Režie:
Karel SmyczekKamera:
Jaroslav BrabecHudba:
Michal PavlíčekHrají:
Jiří Langmajer, Jan Potměšil, Martin Sobotka, Daniel Větrovský, Pavel Zvarič, Daniel Landa, Pavlína Mourková, Markéta Zmožková-Zahradníková (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Ve své době - v druhé půli 80. let - mimořádně závažný film, věnovaný negativním dopadům fotbalového chuligánství. Režisér Karel Smyczek sugestivně ukazuje, jak lidé spojení primitivním sportovním fanděním snadno podléhají agresivním choutkám, jak vzájemné hecování vede k tragickým činům, jichž by se jedinec sám o sobě nedopustil. Příběh je inspirován skutečným případem, kdy skupina většinou mladistvých vlajkonošů zdemolovala nejen vlakovou soupravu, v němž cestovali na fotbalový zápas, ale ohrožovali navíc spolucestující i osamělou průvodčí. Stále působivá výpověď si všímá i mravní devastace, i rodiče pachatelů odmítají přijmout svůj díl odpovědnosti. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (473)
"My Spartu nedáme, radši ji zbouráme, radši se zbouráme, zbouráme se." Sparťan, Slávista, Viktorián ani Baníkpičovec nejsem a nikdy nebudu. Jsem jen člověk, kterého vždycky fotbal bavil a jehož domovský klub svůj jediný titul patrně nikdy nezopakuje. Nicméně legendární cesta sparťanských hooligans do Banské Bystrice se konala v době, kdy jsem měl na stadiónu vystátý důlek a tak jsem do dneška rád, že Proč? vzniklo. Ve své době to totiž bylo odvážné téma a pro mě to má atmosféru dodnes. Přesto v nejbližší době nehodlám žádnou průvodčí vyhazovat z vlaku, demolovat vlak, nutit někoho líbat vlajku ani práskat jak nepříčetnej. I když dneska by mi to s doktorem Sokolem po boku určitě prošlo a škodu by zaplatila "neschopná" průvodčí. ()
Když jsem se v Rudém právu dočetl, že chystají do kin film o fotbalových výtržnících, tak jsem si byl jistý tím, že už o něm nikdy neuslyším (osud filmů s kontroverzními tématy). Místo toho se na mě za nějaký čas z plátna valil syrový, dokumentárně laděný film o životě v partě, chlastání, kecech o fotbale a kolektivním (ne)myšlení. Nejlepší jsou prostřihy z výslechů a jejich okamžitá obrazová konfrontace s děním ve vlaku. Ještě dneska mě to dostane svou atmosférou. ()
Film se snaží asi věrně kopírovat chování neblaze proslulých fotbalových fandů, kteří se dopustili mnoha výtržností a násilností při cestě z jednoho fotbalového zápasu. Nicméně právě tento pokus o věrohodnost mi na něm nesedí. Snad je to částečně nevhodným hereckým obsazením, každopádně tento snímek řadím jen mezi průměrné filmy. ()
Tady si sedly forma a příběh. Jedná se vlastně o takový hraný dokument, který sleduje jeden soudní proces a vrací se k tomu, proč vůbec k procesu došlo. Je to natáčeno s flashbacky, je to výborně prostříháno a sestříháno dohromady, a ukazuje, jak je snadné se dostat do problémů jen proto, že se fandí Spartě. Ale tak je to Spartě, že jo... ()
V době uvedení do distribuce působil Proč? jako zjevení svojí otevřeností a syrovostí. Hned se vyrojily úvahy, že jde o režisérův poslední film a bude rád, když skončí někde v kanclu. Není to Smyczkova nejlepší práce, ale i po letech šokuje svým naturalismem a pojmenováním věcí pravými jmény.Smyczek byl mimochodem z těch několika týdnů ve špinavém, zdemolovaném vagónu nešťastný a psychicky zdeptaný. Někteří herci byli ale ve svém živlu. Pro některé z nich, jako třeba pro Pavlínu Mourkovou, která do té doby hrála hodnou seriálovou svazačku, to byla první dramatická a přitom silně záporná role. Koncem 80. let šlo o filmový kulťák, dnes je to neprávem pozapomenutý slušný kousek, který připomene, jak začínaly naše současné hvězdy. Ten problém násilí mimochodem nezmizel, jen se o něm už netočí filmy...Celkový dojem 65 %. ()
Galerie (9)
Zajímavosti (42)
- Pri filmovej rekonštrukcii policajného zásahu v Banskej Bystrici vyťahovali policajti fanúšikov z vlaku a hádzali ich do "Antonov" tak reálne, že chlapci prosili, aby nemuseli scénu opakovať. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)
- Při premiéře musely kino hlídat desítky příslušníků VB kvůli anonymnímu telefonátu, který vyhrožoval odpálením bomby v sále v případě uskutečnění projekce. (hot_spot)
- Noční scéna ze Slovenska, kdy Pavel (Daniel Landa) hodí na výpravčího zářivku, byla ve skutečnosti natočena na nádraží v pražském Braníku. V pozadí lze vidět osvětlený Branický most, známější pod přezdívkou Most inteligence. (Šéfik)
Reklama