Režie:
Viktor PolesnýHudba:
Karel SvobodaHrají:
Ondřej Vetchý, Zuzana Norisová, Jiří Langmajer, Zlata Adamovská, Danica Jurčová, Jakub Prachař, Veronika Žilková, Petra Špalková, Pavel Řezníček (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Snímek je dynamicky natočenou groteskou, jakýmsi leporelem lidských osudů, které se před námi odehrávají v rychlém tempu, s nadhledem a humorem. Skvělé herecké výkony, dobové hity i scénická hudba K. Svobody, to vše pod taktovkou zkušeného režiséra V. Polesného z něj činí filmovou lahůdku. Filmová adaptace slavného románu V. Párala je hořkým obrazem lidské touhy po požitcích, moci, majetku i panoramatickým záběrem opakujících se situací dějin moderní společnosti. Motorem příběhu je výbušná síla nenávisti těch „dole“, toužících po rozkoši lásky a společenském uplatnění, a kultivovanost, ale i únava světa lidí „nahoře“, kteří se už dost namilovali a užili moci, a tak vlastně rádi podléhají náporu barbarství. Vylhané naděje roztáčejí vždy znovu a znovu šílený kolotoč lidského života až k závěrečným ztraceným iluzím. Ústředním místem děje je dům v Ústí nad Labem, kde se střídají náhodní i trvalí zaměstnanci místní továrny. Příběh Borka Trojana (J. Langmajer), ambiciózního inženýra, a jeho lásky k Zitě Gráfové (Z. Adamovská), manželce ředitele továrny, příběh mladičkého Romana Gráfa (J. Prachař), zoufale až k sebezničení milujícího neklidnou Maddu (K. Kloubková), to jsou základní osy mnohavrstevného vyprávění, odehrávajícího se v průběhu šedesátých let s přesahem do doby po roce 1989. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (250)
Vladimír Páral je autor s osobitým stylem fabulace. Jeho knížky jsem četl celkem rád, ale zase nepatří mezi ty, ke kterým bych se vracel. Milenci a vrazi odráží (tu více, tu méně realisticky) dobu politické nesvobody a její různé podoby cest za úspěchem či postavením. Film mě arci zklamal. Zaměřil se hlavně na několik motivů, zejména si libuje v sexuálních scénách (to se dnes dobře "prodá"), vytratila se satira či kritičnost, zbylo jen nedůstojné a plytké zesměšňování lidského zoufalství, šílenství či dokonce vraždy. ()
Už jen jako severočech srdcem i duší, byť nějaký pátek žijící v Brně (jo jo, Brno je zlatá loď...) nemohu tenhle film zkopnout i kdyby to byl totální paskvil... A Párala? Skoro všechny jeho knihy jsem četl ... Ale k věci... Milenci a vrazi není asi film na jedno podívání... Co tomuhle filmu vadí je jaksi nedotaženost a hlavně zmatenost hlavních postav, neboť divák nemůže ani při nejlepší vůli i Holmesovském nadání, proč... Proč tak jednají, co je vede k tomu, aby se takto chovali? Leckdy tak neidentifikovatelné postavy které zas byly ve většině nadprůměrně odehrané... Scénář, který se měl radši držet předlohy, skákání v čase zničehonic aniž by se člověk dozvěděl proč a jak není zrovna ideální a standardní... Film asi zaujme jen skalní Páralovo fanoušky A Páral? U Párala hraje hlavní prim chemie tedy chemička, hlavě pudy a Ústí nad Labem... Tak co víc? To vše ve filmu bylo a úchvatný pohled z Větruše, Ořechovky na Střekov a na Spolchemii a a a a Mí Severočeši mi rozumějí :-) 70 % A Bogan Tušl? Bogan je holt Bogan, aktivní blb = třídní nepřítel... Boganka Jolanka jakbysmet :-) Špalková s Táclíkem, kandidují jako "nejférovější" páreček poslední filmové doby... ()
Láska přeci není jenom sex a erotika. Já když někoho miluju, tak s ním chci být pořád. Já s tebou chci i mlčet, já chci s tebou padat unavou, já s tebou chci umřít. Tak proč nechceš? A to bolí. Páral pro mne bude navždy nepochopitelným autorem. Jeho díla se rychle čtou, ale nikdy mne neosloví natolik, abych došla až k vrcholu, tedy závěrečnému dialogu díla. Filmové zpracování jeho možná nejsložitějšího a nejsilnějšího románu Milenci a vrazi je neosvojitelnou hříčkou příběhů lidí rozdílních a přesto tak stejných, stejně šílených. A na mne to celé působi příliš neosobně, příliš stroze, příliš dalece vzhlížející od reality. Výkony herecké vcelku dobré, Ústí nad Labem vykresleno snad ještě v hezčím světle, než by si zasloužilo. Avšak mé hodnocení je především ovlivněno skvostem jménem Zlata Adamovská. Její Zita je pro mne vrcholem hereckého umu. To, co jsem nedokázala najít u žádné jiné postavy tohoto díla, jsem našla v jedné jediné postavě. Zita zobrazuje lidskou touhu po něčem jedinečném, až nelidském. Její naivita, odhodlanost a následný pád nejen skrze společenskou vrstvu, ale skrze lidstvo samo, je vrcholem hereckého umění. To, co Adamovská dokázala ve své Zitě najít, se v české kinematografii za dlouhá léta již neobjevilo. O to silnější byl zážitek z tohoto nevídaného, lidsky sytého příběhu jedné ženy měnící se z dámy v naprostou trosku. ()
Ve filmu, kde je hlavní příběh, ale vidíme více sexu, nežli dějových zápletek a rozuzlení, je něco špatně. Scénárista a následně režisér si zkrátka s Páralovým tématem vůbec neporadili..chtěli všechno a nemají nic. Herecké výkony některých herců velmi toporné a dokonce jsem objevil chybu, kdy na zdi jde vidět silueta (stín) někoho ze štábu, což by se v post-produkci nemělo stát. A postava Juldy v podání Ondřeje Serafína působí jako pěst na oko. Jestli si autor myslí, že když diváku ukáže Juldu jak seká trávu a zavolá doktorku a ona si ho zamiluje, je na velkém omylu. Juldova smrt nemůže vadit (což je samozřejmě špatně) nikomu. Zkrátka a dobře..sečteno a podtrženo, chcete-li si spravit chuť, hurá na knihu! :) ()
Od úvodní hudby ♫ (Svoboda-nesvoboda) se dá tušit zrada. Co dál, že by retro-muzikál ? Filmová expozice kvalit seriálové znělky -"Ahoj, Juldo." -"Ahoj Romane", atd. Prostě film, jehož tvůrci řeší základnější problémy než převod Párala do filmové řeči. "Proč mě chceš zabít, Románku ?" Návrat Zl.Adamovské do páralovské role s generačním odstupem aneb Tak se kalilo (v) Ústí ()
Galerie (11)
Zajímavosti (8)
- Když Madda Serafínová (Kristýna Kloubková) prohledává ředitelský byt, kde je v tu chvíli sama, v okamžiku, kdy v koupelně čichá k lahvičce, je na osvětleném rámu dveří vidět stín člena ze štábu. (Lasskoun)
- Filmovalo se v Ústí nad Labem a na zámku Velké Březno. Točilo se od 20. července do 26. srpna 2004. (M.B)
- Ve filmu probíhá u Gráfů licitace známé karetní hry Bridž (Bridge). Stejně jako směr odhazování karet, licitace vždy probíhá doleva od rozdávajícího. Ve filmu ale licitace probíhá v opačném směru. (Prochy38)
Reklama