Letopisy Narnie: Plavba Jitřního poutníka
- The Chronicles of Narnia: Voyage of the Dawn Treader (více)
Režie:
Michael AptedKamera:
Dante SpinottiHudba:
David ArnoldHrají:
Ben Barnes, Skandar Keynes, Georgie Henley, Will Poulter, Liam Neeson, Gary Sweet, Bruce Spence, William Moseley, Anna Popplewell, Tilda Swinton, Laura Brent (více)VOD (5)
Obsahy(4)
Vraťte se do světa zázraků a kouzel C.S. Lewise ve třetím pokračování oblíbené série mísící prvky fantasy a dobrodružství Letopisy Narnie. Jednoho dne Lucinku a Edmunda Pevensieovy společně s jejich bratrancem Eustacem spolkne obraz a přenese je zpátky do Narnie. Tady se všichni tři s králem Kaspianem a jeho urozeným myšákem Reepicheepem nalodí na velkolepou loď Jitřní poutník a vyplují na cestu k tajemným ostrovům. Odvážní mořeplavci se utkají s mystickými tvory a znovu se shledají se lvem Aslanem na misi, jejíž výsledek určí osud celé Narnie! (HBO GO)
(více)Videa (5)
Recenze (527)
Utahaná televizní inscenace s hallmarkovskou režií a nudnými vyprázdněnými exteriéry. I když se ve filmu pořád něco děje, je to podáno tak nudným a rutinním způsobem, že bude v jistých chvílích vzpomínat i na rozmáchlého Prince Kaspiana. Kýčovitá papundeklovitá loď, otravná krysa a polopaticky podaná křesťanská agitka (tentokrát zašel Aslan opravdu daleko :) nemá šanci v divákovi vyvolat ani náznak epiky nebo dobrodružství, kterou by celá tahle "wannabe" série chtěla být. Kdy už konečně někomu docvakne, že tahle staromilská barevná pohádka má ve svém zatím stanoveném filmovém podání nulový komerční potenciál. Pokud by tvůrci chtěli do čtvrtého dílu, jedině s kompletně novým hereckým obsazením a talentovanějším režisérem na sesli, který by dokázal vykouzlit alespoň snesitelnou podívanou. Narnie prozatím opravdu "táhne". 4/10 ()
Ať již divák zná nebo nezná Lewisovu knihu, která posloužila filmu za volnou předlohu, bude rozhodně překvapen, že Lucinka a Edmund se ve svém nejnovějším dobrodružství musí postavit..... zelené mlze! Kromě toho je do filmu oproti knize přidána zcela nesmyslná linka s hledáním mečů sedmi ztracených lordů, které jedině mohou zastavit ono zlo za zelenou mlhou. Celý tento pokus o přeměnu poklidné duchovní poutě za nalezením kraje světa a Boha v akční hollywoodsky typizovanou zábavou bohužel nedává smysl. ()
Změna režiséra přinesla konečně rozumnou délku výpravy do Narnie, kterou tentokrát nepříjemně okořenil otravný bratranec. Námořní dobrodružství by v Lewisově podání bylo až příliš pohodové, takže muselo vyústit v digitální bitvu s příšerou. Autorův odkaz je cítit až při závěrečném loučení. Celá série se snad jednou dočká důstojného zpracování. Za Narnii! ()
Možno je to tým, že som čakal predošlými dielmi nižšie nastavenú latku, možno je to atraktívnym odyseovským konceptom a možno zmenou režiséra ale tretia výprava do tejto rozprávkovej zeme mi sadla najviac. Výsledok tentokrát napriek slušnému rozpočtu síce pôsobí lacnejším a komornejším dojmom a zamrzí aj potencialne zaujímavý, no nevyužitý "záporák" lenže všetko ostané funguje lepšie. Výmena ústredných charakterov, uveriteľnejší Kaspian a výraznejší emocionálny dopad hrajú prím, pričom nedostatky pomáha zaháňať aj rozumná minutáž a digitálny myšiak s hlasom Simona Pegga. I tak pochopiteľne nejde o žiadnu žánrovú klasiku a istá naivita je zrejme zakorenená už v predlohe ale na obyčajnú rozprávku to vlastne nedopadlo až tak zle. 70% ()
Jasný komerční král letošních Vánoc, jemuž těžko hledat konkurenci. Třetí Narnie je totiž natolik pro každého, že už to víc snad ani nejde. Sindibádovský feeling má osvěžující šmrnc, Apted přikládá pod kotel slušivou, byť nikterak rozmáchlou akcí (oproti předchozím dílům jde v podstatě o komorní studiovku) a solidní atmosférou, a příběh samotný je i přes dost neomalené prošpikování křesťanskou agitací v podstatě perfektním naplněním schématu mýtického putování, kdy jsou hrdinové přivoláni do fikčního světa, v němž překonají zkoušky a vrátí se domů v jistém směru pozměněni. Jistě, Pevensiovi zažívají něco takového již potřetí, avšak s každým dalším dobrodružstvím se vyvíjejí a "dozrávají", aby tentokrát předali klíče od skříně/obrazu/to je fuk další generaci, jež si sama projde zásadní proměnou. Čemuž dost pomáhají i úpravy oproti předloze, které příběh táhnou k výraznější gradaci a dávají transformaci postav podstatně větší prostor. Tudíž i emocionální dopad je výrazně větší. Jen kdyby se prostotu sdělení povedlo lépe zaonačit, anebo ještě o kousek zkrátit stopáž. Po 90 minutách už nuda nevykukuje, ale z plátna přímo civí. P.S.: Prozatím zdaleka nejlepší 3D konverze. Bohužel jako obvykle úplně zbytečná. ()
Galerie (78)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (8)
- Filmování mělo začít už v roce 2008. Točit se mělo na Maltě, v Praze a na Islandu – nakonec se kamery rozjely až o rok později a celý snímek byl natočen v Austrálii a na Novém Zélandu. Tvůrci také chtěli využít vodní nádrž v Baja Studios v Mexiku, kde vznikl např. Titanic (1997), což ovšem bylo studiem zamítnuto s ohledem na aktuálně nedostatečnou bezpečnost v této zemi. (fiLLthe3DD)
- Architekt Barry Robison chtěl vzdát hold všem, kteří pracovali na titulní lodi, a tak po dohodě s producenty a režisérem nechal pod nápis na vrcholu stěžně vepsat jejich jména. (pavlikv)
- Když kouzelník rozprostře kouzelnou mapu, na jejím okraji se promítá záběr shora na bitvu z prvního dílu Lev, čarodějnice a skříň (2005). (warner)
Reklama