Režie:
František FilipScénář:
Otto ZelenkaKamera:
Vladimír OpletalHudba:
Karel SkleničkaHrají:
Jiří Vala, Slávka Budínová, Vladimír Ráž, Gabriela Vránová, Jiřina Jirásková, Iva Janžurová, Miloš Nedbal, Jiřina Šejbalová, Jaroslav Vojta, Nataša Gollová (více)Epizody(5)
Obsahy(1)
Pětidílná sága dvou podnikatelských rodů z vrcholného období našeho národního obrození na motivy románu Vladimíra Neffa začíná v roce 1859 a končí otevřením Národního divadla v roce 1881. Tento pamětnický seriál patří mezi nejcennější díla archivu České televize. U jeho zrodu stáli dva významní televizní tvůrci - scenárista Otto Zelenka a režisér František Filip. Práce na scénářích začala ještě před jarem 1968 a diváci viděli seriál poprvé na podzim téhož roku. Zasaženi a poníženi srpnovými událostmi a posrpnovým vývojem nacházeli v historickém seriálu útěchu, povzbuzení a naději. V roce své premiéry seriál překvapil kvalitou, dokonalým řemeslným zpracováním a nádhernou přehlídkou hereckých výkonů. Dnes po sedmatřiceti letech se Jiří Vala jako Martin Nedobyl, Slávka Budínová jako Valentýnka, Iva Janžurová a Jiřina Jirásková jako "Přeslice"- Hana a Bětuše Váchovy, Vladimír Ráž a Gabriela Vránová jako Born a Líza vrátí k divákům jako představitelé důvěrně známých a oblíbených postav. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (108)
Takřka neuvěřitelně geniální věc po všech stránkách. Celé jsem to viděl hodně dávno a při reprízách vždycky jen kus, co jsem náhodou natrefil. Letos (2017) jsem se ale začal znovu dívat naplno a je to skutečně mistrovské dílo. Herecká sestava, scénář, všechno dokonalé. Vystižení člověka jako jednotlivce i jako příslušníka své skupiny, tendence vřící Evropou i českou kotlinou 60. a 70. let 19. století. Ty hovory v Paříži odhalující nicotnost francouzského veřejného života, který projde zakrátko stejnou zkouškou (a stejně neúspěšně) jako předtím Rakousko, ty hovory u Bornů na téma zisk z toho něco vyrábět vs. zisk ze spekulací, to všechno je tak skvěle aktuální i po 150 letech, že bych slzel. Spolu s F. L. Věkem a Byl jednou jeden dům svatá trojice českých seriálů. "Maminko, to nebyla obyčejná nevěra, on byl básník... Je vnitřně rozerván." ()
Důkaz, že ani malost televize a omezené finanční krytí nemůže snížit úroveň kvality na dobře udělaném seriálu. Svělý a mnohovrstnatý příběh, prvotřídní herecké obsazení, kvalitně napsaný scénář a pečlivá režie dělají ze Sňatků z rozumu opravdovou *****podívanou, jenž náročnějšího diváka lačnícího po kvalitě dokáže uspokojit i po více jak 40ti letech od premiéry. ()
Ona: Milosrdenství Boží je nekonečné... On: Babské tlachy! Krásně odvyprávěný, a jakkoli se to při současném boomu kvalitních seriálů (jako 1864, který stejné období nahlíží z jiné perspektivy) může zdát neuvěřitelné, i po 50 letech syrově, realisticky vyznívající seriál se skvělými dialogy. Mrazivě neromantické 19. století plné přetvářky, diskriminace, špíny a pastí sešněrované "morálky". Ano, je to ošklivé, když se děvče vdá, ale ono to jinak nejde a časem si zvykne... Nikdo se přeci nevdává z lásky, to je jen taková vymyšlenost. ()
Pětidílná sága Vladimíra Neffa v knižním či filmovém zpracování mě vždy bavila. Historickými stopami lidských osudů z let 1859 - 1881, mnohdy i krutého a nesmlouvavého, mě provázela řada výborných českých herců. Toto filmové dílo patří ke skvostům české kinematografie. Scénárista Otto Zelenka a režisér František Filip si získali můj obdiv a uznání. ()
Galerie (25)
Photo © Česká televize / Miroslav Mirvald
Zajímavosti (15)
- Předem nebylo známo, kolik epizod bude. Vždy se čekalo na ohlas diváků a až potom se začala připravovat další epizoda. (SONY_)
- Jako námět k seriálu posloužily knihy Vladimíra Neffa "Sňatky z rozumu" z roku 1957, "Císařské fialky" z roku 1958, "Zlá krev" z roku 1959, "Veselá vdova" z roku 1961 a "Královský vozataj" z roku 1963. Všechny knihy vychází z historie rodiny Neffů a jsou defakto kronikou rodu. (sator)
- Poslední díl mohli diváci dle slov režiséra Filipa zhlédnout až po roce 1989. (sator)
Osudy kolem podnikatelských rodů z 19.století... Nejdřív jsem na to několikrát koukal, pak jsem četl Neffovu bornovsko-nedobylovskou ságu Sňatky z rozumu – Císařské fialky – Zlá krev a byl nadšen z příběhů, které zárověň skvěle mapují histórii Rakousko-Uherska v 19.bstoletí. Vypravěč: Václav Voska: Velký mistr se sympatickým projevem a nádherným hlasem. A pochvala pro tvůrce seriálu, že záměr autora kombinovat příběh s náučným pasáži tvořící průvodní komentář neignorovali a většinu důležitých historických okolností zařadili v podobě dokumentární vložky, podložené různymi dobovými obrazovými materiály. Zajímavo je vyřešen úvod a napokon samotný závěr seriálu, kde se Voska během komentovaní prochází po místech souvisících s příběhem - vzniká tu tak veliký prostor pro fantazii diváka a možnost konfrontace předkládané historie s dobou současnou. Martin Nedobyl, podnikatel - Vynikající Jiří Vala v hereckém stvárnění postavy tak rozporuplné (viz. i pokračování Nedobylova osudu v seriálu Zlá krev o 18 let později). Původně zrádný student v bezvýchodiskové situaci ve vězení se díky náhodě ocitá znovu na slobodě a časem se stává úspěšným podnikatelem a na krátku dobu i šťastným člověkem. Pod vlivem doby i bohatství se mění v bezcharakterného člověka, surového manipulátora, končícího krutou smrtí. Jan Born, podnikatel a první slovanský závod. Milovníky historie a starožitností poteší scény dokumentující bižutérny a nábytkový tovar v obchodě, stejně tak zajímavé dobové podnikatelské nápady v podobě originálních reklam a umělecky vybaveného interiéru, doplněného plakáty s vlasteneckými myšlenkami. Vladimír Ráž dává v hereckém výkonu panu Bornovi spoustu noblesy, byť jde též o kontroverzní postavu, když láska k vlastenectvu vytlačí do úzadí i lásku k vlastní manželce. Přeslice :-) Výborná Jiřina Jirásková v životní roli jako první pracující česká žena v historii, prošlá trpkým osudem a překvapivá Iva Janžurová v mladém věku ve svých začátcích. Zde musím zmínit rovněž otce přeslic, JUDr. Mojmíra Váchy: zde exceluje Miloš Nedbal v mistrovské kreaci člověka plného psychologických proměn, uznávaného pána, který sa neumí smířit s osobní prohrou a svým chováním začne způsobovat hanbu celému okolí. Výtečné je i obsazení vedlejších rolí, například Vladimír Brabec jako skladatel-klavirista Dvořák nebo v záporní (či spíš kontroverzní) roli poručíka Háfnera Radovan Lukavský. Sňatky a dnešní doba: V dnešní době je, zdá se, většina národnostních i jazykových otázek už vyřešena, v celé střední Evrope vládne demokrace, máme slobodu politických názorů, slobodu v umění, cenzura žádná. Navzdory tomu možno mluvit o Sňatkách jako o nadčasovém dílu. Bez ohledu na jakoukoliv historii a dobu, zobrazují se tu lidské charaktery. Dnes máme kolem sebe rovněž plno prísných Váchovců, kreatívních Bornovců, proměnlivých Nedobylovců a také revolučních Pecoldovců, kteří jsou schopní kvůli bojovaní za prosazování vlastních názorů obětovat vlastní rodinu i za cenu pobytu ve vězení. Tito lidé nevymřeli, jsou stále mezi námi. Akorát dnes se už skrývají pod jinými jménami... JEDINEČNÁ ZÁLEŽITOST. () (méně) (více)