Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 172)
.....a to byl, milí studenti, Bedřich Smetana. Teď vám pro porovnání pustím Mozarta a chci slyšet váš názor! Hodina dějepisu, polovina prosince roku minulého. Studenti mají hlavu opřenou o všechno možný, koukají jak venku sněží, spí. Naše generace. Prý generace bezbožných antitalentů na vážnou hudbu. Generace bez hudebního sluchu. Ani já nejsem vyjímkou. Neřadím se mezi ty, kteří gramofonové desky s vážnou hudbou používají jako podložku pod květináč, ale ani tomu nějak výrazně neholduju. Amadeus mě donutil holdovat. Donutil mě poslouchat. A to je setsakra těžký, zvlášť když uvážím, že já jsem byl jeden z prvních, kteří měli při poslechu hlavu v dlaních. Tohle je momentálně největší poklona, kterou mohu Formanovi udělit. Poklona, kterou nedávám každému. On si jí, myslím, rozhodně zaslouží....... 95% ()
Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších životopisných filmů - 100 Greatest Biography Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Drama božského Mozarta a průměrného Salieriho. Albert Einstein řekl: "Nemůžeme ztrácet naději v lidstvo, když víme, že Mozart byl člověk." ()
Ani v sne by ma nenapadlo, že Amadeus môže byť tak zábavná dráma, mám rad vážnu hudbu a Mozartove výtvory medzi ňu nepochybne spadajú. Od réžie cez hercov až k úžasnej hudbe nie je čo povedať, pretože je to dielo naozaj hodné oscara a 90%. Čo si však Peter Shaffer mohol odpustiť, bol retardovaný priam (ani neexistuje tak vulgárne slovo akým by som ho popísal) text s kňazom o tom, ako boh môže za všetko čo robíme. Mal som sto chutí strhnúť hviezdičku kvôli tomu textu, ale radšej som si povedal, že ohodnotím kvalitu film a Formanovu prácu než dementný text, ktorý mi kazil požitok s filmu. ()
Tak jsem zase po tísici letech zapnul televizi a naladil ČT1 a ptám se. Tohle je ono? Tohle je ten velkolepý a "strhující" Adameus od Formana? Jsem tu správně? Odpověď zní - BOHUŽEL JSEM TADY SPRÁVNĚ! Tak tohle mě minulo na kilometry daleko! Po technické stránce jaksi nemám co vytknout, film je natočen precizně, Forman odvedl skvělou práci. Výborná kamera, scénář, kostýmy, herci, vlastně všechna ocenění zasloužená, ale já nikdy u Miloše nenajdu ten provázek, který mě vtáhne do děje. Prostě ne, ať je to jakýkoliv jeho film, vždycky na ten provaz nedosáhnu a zůstanu daleko před filmem a dívám se na něj skrz obrovská zrcadla. Netvrdím, že celé tři hodiny to byla nuda, ale ta poslední byla vážně neskutečná. ()
Nejlepší hudební film všech dob. Formanovské sobecké téma: zpracování génia a zaostávajícího okolí. Člověk příjde i o ten nejposlednější zbyteček sebevědomí, který snad ještě má. Nemůžeme pochválit Mozartův charakter, ale musíme se sklonit před velikostí jeho děl. Z výjimečného osvíceneckého panovníka se stala skoro namyšlená figurka. Z výborného skladatele průměrný závistivec. Rozprostře se před námi dokonalá iluze klasicistní Vídně, ale je to přece jen iluze. Kdybychom hledali historickou pravdu, museli bychom se svěřit suchopárným odborníkům - což však vůbec nebrání v Amadeově cestě do mé TOP10. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (115)
- Podľa filmu bola nahraná aj skladba „Salieri“ od slovenskej hudobnej skupiny Banket v podaní Richarda Müllera. Vyšla v roku 1986 na albume „Bioelektrovízia“. (Piri)
- Mozart nebyl ve skutečnosti pohřben do společného hrobu z důvodu chudoby nebo sociální degradace, ale protože se jednalo o povinné kabalistické nařízení zednářské lóže, jejíž byl členem. (raininface)
- Herci Tom Hulce (Mozart) a F. Murray Abraham (Salieri) zpětně doznali, že během natáčení k sobě zaujali osobní odstup, který se místy pod vlivem jejich rolí zvrhával až do antipatie a vzájemné řevnivosti. (raininface)
Reklama