Režie:
Steven SpielbergKamera:
Dean CundeyHudba:
John WilliamsHrají:
Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, Richard Attenborough, Joseph Mazzello, Ariana Richards, Martin Ferrero, Samuel L. Jackson, BD Wong, Wayne Knight (více)Obsahy(1)
Za vědcem, doktorem Grantem přiletí milionář John Hammond. Řekne jemu a jeho kolegyni, vědkyni Ellie, že má pronajatý ostrov, kde má biologickou rezidenci, kam by mohli jezdit lidé. Ellie a Grant hledají vykopávky koster dinosaurů, jsou to paleontologové. Hammond potřebuje, aby mu někdo udělal posudek. Chce proto po Ellie a Grantovi, aby schválili, že jeho Jurský park je v pořádku. Hammond by jim za to podporoval jejich vykopávky po dobu tří let. Ellie a Grant nejdříve nechtějí, ale nakonec souhlasí. Neznámý muž mezitím přijde za Dennisem, zaměstnancem Hammonda. Nabídne mu mnoho peníz, pokud mu přinese embrya dinosaurů, ale Hammond se to nesmí nikdy dozvědět. Ellie a Grant s kolegou Ianem, Hammondem a dalšími společníky doletí tryskáčem na ostrov. Když projíždí Jurským parkem, Grant ani Ellie nevěří vlastním očím. Jsou tam živí dinosauři. Lidí se nebojí a žijí ve stádech volně v přírodě v parku. Hammond jim pak všem ukáže, že mají i muzeum. Díky videa jim ukáže, že dinosaury rozmnožili. Vzali komáry, kteří byli zatvrdnutí v pryskyřici z přírody před mnoha lety a zkoumali jejich krev. Někteří v sobě měli krev dinosaurů, jelikož jí vysáli. Vědcům se pak podařilo z D.NA. vytvořit dinosaury, jelikož k tomu použili i žabí D.N.A. Následně pak dinosaury rozmnožili. Vědci pak Grantovi oznámí, že volně se dinosauři nerozmnožují, jelikož mají jen samice a řídí jejich chromozomy. Jsou nebezpeční, ale v parku jsou udělaná opatření a mají elektrický plot. Kolegové Granta však budování parku neschvalují. I samotnému Grantovi dochází, že spojování lidí a dinosaurů může být nebezpečné. Hammonda pak přijedou navštívit vnoučata, děti Tim a Lex. Hammondovi je oznámeno, že se blíží bouře. Grant se svým týmem a s vnoučaty mezitím odjede na vyhlídkovou jízdu. Všichni jedou auty, které nemusí nikdo řídit, řídí je počítač. Tým pak řekne Hammondovi, že mají v parku spoustu problémů. Dennis by je měl vyřešit, ale nechce se mu. Pořád Hammondovi říká, že dostává málo peněz. Auto dojede k výběhu s tyranosaurem, ale on se neukáže. Dají mu tam i kozu, kdyby ji chtěl sežrat, ale nepomůže to. Grant následně z auta vyskočí a rozhodne se jít po svých. Ellie vystoupí taky a jdou i vnoučata. Po cestě potkají dinosaura, který leží, je nemocný. Ellie zjistí, že se otrávil, ale musí zjistit přesně čím. Najednou začne bouře, ale Ellie chce dál zkoumat otráveného dinosaura. Zůstane tedy na místě a ostatní jedou pryč. Dennis mezitím Hammondovi a jeho týmu řekne, že vylepšil telefonní síť, takže je možné, že na chvilku vypadne systém. On ho přitom záměrně vypl a jde si pro embrya dinosaurů, ale ostatním řekl, že jde do automatu. Potřebuje se dostat přes elektrickou bránu, ale nesmí se to nikdo dozvědět. Dennis ukradl několik embryí, ale kvůli vypnutému systému se zastavilo auto a přestávají fungovat elektrické ploty. Nefungují ani telefony, takže se s ostatními nemá Grant jak spojit. Dennis mezitím dojde k bráně... (TV Prima)
(více)Videa (15)
Recenze (1 346)
Jako malej jsem na Jurskej park koukal pořád a pořád dokola a doslova hltal každou scénu s dinosaury. Letos je tomu právě 20 let a Jurský park neztratil nic na své výjimečnosti. Stále se jedná o prvotřídní film, jeden z nejlepších, co kdy Steven Spielberg natočil. Naposledy jsem film, před tímto komentářem, viděl tak před pěti lety a kdy jindy si ho zopáknout, než právě na dvacetiny. I dnes má Jurassic Park co nabídnout a je plný kultovních scén, které viděl snad každý civilizovaný člověk. A ten soundtrack, i teď mě to uzemní...100% ()
