Režie:
Václav MarhoulKamera:
Vladimír SmutnýHrají:
Tomáš Hanák, Vilma Cibulková, Pavel Liška, Oldřich Kaiser, Viktor Preiss, Eva Holubová, Ivan Trojan, Milan Šteindler, Miroslav Táborský, Petr Čtvrtníček (více)Obsahy(1)
Po sedmi letech reprízování úspěšného divadelního představení se stejnojmenným názvem režisér Václav Marhoul převádí do filmové podoby vlastní scénář inspirovaný povídkami amerického spisovatele Raymonda Chandlera. Tomáš Hanák v něm představuje soukromého detektiva Phila Marlowa, tedy klasického hrdinu, romantického kovboje, který bere zákon do svých rukou v drsné prérii velkoměst. Je to poctivý a skeptický dříč, který se plahočí za svými případy, které řeší po mnoha omylech, často ztýraný, zmlácený zločinci, nezřídka i policií. V tomto světě násilí, nedůvěry a korupce je všechno prodejné. Všechno kromě jeho samého. Příběh je zasazen do prostředí města Los Angeles v roce 1937. Základní dějovou osou, tohoto jinak pro diváky vděčného komediálního a parodického žánru, je zprvu banální a chandlerovsky typické vyhledání pohřešované osoby. Celý případ je však samozřejmě daleko složitější a Marlowe postupně rozplétá celé zamotané klubko vztahů a motivů a to až ke zdárnému konci. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (1)
Recenze (567)
Filmová adaptace legendární divadelní hry (kdo viděl, ví o čem mluvím...) divadla Sklep parodující klasické gangsterky Raymonda Chandlera se soukromým očkem Philem Marlowem alias Tomášem Hanákem v hlavní roli... Režisér Václav Marhoul, též vzešlý z kruhů kolem divadla Sklep, přistupuje ale k parodii z jiného směru, než jsme zvyklí od klasiků - pánů Brdečky a Lipského... Zachovává formální, tedy torzovité, vyprávění sklepáckého dramatu, přebírá zalidněný prostor řadou marginálních komických figurek (obsazen je tu snad každý, kdo v oblasti českého alternativního humoru něco znamená), stejně jako ponechává klasickou sklepáckou poetiku, plnou absurdna (,,Doslova se mi přilepili na paty..."), dadaismu i hraní si s jazykem (boss Perrugini - výborná slovní hříčka založená na české výslovnosti jména v 1. pádě:-) atd.), a přidává svůj díl imaginace a tvůrčího podílu - formálně co možná nejpřesnější postižení atmosféry a nálady žánru noir a gangsterek, obvykle s Bogartem v hlavní roli, a vykreslení klasického Hollywoodu 30. let... K tomu navíc přimísil moře filmových odkazů a citací z klasických filmových děl (v jednom z vedlejších ateliérů právě natáčí Ed Wood, basketbal na zastrčeném plácku hrají chovanci psychiatrické léčebny z Přeletu nad kukaččím hnízdem...), ale i z děl moderních (gangsteři ,,Zabili Kennyho", postavu ze South Parku, je tu i díky své četné citovanosti trochu sporná aluze na Matrix...). Marhoul si ale se svým filmem opravdu vyhrál do posledních detailů - pozorný divák v něm nalezne plno vtípků až kdesi v druhém plánu (kupříkladu prohozená zpětná projekce nesynchronizovaná se stylem jízd Phila Marlowa)... Většinu svých propriet ale tenhle film přebral z geniální sklepácké hry - bláznivý ředitel psychiatrického ústavu v podání Milana Šteindlera byl kdysi v divadle ještě potrhlejší, všechny ty Chandlerovské hlášky Tomáše Hanáka ještě zemitější (,,Vlhký vzduch studil jak popel vychladlého vztahu..." ... ,,Piju cokoliv...když je to whiskey..."), odstup a nadhled k parodovanému ještě výraznější... Ztrhané bránice se ale do filmu přenést nepovedlo...a to je, myslím, jediné mínus toho snímku. Všechny ostatní složky filmové stavby sedí dokonale - promyšlená a erudovaná režie, výborná kamera pana Smutného, typově přesní a dokonalí herci (zvláště Oldřich Kaiser v roli mafiánského bosse Perruginiho a jeho skupina gangsterů, ale i nesklepačka famme fatale Vilma Cibulková...mimochodem, tohle je přesně ten film, který si mnohem lépe vychutnají cizinci bez znalosti českého kulturního prostředí a bez v podvědomí uložených obličejů a stereotypů spojených s jejich typologií...), stylová hudba... Tedy téměř dokonalý Phil Marlowe... ,,Nikdo mi nerozumí, jsem záhadný..." ()
