chyb a kulturních stereotypů. Výtvarně je to celkem velký posun od estetiky rytin k trochu realističtějšímu pojetí. Dříve všudypřítomné čáry jsou tu přítomny pouze sporadicky, většinou na kostýmech, nebo když evokují dřevo (loď). Film mě baví možná o trochu víc, než Ukradená vzducholoď, a jedinou čmouhu na kráse vidím v gumových dinosaurech, kteří jsou tu pouhým odleskem těch z Cesty do pravěku. Evokují spíš ještěry z nějakého béčkového amerického filmu. Dinosauři tu totiž už neslouží jako cíl poznání, ale jako "hrozivá" atrakce. ()

kitano 

všechny recenze uživatele

Ceskoslovenske prekvapenie z roku pana 1970 . Ked si clovek pozrie takmer 40 rokov stary film ktory obvplyva takymto vyzualom a naviac zaujimavym podtextom, nemoze ho nenapadnut otazka, ako to ze podobne inventivne, umne a na vysokej urovni spracovane diela, nevznikaju u nas aj dnes. Odpoved hladat nebudem, ale vrtat v hlave mi to bude asi stale. Vyzualna stranka sa sice neda nazvat dokonalou, avsak vyzualne finty a vysledny efekt je skutocne udivujuci. Jedna sa prevazne o staticke obrazy (kamera sa hybe len vynimocne), avsak zo zvolenej formy trikari vytazili hadam maximum. Niektore obrazy su naozaj pamatihodne a prekvapuju svojou majstrovskou kompoziciou. A vobec cely vyzual je jeden svojsky, kompaktny celok, a aj ked to znie mozno smiesne, priam sa mi nuka zrovnanie s filmom Sin city, ktory podobne kombinuje hercov s kulisami a kreslenymi pozadiami. Az by som povedal, ze Na komete ma komixove ladenie (na seba navezujuce staticke, precizne komponovane obrazy). Spolu s velmi podarenym a zabavnym satirickym podtextom film vytvara unikatny celok, a teraz sa mi v hlave vynara dalsia spojitost a tou je...Terry Gilliam a jeho Brazil (ci aj ine jeho snimky) . S divokou fantaziou Terryho Giliama sa sice da zrovnavat maloco, avsak ona podobnost tu je a som si takmer isty, ze Terry by si tento film naozaj oblubil. Poklad narodnej kinematografie. (8.5/10) ()

Galerie (45)

Zajímavosti (12)

  • Dinosauři, kteří jsou ve filmu vidět, vypadají jako: Apatosaurus, Tyranosaurus, Rhamphorhynchus, Dimetrodon, Styracosaurus a Pteranodon. (Jan.Kanak)
  • Aby před normalizátory utajili, že spoluautorem scénáře filmu je tehdy režimem pronásledovaný Jan Procházka, kolonku scénář v titulcích filmu vynechali. (raininface)
  • Na film bolo vyčlenených 7 050 000 československých korún. Ale film sa podarilo natočiť za 6 947 085,79 Kčs čím ušetrili Barrandovu 102 914,21 Kčs, za čo dostal celý štáb písomnú pochvalu od vtedajšieho ministra kultúry. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama