Reklama

Reklama

1864

(seriál)
Trailer
Dánsko, 2014, 7 h 35 min (Minutáž: 53–59 min)

Režie:

Ole Bornedal

Scénář:

Ole Bornedal

Kamera:

Dan Laustsen

Hrají:

Pilou Asbæk, Sarah-Sofie Boussnina, Marie Tourell Søderberg, Jakob Oftebro, Nicolas Bro, Søren Pilmark, Eva Podzimková, Esben Dalgaard, Søren Malling (více)
(další profese)

Epizody(8)

Obsahy(1)

Nechali se přesvědčit, že jsou vyvolený národ, ale čekal je krutý střet s realitou. Výpravný seriál o lidských osudech na pozadí největší porážky v dánských dějinách. Jak napovídá název osmidílné minisérie 1864, jejím ústředním tématem je druhá šlesvická válka. Vlivem nárůstu nacionalistického cítění si Dánsko v polovině devatenáctého století začalo činit nároky na multinárodní Šlesvik, což vyprovokovalo Prusko a Rakousko coby zástupce Německého spolku k vyhlášení války. Ta po devíti měsících skončila devastující ztečí pruských a rakouských jednotek na dánské opevnění u Dybbolu. Seriál se zaměřuje na klíčové události války, přičemž kulminuje právě bitvou, která je považována za jednu z nejkrvavějších v dějinách Dánska. Ačkoli část vyprávění zahrnuje reálné historické figury, jeho základ tvoří příběh bratrů Lausta a Petra, jejich společné lásky Inge. Pojednání o jejich osudech pak rámuje linie ze současnosti, kde se mladá Claudia z rodiny poznamenané ztrátou syna, který se účastnil zahraniční mise dánské armády, poznává starého mrzouta Severina. Právě skrze kroniku sepsanou jeho matkou se před dívkou i diváky rozprostírá velká sága osudů mladých lidí vržených do nelehkých časů poloviny devatenáctého století.

Seriál 1864 představuje ojedinělý autorský projekt, pod kterým je jako režisér i scenárista podepsán dánský filmař Ole Bornedal, jenž na sebe upozornil již debutem Noční hlídač z roku 1994. Hororově laděný thriller s originálním scénářem padl do hledáčku hollywoodských producentů a tak o tři roky později Bornedal režíroval jeho americký remake nazvaný Hlídač mrtvých, v hlavní roli s Ewanem McGregorem. Po té se vrátil do Dánska, kde následně točil nápadité thrillery Pouze další love story a Zbav nás od zlého.

Bornedalův výpravný seriálový projekt 1864 vyvolal v Dánsku rozporuplné reakce a stal se předmětem mnohých debat a rozborů nejen v médiích, ale také na politických fórech. Kritika se snesla na velké nepřesnosti a zjednodušování historie i překreslování některých reálných osobností až do podoby karikatur. Trnem v oku byla také nabubřelá dikce Bornedala, který se prezentoval jako velký zvěstovatel historické pravdy a geniální scenárista, i vysoké výrobní náklady bombastické ságy plné davových scén a speciálních efektů. Na druhé straně pozitivní ohlasy vyzdvihovaly zpracování zkázonosnosti nacionalistických myšlenek a národovecké sebezahleděnosti, tedy témat týkajících se nejen dávných dějin Dánska, ale i současných tendencí uvnitř Evropy. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (54)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

1864 byl projekt, ke kterému jsem přistupoval s důvěrou. Dánská televizní tvorba má oprávněně dobrý zvuk, chrlí jeden světově úspěšný titul za druhým, navíc na evropské poměry a velikost země je schopná spáchat i ambiciózní velkou produkci. Námět nabízel výlet za poznáním historických událostí, jejichž význam mi zatím unikal. Podobné látky mám rád, od střední školy byla historie mým koníčkem. Seriál je dobře obsazený, známými tvářemi se jen hemží. Má odpovídající výpravu - tak proč jen dvě hvězdičky? Protože cítím, že je něco špatně s dramaturgií. Na konci prvních dvou epizod jsem se přistihl, jak se se skelným pohledem dívám na obrazovku a nemůžu si vybavit, co se právě odehrálo. V seriálu se přitom dá najít hodně silných témat. Je to příběh sebevědomé země, která podlehla sebeklamu výjimečného postavení a nacionalistickému poblouznění a nakonec ji to stálo hodně. Jenže když si nedokážete najít cestu k seriálovým postavám, když nepřijmete snahu scénáře propojit události z druhé třetiny 19. století se současností, když vám fandí fantasy prvky, pak se prostě se seriálem minete. Nakonec jsem ocenil jen pěkně natočené válečné scény. Nebylo jich málo, včetně těch opravdu masových, ale cesta k nim byla dlouhá a vysilující. Celkový dojem: 45 %. ()

Yardak 

všechny recenze uživatele

Dánové dokazují, že kromě silného patriotismu umějí i točit zajímavé minisérie. Nejedná se totiž o klasický seriál, ale spíše o dramaticko-válečnou minisérii z období prusko-dánské války z roku 1864. Pro Dány je to smutná historie a stále ožehavé téma! Příběh se především točí kolem dvou bratrů a jejich rodiny, takže současnost, válečný průběh a politická linie spíše rámují celkové vyznění snímku. Slušná režie, solidní herci, české lokace a samozřejmě český komparz za 4 dobré hvězdy! Jsem zvědavý, jestli to nakonec sestříhají i do filmové podoby. Proč se něco takového nenatočí i u nás? Např. Prusko-rakouská válka z roku 1866 v evropské koprodukci by mohla být opravdu zajímavá! ()

Reklama

PanZahadnyCZ 

všechny recenze uživatele

Jedna velká přehlídka dobových kostýmů a rekvizit, která má i velmi působivý příběh. Herecky až překvapivě uvěřitelné, vše v seriálu velmi realisticky zastižené – vynikající výprava, uvěřitelné bitvy, napětí a smysluplné dialogy, a vůbec celkově je to velmi kvalitně odvedená práce. Bohužel se zde našly i slabší chvilky, ne-li celé díly. Mám na mysli chvilky citově nebo politicky zaměřené, ale i přesto to subjektivně vidím tak na 85 %, i když s velkou shovívavostí, přesto jsem ve finále velmi spokojen a mohu doporučit. ()

Helmutek 

všechny recenze uživatele

Jestli je něco, čeho se máme bát, pak je to zlo v nás samotných, a jak málo stačí na jeho uvolnění. Dánové byli schopní fantastickym a filmovym (ne televiznim) způsobem natočit epos o jedný z největších tragédií jejich dějin a o něčem, za co se dodnes každej Dán, kterej o tom něco ví, jenom stydí. Film o totálnim failu a neuvěřitelný ostudě, kterou si tenkrát před celou Evropou Dánové uřízli - a to za naprosto (objektivně) nepochopitelnejch až bizarních okolností, kdy byli sami tak moc přesvědeni o svý jedinečnosti, všemocnosti a o svym vyvolení jako Boží národ, až byli ve stavu dlouhotrvajícího a celonárodního zaslepení schopni spáchat prakticky sebevraždu, kterou viděli všichni ostatní, jen ne oni - nutno dodat, že velkou zásluhu na tom měla vydatná propagandistická masáž ministerstva kultu, která celou situaci roky živila. Pro celý Dánsko to byla bezprecedentní potupa a ponížení, který vyústilo v pochopitelnou rezignaci na veškerý vojenský ambice do budoucna a v přijetí neutralitní zahraniční politiky. "1864" je minisérie o fascinující a i když vlastně nedaleký, tak mně do tý doby naprosto neznámý části evropský historie, která má pořád co říct i dneska: nemístnej nacionalismus; neopodstatněná víra v to, že jeden národ (náš) je lepší a hodnotnější, než jinej (cizí); odpor k cizincům i všemu "cizímu"; ukazuje, jak nesmyslný, nicneřešící a absurdní je řešení jakejchkoliv konfilktů prostřednictvím násilí a válek; ukazuje, jak nebezpečný je vyznávat politiku uzavření a agresivity vůči svejm sousedům... To nemá nic společnýho se servilitou nebo oslavovánim bezpáteřnosti, to je jen reakce na to, že každej takovejhle válečnej konfikt je jen zprostředkovanym pohybem figurek na šachovnici těch mocnejch, je jen nějakou součástí hry o trůny, moc a vliv; každej takovejhle konfilkt končí žalostnym vybitim generace (předevšim, ale nejenom) mladejch kluků "těma nahoře" - těma zbabělcema, kteří za sebe a svoje názorový války posílaj umírat jiný, a každej takovejhle konflikt po sobě nezávisle na výsledku zanechá traumatizovanej národ plnej rozvrácenejch a neúplnejch rodin. Ale souhlasim s tim, že seriál 1864 vlastně válečnej neni: stejně jak v seriálu, tak i v životě totiž nakonec spíš než o válce samotný je to všechno o tý nejzákladnější jednotce, který se každá válka dotkne nejvíc a nejfatálnějc - každýho jednoho jednotlivce, toho jednoho člověka a tý jedný rodiny. O tom nejvíc "1864" je. Každopádně zpátky k seriálu - řemeslně je to až na pár drobností zvládnutý naprosto fantasticky a herci jsou vybraný taky skvěle; oba bratři Peter i Laust, jejich společná láska Inge, taky ale ministr kultu Didlev Monrad, duševní kripl Didrich nebo veterán Johan (za zmínku stojí i celkem početná česká spoluúčast, za všechny třeba cikánka Sofia /Eva Josefíková/ nebo Karel Dobrý jako jeden z pruskejch důstojníků). Scénář je napsanej výborně a děj táhne, počet dílů a celková dýlka sedne (neni to ani zkratkovitý a podle mě ani natahovaný), je to dobře natočený a skvěle jsou vybíraný i scény a exteriéry - ve výsledku se na to prostě kouká krásně a všechno to jako celek funguje. Mně osobně ale překvapilo i to, jak zajímavě jsou vystavěný postavy - třeba celá ta dějová linie kolem Didricha a jeho následný rodinný větve je až nepříjemně silná; a vyústění celý tý situace, do který už je zapletená i Inge, je až "nefilmově" prozaický, nemilosrdný a realisticky chladnokrevný (v tom nejlepšim slova smyslu). Za mě je to téměř dokonalej seriál, kterýmu lze jen těžko něco vytknout - a kromě toho všeho s sebou nese obrovskou přidanou hodnotu a poselství, který je platný a aktuální i dneska, po 150 letech. // Dánsko má dvakrát míň obyvatel než ČR, ale stejně byli schopný si za nemalý peníze vyhádat takovejhle obrovskej korpodukční epos. U nás se nečemu podobnýmu aspoň blíží možná tak Český století, ale furt je to málo - stejně jako Yardak nebo Tjaden nerozumim tomu, proč se něčeho podobnýho u nás tak bojíme. Jasně, vychovávat by neměla ČT ani filmoví producenti, ale školy a rodiny (a tím by se měla po podobnejch projektech vytvořit poptávka), ale něco je vždycky lepší než nic - v historii máme TOLIK zajímavej momentů, že by to vydalo na desítky seriálů, a nikdo o těch situacích vlastně pořádně nic neví! Třeba Bílá hora, resp. ty naše slavný defenestrace a vůbec rozpoutání třicetiletý války, tehdy největšího konfilktu západního světa - všichni máme (v nejlepšim případě) ze školy zafixováno, že stavy byli ti hodní a katolíci ti zlí, a že tim začala doba habsburskýho temna, ale kdo už si ze školy odnes, o co že vlastně šlo? Proč to celý vypuklo a čim se to rozpoutalo? Troufám si říct, že pokud to člověk nemá nějak načtený nebo pokud neni historik, tak prostě takovýhle věci ze školy neví. A přitom je to událost, která nás ovlivnila na dalších 300 let. A co třeba to 19. století, který je vlastně hrozně blízko, ale o kterym nějaký obecný povědomí žádný moc neni? Třeba ta (ostatními už zmiňovaná) bitva u Hradce Králové byla největší bitvou, co se u nás nejspíš kdy odehrála, šlo tam proti sobě skoro půl milionu chlapů, z velký části i Čechů - a co o tom dneska kdo ví? Kromě Sňatků z rozumu jsem nezaregistroval, že by se tomu kdy na obrazovkách někdo nějak výrazně věnoval. Nebo třeba ti prvováleční legionáři (tam už se snad peče něco od Nikolaeva, tak snad to dopadne), atd. atd. - je toho spoustu, a jasně - celkem určitě by hned nastala hádka, proč točit zrovna o tomhle a ne o tamtom, a že to je zbytečně drahý atd. Ale tim si prošli i ti Dánové, zvládli to a navzdory kritice z toho vznikla takováhle pecka - a to nás, Čechů, je oproti Dánům jednou tolik. Takže nějak by to šlo - a já doufám, že to všechno někdy přijde. To Český století je snad první vlaštovkou... WTF moments: Ty drobnosti v jinak vysoký kvalitě řemeslnýho zpracování jsou třeba podivně poletující (a fyzikální zákony popírající) těla při výbuších hned v prvních minutách války, potom ale taky třeba na 19. století podezřele bílý zuby herců, viditelně umělý slzy a chemickej sníh nebo třeba celou dobu moc čistý a hezký uniformy (chápu, že si je všechny museli nechávat šít, ale to neznamená, že patinéři musej dostat dovolenou). () (méně) (více)

Radiq 

všechny recenze uživatele

Bohužel, jede to podle zaběhlyho scénáře neboli "Začátek - je to pohoda a život, konec - je to vážný a smrt". To znamená, že nejdřív se seznámíme s postavami, jejich problémy, vztahem k vlasti a nadšením z války... a pak už jde do tuhýho, umíraj kámoši, lítaj kusy těl a dělostřelectvo má hody. Je mi jasný, že být Dán, mám k tomu asi jinej vztah, ale mě to prostě nějak moc nebralo. Jo, z historickyho hlediska asi dobře zpracovaná kapitola o masakru kdesi v řiti, ale takovejch bylo... a horších. Každopádně válečnejch filmů/seriálů z té doby není zrovna moc, takže to bylo takovy osvěžení mezi všema těma prvníma a druhejma světovejma. Pro Dánsko tohle asi je jedna velká traumatická historická událost (něco jak Vietnam pro Amíky), takže se ani nedivím, že Dánové po 2. světové nutili Němce k tomu, o čem je tenhle film. V prvních dílech jsme se dokonce dočkali i několika nefér sexuálních zážitků (hoňka, sběr a kontrola semene, šukání krávy, líbací trojka, znásilnění), ale to trvá jen asi do poloviny dílů a pak to smrdí spíš krví, než erotikou. Ale krví to smrdí poměrně povedeně - lítaj těla, končetiny, kulky hlavou, chrsty krve, ale jenom tak, aby to působilo uvěřitelně. Pochvalu má Eva Josefíková, která sice hrála cigošku, ale takovou tu krásnou, jaká vystupuje v romantických představách, a ne nějakou morenu. Sice za celou dobu řekne jen jedno slovo: "Petr", ale lepší, než Otík, kterej řekne jedno slovo na 100km ("Beroun"). Jinak objevilo se tam docela dost herců, které znám ze seriálu Forbrydelsen, ale to nebylo na škodu - to píšu jen tak pro zajímavost. Tím by mohl můj komentář skončit, ale ještě musím zkritizovat pár věcí, co mi se mi nelíbily: to z té moderní doby tam podle mě vůbec nemuselo být - perlu tomu nasadil na žalud scénárista, kterej vymyslel, že ta holka Claudia je "úplnou náhodou" do rodiny s tím baronem Severinem, o jehož předcích celej ten seriál vypráví. Což mě přivádí k tomu, proč tam furt omílali, že mu je 170 let a je slepej, když podle mě ani jedno nebyl. A podle mě ani nebyl schopnej žít sám, když byl už tak starej, ošemetnej, opelichanej a napůl nemohoucí. Divny. Další velkej kiks byla postava Johana (Søren Malling), která by byla úplně v pohodě, kdyby se z ní nevylíhl jakejsi hypnotizér-věštec-léčitel, což v tomhle žánru bilo do očí, do uší a do lebky. Pak jsem neměl moc dobrej pocit z některejch hár, ktery se mi zdály poněkud moderní... respektive měly působit, jak ze staré doby, ale na mě nepůsobily. Jinak mám takovej pocit, že seriál měl za úkol oslovit široké dánské publikum všech generací s tím, že by se to mohlo používat i jako učební materiál ve školách. Abych jenom nemudroval, tak musim říct, že se mi líbila úvodní znělka včetně hudebního podkresu a celkově si vlastně nemůžu nějak moc stěžovat. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (11)

  • Dva kanóny byly vyrobeny kovářem Milanem Postrachem, ostatní děla jsou "naklonovaná". (aporve)
  • Plukovník Møller (Rasmus Bjerg) se ve skutečnosti bitvy u Dybbøl nezúčastnil. (KM Phoenix)
  • Při natáčení docházelo k mnoha zraněním a nehodám. Jakob Oftebro během jedné scény spadl z koně a poranil si tvář, několik členů komparzu v horkých letních dnech zkolabovalo nebo přišlo o zub při imitaci bojových scén s bajonety. (Pepinec)

Související novinky

Kormákur se sveze trajektem

Kormákur se sveze trajektem

27.04.2014

Televizní tvorba je v současné době velké lákadlo pro spoustu filmařů, i těch kteří dosud točili výhradně filmy pro kina. A nejen v Americe, ale i v Evropě začíná koketovat s formou seriálu nebo… (více)

Reklama

Reklama