"Já jsem sváteční piják. Takovej, co jde na jedno a probudí se v Singapúru s plnovousem na bradě." Mazanýho Filipa jsem zcela a naprosto brilantně pochopil. Jenom jsem ho tak úplně nepochopil. Ale to se může stát ve světě plným Kidů, vypranejch džín, roztrženejch kušen hákem a hollywoodskejch sexbomb, ve kterým parchanti zabili Kennyho a Nigel Smith v něm prostě ebyl, eni a ebude. Mně tedy tento pozdrav z noirového Sklepa vždycky podezřele dobře zvedne náladu. A na to mám alibu. ()
Hrozivý debakl po všech stránkách. Režijně i herecky nevzvládnutý převod divadla do filmu - nehledě na sklepácká specifika. Hard-boiled detektivky a filmy noir bývají velmi svižné a atmosféra je až výsledkem rychle navazující akce. Mazaný Filip je ovšem uondaný a vaří atmosféru z řídce rozhozených žánrových ingrediencí. Na celovečerní film je tam toho velmi málo, každá situace i pointa se neúměrně natahují. Hudba tu většinou absentuje zřejmě nikoli ze stylotvorných důvodů, ale prostě proto, že ji nikdo nenapsal, nebo ji režisér neuměl zapojit do stavby vyprávění a dynamizace montáže. Vůbec statičnost celého dílka je velmi nesmírně protivná. Není to jemný a rafinovaný, ale velmi primitivní pokus o parodii. Nevěřím tomu, že Marhoul rozumí žánru, poněvadž tam kromě citací nových - notabene ne-noirových - filmů nemá nic, co by prozrazovalo jeho poučenost. Genialitě Pytlákovy schovanky nebo Limonádového Joea Mazaný Filip nesahá ani po kotníky. O tom, že Hanák vypadá dobře, ale neumí hrát, se všeobecně ví. Rád bych celé partičce okolo tohoto filmu fandil za jejich odvahu a jistou nepopiratelnou výtvarnou pečlivost, ale nemůžu si pomoct, hanba z koukání na tento nepodarek mě fackovala celou dobu. ()
DVD/// Obsazení 10/10 Děj 6/10 Hudba 4/10 Efekty 8/10/// +neskutečné obsazení, podle mě jen kvůli hercům stoji za to film vidět, některé zajímavé postavy, pár vtipných hlášek se strany Tomáše Hanáka a samozřejmě pro mě zajímavé exteriéry, v tomto směru dobré -celkově jsem si však myslel, že se budu více bavit, smát a né tolik nudit, film má hodně hluchých nebo snad až bezradných scén, některé scény jsou moc zdlouhavé, jinak hudba této doby není pro moje uši a samozřejmě nekteré postavy (jejich představitelé) jsou celkem ohrané/// No tenhle snímek jsem chtěl fakt vidět, trailer mě celkem nalákal, bohužel u něj jsem se bavil více, než u tohoto filmu. Přesto si myslím, že je to kus odvedené práce a film si svoje místo v kinematografii najde, už jen proto, že takových snímků se netočí moc. Jen by mě zajímalo jak se na něj dívají sousedé za oceánem./// Celkem 67%/// ()
Ostře nabitá parodie s mála náboji.tak by se dal charakterizovat tento český snímek kterému chybí dobré nápady a o hodně více humoru.Je ale nutno podotknout že nebýt heců ve vedlejších rolích nebylo by na co se dívat.Takový Dušek,Liška,Preiss a Macháček své vedlejší role zvládly bravůrně a je radost se na ně koukat.Tomáš Hanák taky nic nezkazí ale žádnej zázrak to neni co si budem povídat.Zkrátka za 2 a půl. ()
Galerie (16)
Zajímavosti (28)
- První český film, který byl vydán na DVD s komentářem pro nevidomé. (gjjm)
- Představitel titulní role Tomáš Hanák v čase premiéry snímku řekl: "Od Pražské 5 je to snad první film, o který se bojím. Je natočený ne pro něčí slávu, ale pro slávu filmu a z lásky k filmu. A všichni to z lásky dělají, už kvůli omezenému rozpočtu. Kamera, hudba, stavby, střih, zvuk, herci - všichni! A já, jestli jsem Marlowea nějak výrazně zvoral, tak si zasloužím kulku do tykve a požádám o ni Václava Marhoula, protože on tomu věnoval skoro deset let. Ale díky tomu ani zase nemusel moc radit. Naplno řval jen jednou, naštěstí ne na mě. Teploty v atelieru dosahovaly až 52 stupňů, přesto v některých scénách vypadám velmi chladnokrevně." (NIRO)
- Scéna, kdy gangsteři vyhodí Phila Marlowa (Tomáš Hanák) na ulici, na níž hraje skupinka basketbal, odkazuje na podobnou scénu ve filmu Přelet nad kukaččím hnízdem (1975). (šerminator)
Reklama