Triková revoluce, to bezesporu. Obrovská technologická progrese. Ale řídký příběh. A navíc z vědeckého hlediska je Jurský park absurdní béčko nejhoršího ražení, tvůrci tu operují s úplnými nesmysly, dinosauři většinově nežili v jurském, ale křídovém období kupříkladu... Jako českého diváka mne ale sekundárně nejvíce hřeje fakt, že Steven Spielberg se před natočením snímku zajímal o zpracování filmu Cesta do pravěku a neskrýval údiv před mimořádným režijním umem Karla Zemana, jeho inspirační zdroje jsou tak zjevné a národnostně hřejivé... ()
10 / 10 Snáď žiadny iný snímok na mňa nemal taký silný dopad, ako táto luxusná výprava do minulosti - nielenže som sa stal beznádejným fanatikom všetkého prehistorického, čoho výsledkom sú ešte dnes plné poličky encyklopédií, ale prebudil sa vo mne aj skutočný a neutíchajúci záujem o kinematografiu. Vtedy som si totiž prvýkrát uvedomil, koľko tvrdej práce stojí za každým filmom, koľko síl a talentu si vyžaduje jeho natáčanie - a ako veľmi by ma takáto práca bavila. Spielberg je môj idol a Jurský park film môjho detstva, ktorý s pribúdajúcimi rokmi v mojich očiach na kvalite vôbec nič nestratil, práve naopak - až teraz, so slzou v oku spomínajúc na tie bezstarostné chvíle strávené pred televízorom, ho viem skutočne doceniť. ()
Velká triková revoluce, aneb jak křemík ke štěstí přišel. Spielbergův výtvor nastavil nový standart a otevřel pro komerční kinematografii zcela nové obzory masivním zapojením počítačových efektů do hraného filmu. Bohužel se jaksi zapomnělo, že krom triků nabídl Jurský park jen laciný crichtonovský vývar. Ještěři zestárli, triky se okoukaly a zůstává nám taková hezky ohlodaná kostřička dobrodružného filmu, který je poměrně dobrý, ale ani o chlup víc... ()
Po takřka čtvrt století od posledního zhlédnutí na videu o to víc žasnu, jak strašně dobře film funguje i stranou nostalgie, obzvlášť pak při projekci na velkém plátně s 250 dalšími nadšeně reagujícími lidmi. Spielberg vytvořil důmyslný, ale přitom minimálně okázalý meta film, když vyprávění o zábavním parku pojal jako blockbusterový filmový ekvivalent zábavního parku - od počátečních příslibů a fascinace přes zklamání i cringe až po nefalšovaný úžas a fyzicky intenzivní horskou dráhu. Při tom nás vezme nejen na vyznačené cesty pro návštěvníky a do obchodu se suvenýry, ale protáhne nás do technického zázemí i dovnitř výběhů, kde čeká ryzí nekašírované, ale také nebezpečné dobrodružství. Podobně sebereflexině (ale při tom bez nutnosti svou důmyslnost cpát lidem do ksichtu jako něco čeho si mají všímat a cenit) přistupuje k speciálním efektům a k tehdy probíhající revoluci během produkce tohoto filmu, kdy počítačově vytvořené obrazy vytlačovaly animatronické loutky a optická šálení. Díky tomu také první "Jurský park" má dokonalou dramaturgickou výstavbu, která pečlivě hněte divácká očekávání a připravuje půdu pro jednotlivé moneyshoty. Jejich genialita pak spočívá především v jejich rámování okolními záběry, díky kterým (nejen v porovnání s dnešním užitím) si vlastně film vystačí s překvapivě skromným počtem počítačově do/vytvořených záběrů. ()
Galerie (173)
Zajímavosti (220)
- John Hammond (Richard Attenborough) pronese větu: „Když se otvíral v roce 1956 Disneyland, nic nefungovalo.“ Disneyland se však otevřel již 17. července 1955. (PaTeXx)
- Film provází jistý „hoax“ ohledně vzhledu velociralptorů. Již v knižní předloze je uvedeno, že velociraptor dosahoval délky kolem čtyř metrů a váhy až sto kilo. Navzdory názorům mnoha lidí to v zásadě není chyba. Uvedeným proporcím sice odpovídá spíše dinosaurus nazývaný deinonychuys, nicméně jména velociraptor a deinonychus (tento název je běžnější) se v některých odborných publikacích ztotožňují. Autor knihy Michael Crichton náhodou z jedné takové publikace vycházel. (jakub1998)
- Jelikož je Sam Neill (dr. Alan Grant) Ir, který žil i na Novém Zélandě a v Austrálii, měl velký problém předstírat americký přízvuk. V polovině prvního dne natáčení mu režisér Steven Spielberg řekl, ať na to zapomene, a ať mluví svým přirozeným hlasem. Vydrželo to dva dny. Poté ho Spielberg poprosil, jestli by nezvládl něco mezi. (PaTeXx)
Reklama